نسخه چاپی

رشد اقتصاد آمریكا به ۰.۲ درصد رسید

آمارهای منتشر شده از سوی دولت آمریكا نشان داد رشد اقتصاد این كشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۵ تقریبا متوقف شده و به نزدیكی صفر رسیده است.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از پایگاه خبری سور تی وی، آمارهای منتشر شده از سوی دولت آمریکا در هفته گذشته نشان داد که رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال 2015 تقریبا متوقف شده و به نزدیکی صفر رسیده است. رشد اقتصادی آمریکا در بازه زمانی ژانویه تا مارس فقط 0.2 درصد بود. این چهارمین باری است که رشد اقتصاد آمریکا در طی 4 سال گذشته یا تقریبا متوقف می شود یا کاهش می یابد.
در سال 2011، اقتصاد آمریکا رشدی 0.1 درصدی را تجربه کرد. در پایان سال 2012، نیز رشد اقتصادی این کشور فقط 0.2 درصد بود. در اوایل سال 2014، رشد اقتصادی این کشور عملا به منفی 2.2 درصد رسید و اکنون در سال 2015، بار دیگر رشد اقتصادی آمریکا تقریبا متوقف شده است.
همه این 4 پسرفت اقتصادی پس از یک ماه رشد اقتصادی اتفاق افتاده که موجب شده سیاستمداران ادعا کننده اقتصاد آمریکا در نهایت وضعیت بحرانی را پشت سر گذاشته و اکنون در مسیر ترمیم پایدار قرار گرفته است.
اما هر بار پس از این ادعاها، در طی چند ماه آمارهای واقعی اشتباه بودن پیش بینی های آنها را به اثبات رسانده و اقتصاد آمریکا مجددا پسرفت داشته است.
نتیجه این ترمیم پر افت و خیز این است که اقتصاد آمریکا از سال 2009، یعنی از زمان پایان رسمی بحران مالی، ضعیف ترین روند ترمیمی پس از یک بحران مالی را در طی 50 سال اخیر تجربه کرده است. این روند ترمیمی نصف یک ترمیم عادی پس از بحران های مالی بوده است.
بحران های مالی در اقتصاد آمریکا به طور متوسط هر 7 سال یکبار اتفاق می افتند. اکنون 5 سال از زمان پایان آخرین بحران (ژوئن 2009) می گذرد. سوال اینجاست که اگر روند ترمیم ضعیف فعلی در طی حدود 7 سال یعنی در اواسط سال 2016 به اتمام برسد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این روند ترمیم ضعیف موجب خواهد شد که بحران مالی بعدی بدتر از بحران قبلی باشد؟
اینها سوالاتی هستند که اقتصاددانان جریان غالب و سیاستمداران و اصحاب رسانه در آمریکا هیچگاه به آن نمی پردازند.

۱۳۹۴/۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...