نسخه چاپی

جزئیات جدیدی از رابطه «جعبه سیاه مافیای نفتی» با خاندان جنجالی

چندی پیش همسر یزدان‌پناه نامه وی به یكی از مسئولان ارشد نظام را با جعل ناشیانه مخاطب اصلی آن، منتشر كرد؛ نامه‌ای كه بررسی بیشتر آن، ضمن افشای مخاطب اصلی، می‌تواند از رابطه این جعبه سیاه مافیای نفتی با خاندانی جنجالی پرده بردارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، هر روز برگه‌های جدیدی از پرونده جعبه سیاه مافیای نفتی ایران رو می‌شود؛ کسی سال های سال رفیق صمیمی فرزند جنجالی آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده و امروز در کنار اسمش عنوان «مفقود» ذکر شده است.

نام عباس یزدان پناه یزدی این روزها و با افشای برخی ارتباطات پنهان و آشکارش با مهدی هاشمی دوباره بر سر زبان ها افتاده است.

پس از انتشار فیلم اعترافات یزدان پناه، علیزاده طباطبایی وکیل خاندان هاشمی و رسانه های اصلاح طلب و ضدانقلاب با حمله به اطلاعات منتشر شده در این اسناد با تیترهایی نظیر «استناد به پرونده مختومه» سعی در غیرواقعی جلوه دادن آن کردند و حتی وکیل خاندان هاشمی حکم دادگاه عباس یزدان پناه را «ساخته و پرداخته سرویس های اطلاعاتی خارجی!» توصیف کرد.

اما این تکذیب ها تمام ماجرای ارتباط عباس یزدان پناه، مهدی هاشمی و پروژه های میلیاردی صنعت نفت ایران نیست.

یک اشتباه محاسباتی از سوی جریان های حامی این جعبه سیاه مافیای نفتی برای تبرئه وی و مهدی هاشمی از اتهامات شان، سرنخ ارتباطات یزدان پناه و خانه یکی از مسئولان وقت را آشکار کرد.

انتشار یک نامه‌؛ «گاف» بزرگی که یک رابطه را افشا کرد

رسانه ها و افراد نزدیک به هاشمی رفسنجانی و وکیل این خاندان از ابتدای ربوده شدن عباس یزدان پناه و داغ شدن موضوع ارتباط وی با مهدی هاشمی سعی داشتند بر عدم رابطه کاری این دو نفر تاکید کنند؛ تا نه اتهامات مهدی هاشمی دامن عباس را بگیرد و نه اتهامات عباس به پای مهدی نوشته شود.

بر همین پایه با انتشار گزارش های افشاگرانه رسانه ها از ارتباط های پیچیده مهدی هاشمی و عباس یزدان پناه، تکذیب تنها راه باقی مانده در جلوی پای این جریان بود؛ تکذیب هایی که در نهایت با یک گاف رسانه ای، پرده ای جدید از رابطه یزدان پناه با هاشمی ها را روشن تر کرد.

وکیل خاندان هاشمی در تکذیب فیلم اعترافات منتشر شده عباس یزدان پناه در مصاحبه ای با روزنامه اصلاح طلب شرق، ضمن دروغ و ساختگی توصیف کردن اعترافات یزدان پناه، تاکید کرده بود که وی پس از آزادی از زندان اقدام به «نامه نگاری با یکی از مسئولان ارشد نظام» درباره وقایع دوران چندماهه بازداشت خود کرده و پس از آن بدون هیچگونه ممنوعیتی از کشور خارج شده است.

در ادامه ماجرا، آتنا یزدی همسر عباس یزدان پناه یزدی دست به کار عجیبی زد؛ «انتشار نامه عباس یزدان پناه یزدی به یکی از مسئولان ارشد نظام»

مخاطب نامه منتشر شده عباس یزدان پناه اما با اسنادی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داشت متفاوت بود؛ همسر عباس یزدان پناه مدعی شده بود که این نامه در سال 1373 و خطاب به رهبر انقلاب نوشته شده است.

