نسخه چاپی

تغییر شكل انتقال ایدز در خراسان‌ شمالی

معاون پیشگیری از بیمارهای عفونی دانشگاه علوم پزشكی خراسان‌شمالی گفت: رویه انتقال ایدز در همه جا و به دنبال آن در استان تغییر یافته است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: معاون پیشگیری از بیمارهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: رویه انتقال ایدز در همه جا و به دنبال آن در استان تغییر یافته است.

رضا فاضلی افزود: راه انتقال این بیماری در استان در ابتدا بیشتر به وسیله اعتیاد تزریقی بوده اما از سال 91 تغییر رویه یافته و به سوی آمیزش جنسی پیش رفته است.

وی توضیح داد: ایدز یک بیماری نوپدید است و حدود 35سال از عمر آن می گذرد اما سوال اینجاست که چرا طی این مدت کوتاه میزان گسترش آن زیاد شده است؟ در حال حاضر آگاهی و دانش در خصوص چگونگی پیشگیری و یا ابتلا به این بیماری زیاد شده اما وجود تفکرات نامناسب و انکار آن موجب گستردگی آن شده است.

فاضلی با بیان اینکه تاکنون واکسن و یا داروی قطعی برای درمان آن کشف نشده است، ادامه داد: تنها راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری، خود شخص است.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت دانشگاه علوم پزشکی تنها نهاد متولی در پیشگیری از این بیماری نیست بلکه تمام مسئولان و سازمان‌ها می‌توانند در این امر نقش پررنگی را با ارائه آموزش‌های درست به همکاران و افراد زیرمجموعه خود داشته باشند. کمک به معیشت افراد مبتلا به این بیماری یکی از برنامه‌های این دانشگاه است.

فاضلی ادامه داد: انتخاب تعدادی از افراد به عنوان همیار و ارائه آموزش به آنها یکی دیگر از برنامه‌ها است تا این افراد آموزش‌های لازم پیشگیری را به سایر افراد در بخش‌های مختلف ارائه دهند. علاوه بر آن تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی منعقد شده است تا بیماران از لحاظ حمایت‌های اجتماعی تحت پوشش قرار گیرند و همچنین به مددجویان آن آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی تصریح کرد: این نکته نباید هیچ گاه فراموش شود که هیچ متولی مانند کانون خانواده در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاثیرگذار نیست. همچنین باورهای غلط را در خصوص اینکه این بیماری با روابط اجتماعی یا مواردی دیگر همچون آب و غذا منتقل می‌شود باید کنار گذاشت.

فاضلی با اشاره به اینکه طی سال گذشته فقط چهار فرد مبتلا به HIV مثبت در استان وجود داشت، یادآور شد: هم اکنون 38 نفر در استان مبتلا به این بیماری هستند.

۱۳۹۴/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...