نسخه چاپی

رییس فراكسیون قرآن و عترت در گفتگو با نما:

مسابقات قرآن ایران در سطح عالی است/فرصت را از دست ندهید

عکس خبري -مسابقات قرآن ايران در سطح عالي است/فرصت را از دست ندهيد

لاله افتخاری گفت:بحث كاربردی كردن آیات قرآن است كه می تواند موضوع همایش های مختلف باشد برای اینكه بتواند به اقتدار جهان اسلام و دفاع از مسلمانان مظلوم جهان بی انجامد.

زین العابدین امیری – به گزارش نما ،سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 25 اردیبهش ماه الی 2 خرداد ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود. این مسابقات که پس از انقلاب هرساله در کشور ما برگزار می شود حالا دیگر اهمیت زیادی نزد شرکت کنندگان بین المللی پیدا کرده است. مناسب دیدیم، در همین ایام سراغ دکتر لاله افتخاری رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی برویم و نظر او را در مورد سطح مسابقات و اهداف و کارهای بر زمین مانده بپرسیم. گفتگوی پایگاه خبری نمانیوز با این عضو حزب مؤتلفه اسلامی را می خوانید.


در اين سي و هفت سالي كه از برگزاري مسابقات قرآن در جمهوري اسلامي ايران مي گذرد آيا ما توانسته ايم به آن چشم اندازي كه مد نظرمان بوده است دست پيدا كنيم؟
به نظر بنده بخش قابل توجهي از آن را توانسته ايم. معرفي كشور ما به اينكه بيشتر با قرآن مأنوس است و  تربيت قاريان و حافظاني كه معمولا در مسابقات رتبه هاي اول را به خودشان اختصاص مي دهند. در داخل كشور، ما در گستره ي برنامه ها بايد به يكسري اهداف دست پيدا كنيم اما تا رسيدن به آن نقطه ي كمال و رهايي هنوز راه زیاد داریم.
يكي بحث تدبر و بحث هاي ميان رشته ايي قرآني براي نخبگان قرآني ، دانشجويان و بقيه مورد نظر است. دیگر هم  بحث كاربردي كردن آيات قرآن است كه مي تواند موضوع همايش هاي مختلف باشد براي اينكه بتواند به اقتدار جهان اسلام و دفاع از مسلمانان مظلوم جهان بي انجامد .

آیا در این سال ها هدفی بوده که برای رسیدن به آن بیش از دیگر اهداف باید تلاش کنیم؟
يكي از مهمترين برنامه ها اين است كه ما بايد نسبت به مسابقات قرآن بانوان تا آنجايي كه همه ي شرايط لحاظ شود و مشكلي نداشته باشد، بايد برنامه ريزي كنيم. در تفسير و در تدبر، پژوهش ، هنر و حفظ قرآن ، نسبت به همه ي اين ها توجهي نشده و احساس مي شود كه 50% جمعيت دنيا و يا حداقل 80% جمعيت قرآني كشور ما ديده نشده اند. به خاطر همين امر نياز است كه برنامه ريزي جدي تري صورت بگيرد . ما در مجلس شوراي اسلامي اين برنامه را شروع كرديم . جلساتي داشتيم و خواهيم داشت و از طرف مركز پژوهش هاي اسلامي مجلس و دیگر سازمان ها هم برنامه ريزي شده. از شوراي عالي مسابقات خواسته ايم كه طرح يا برنامه ايي را آماده كنند و همه ي اينها به يكديگر مي پيوندند تا بتوانيم آن خلاء و نقصي كه در مسابقات وجود دارد كه مي توانيم بگوييم غير قابل اغماض است تامين كنيم و پوشش دهيم .

مسابقاتي كه در ايران برگزار مي شود نسبت به مسابقات دیگر کشورها چه جايگاهي دارد؟
از سطح بسيار عالي ، جدي و خوبي برخوردار است البته نياز به يك سري بازنگري در آيين نامه ها است كه كشور هاي مختلف بتوانند خودشان را با آن تنظيم كنند و به هرحال نياز به بروزرساني دارد كه ان شاالله انجام می شود.

شما يك سري از كمبود هاي مسابقات قرآن را فرموديد . به نظر شما چه اشكالات ديگري وجود دارد كه بايد به سراغ آن ها برويم و رفعشان كنيم؟
من فكر مي كنم بزرگترين اشكالات اين ها هستند اما ما باید بالاترين استفاده را از فرصت ها ببريم، وقتي نخبگان قرآني جهان دور هم جمع هستند. از جمله این فرصت ها نامه اي است كه ما به رياست محترم سازمان اوقاف داديم و در جلسه شوراي عالي مسابقات قرآن هم آن را بنده پيشنهاد دادم مبنی بر آن كه دانشجوياني كه برای مسابقات مي آيند، نشستي در مجلس با نمايندگان مجلس داشته باشند. چه دانشجويان و چه غير آن ها، مثل نخبگان قرآني نشستي داشته باشند و هم فكري صورت بگيرد. هم آن ها  از تجربيات كشور ما استفاده كنند و هم ما از  تجربيات آن ها.

۱۳۹۴/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...