رسانه های ضدانقلاب نظیر سحام نیوز به سرعت این نامه را در صدر اخبار خود قرار داده و ضمن جنجال رسانه ای تلاش کردند با توسل به این نامه ماجرای عباس یزدان پناه را مختومه اعلام کنند.

اما متن نامه نگاشته شده از سوی عباس یزدان پناه (که همسر وی آن را به طور کامل منتشر کرده است) و همچنین متن ضمیمه شده به آن از سوی همسر یزدان پناه حاوی نکات مهمی است که مخاطب اصلی نامه را مشخص تر می کند.

وی در بخشی از متن نوشته شده در فیس بوکش درباره رابطه مهدی هاشمی و عباس یزدان پناه می نویسد: «ارتباط دوستانه او [عباس یزدان پناه] با مهدى هاشمى که از دوران مدرسه و نوجوانى شروع شد و در دانشگاه و بعد از آن هم ادامه یافت، یکى از نقاطى بود که پیوسته براى دشمنان قسم خورده خانواده هاشمى رفسنجانى و براى فشار و تخریب موقعیت سیایى آنان جذاب و قابل تامل بود… اشاره ام به دوره دوم ریاست جمهورى آقاى هاشمى و آغاز شکاف در مرکز قدرت سیاسى و اختلافات بین شخصیت هاى بالاى نظام ایران در منش و روش زندگى و سیاست ورزى و قدرت مدارى است.»

وی در ادامه می نویسد: «عباس طعمه مناسبى بود براى متهم کردن مهدى هاشمی و در پى آن ضربه به این خاندان و جریان سیاسى آنها و بهمین دلیل او را در حالی که ٢٣ سال سن داشت بازداشت کردند و حدود شش ماه طولانى زجر و شکنجه در سلول انفرادى را برایش رقم زدند، فشارهاى طاقت فرسایى که بارها او را تا مرز جنون کشاند، تنها براى اعتراف به گناهان ناکرده خود!»

از متن نوشته شده از سویی کاملا مشخص است که وی اعتقاد دارد مهدی هاشمی برای ضربه زدن به خانواده هاشمی دستگیر شده است؛ این نکته در ادامه و با تطبیق آن با متن نامه عباس یزدان پناه نکته مهمی را مشخص می کند.

عباس یزدان پناه نامه اش را (که همسرش مدعی است به رهبر انقلاب نوشته شده) اینگونه آغاز می کند: «از آن‌جایی‌که حقیقت خواهى و عدالت ورزى زبان‌زد خاص و عام است، این نامه فقط جهت روشن شدن وقایع و اتفاقات و جهت زدودن ابهامات و اکاذیب منتشره راجع به اینجانب تحریر شده است.قطعا اینجانب هیچ چشم‌داشت مادى و یا معنوى از تحریر این نامه نداشته و بلکه خود را براى پیامدهاى احتمالى و انتقام‌جویى‌هاى بعدى این گروه نیز آماده کرده‌ام، به یقین مى توان گفت که هیچ چیزى نمى تواند آبروى از دست رفته که با اتهامات سراپا بى اساس و سازمان یافته که عمدتا به قصد ضربه زدن به حضرتعالى و خانواده محترم طراحى شده بود، جبران کند اما تنها آرزوى من این‌است که آفتاب عدالت در مملکت بى رنگ نباشد گرچه مرا از روشنایى آن بهره اى نیست.»

یزدان پناه در ادامه نامه خود مدعی می شود که بنابر دلایل خاص شکنجه و از وی اعتراف گرفته شده است‌؛ «تمامى سعى طراحان این برنامه این بود که پرونده تا حد امکان بر روى مهدى و بعد من ساخته و پرداخته شود و در این راستا از راه‌هاى جعل اخبار، دروغ، تحریف وقایع و ایرادهاى فشار بر من استفاده مى‌کردند.»

خواندن دوباره پاراگراف های بالا می تواند مخاطب نامه عباس را تا حدودی مشخص کند؛ «اتهامات بی اساس و سازمان یافته که عمدتا به قصد ضربه زدن به حضرتعالی و خانواده متهم طراحی شده بود...» این بند از نامه یزدان پناه در کنار تاکید های چندماهه وکیل،‌ رسانه ها و جریان های حامی خانواده هاشمی مبنی بر طراحی سناریو از سوی نهادهای خاص برای ضربه زدن به خاندان هاشمی می تواند به راحتی قطعه های پازل یک رابطه مشکوک را تکمیل کند.

پاراگراف بعدی نامه نیز حاوی نکته ای قابل تامل است؛ یزدان پناه در این بند از مهدی هاشمی رفسنجانی به عنوان «مهدی» نام می برد؛ به گونه ای مشخص است که مخاطب نامه دارای رابطه ای صمیمی با مهدی هاشمی است.

انتشار این نامه و جعل مخاطب آن از سوی همسر یزدان پناه شاید در نگاه اول یک اقدام عجولانه از سوی وی به نظر برسد،‌ اما با کمی دقت می توان نقش سرپل های داخلی که در فراری دادن یزدان پناه از کشور در سال 1374 نیز نقش محوری ایفا کرده اند را به خوبی در طراحی این سناریو دید.

روایت آقای وکیل از نامه یزدان پناه؛ آدرسی غلط برای گمراه کردن

چند روز قبل از انتشار نامه عباس یزدان پناه از سوی همسر وی، روزنامه شرق در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس درباره رابط های داخلی و عاملان فرار عباس یزدان پناه یزدی دوباره به سراغ وکیل خاندان هاشمی رفت.

علیزاده‌طباطبایی در گفت‌وگوی خود با «شرق» درباره انتشار تصویر حکم عباس یزدان‌پناه، این مسئله را مشکوک ارزیابی کرده و گفت: «این اسناد منتشرشده توسط این خبرگزاری‌ها، ساخته سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه است و این خبرگزاری‌ها هم فریب این بازی را خورده‌اند.»

در ادامه گزارش شرق درباره گزارش فارس آمده است: «طباطبایی با تکذیب گزارش فارس گفت باوجود حکم صادرشده برای عباس یزدان‌پناه، هیچ قراری برای او صادر نشده و همچنین برای او وثیقه هم تعیین نشده است. او [طباطبایی] اضافه کرد عباس حتی هنگام خروج از کشور در مرخصی هم نبوده است، بلکه بعد از نامه‌اش به مقامات عالی‌رتبه نظام- به غیراز رئیس‌جمهور- بدون مانع از کشور خارج می‌شود. او درعین‌حال یادآور شد حکم عباس پس از نامه‌اش به مقام‌های عالی‌رتبه کشور، منتفی شده و پرونده هم مختومه شده است.»

تاکید وکیل خاندان هاشمی بر نامه نگاری عباس با یکی از مقامات ارشد نظام «به غیر از رئیس جمهور» همان آدرسی است که پنج روز بعد 12 اردیبهشت (زمان انتشار نامه یزدان پناه در فیس بوک همسرش) آتنا یزدی آنرا به شکل ناشیانه ای بکار می گیرد و تلاش می کند عنوان مخاطب نامه یزدان پناه را جعل کند؛ جعل ناشیانه ای که نه تنها عباس را از اتهاماتش تبرئه نمی کند، بلکه پای یکی از حامیان بزرگ و البته بسیار نزدیک مهدی هاشمی را به میان می کشد.

مجموعه اقدامات جریان حامی مهدی هاشمی برای پاک کردن سرنخ های ارتباط های پیدا و پنهان مافیای نفتی ایران بدون شک در روزهای آینده نیز برای تبرئه چهره های درگیر در این باند،‌ و تاثیرگذاری بر روند دادگاه ادامه پیدا خواهد کرد.

۱۳۹۴/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...