نسخه چاپی

درجه تب مالت همچنان بالاست

سازمان دامپزشكی كشور، وزارت بهداشت را یكی از مقصران افزایش تب مالت در كشور دانست.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین، درحالي‌كه اين روزها تب مالت تبديل به موضوع مهم حوزه سلامت شده و بسياري از نگاه‌ها به سوي سازمان دامپزشكي كشور است، يك مقام مسئول در اين سازمان، توپ را در زمين وزارت بهداشت انداخت.به اين ترتيب يكي ديگر از عوارض نبود متولي واحد در حوزه بهداشت، درمان و سلامت خودنمايي كرد. به گزارش ايسنا مديركل دفتر بيماري‌هاي دامي سازمان دامپزشكي با تأييد افزايش تب مالت از سال91 و تأكيد بر اينكه يكي از عوامل انتقال تب مالت به انسان مصرف محصولات لبني سنتي و فله‌اي است، گفت: وزارت بهداشت بارها توصيه كرده كه مردم از مصرف لبنيات پرچرب پاستوريزه خودداري كنند و از سوي ديگر نيز به توزيع‌كنندگان لبنيات سنتي و فله‌اي مجوز مي‌دهد. داريوش جهان‌پيما در پاسخ به اينكه چرا سازمان دامپزشكي دستورالعمل عرضه شير فله‌اي را صادر كرده، گفت: مي‌خواستيم براساس آيين‌نامه‌اي مشخص و تحت نظارت كامل ناظران خود، شير فله‌اي را آن هم با سخت‌ترين ضوابط بهداشتي و به‌صورت بسته‌بندي شده از مبدأ دامداري‌هاي عاري از بيماري عرضه شود؛ نه اينكه هر كس با هر شرايط و امكاناتي براي خود مغازه‌اي در گوشه‌اي از شهر راه بيندازد و مجوز عرضه فله‌اي شير دريافت كند.

ادغام در وزارت بهداشت

نبود متولي واحد در حوزه درمان و سلامت يكي از اساسي‌ترين مشكلات حوزه بهداشت است كه تا‌كنون بارها مورد تأكيد كارشناسان قرار گرفته و وزير بهداشت هم بارها به آن اشاره كرده است.حالا تعدادي از اعضاي كميسيون بهداشت مجلس واگذاري اين سازمان به وزارت بهداشت را دنبال مي‌كنند. سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي از تنظيم طرحي خبر مي‌دهد كه براساس آن سازمان دامپزشكي كشور به وزارت بهداشت واگذار شود. دكتر محمدحسين قرباني كه از مدافعان جدي واگذاري اين سازمان است به همشهري مي‌گويد: در اين زمينه طرحي توسط تعدادي از نمايندگان مجلس تنظيم شده و تعدادي از نمايندگان مجلس هم آن را امضا كرده‌اند. قرباني با تأكيد بر اينكه سازمان دامپزشكي بايد زير مجموعه وزارت بهداشت قرار بگيرد و نظارت اصلي با سازمان غذا و دارو باشد، توضيح مي‌دهد: به‌دليل نبود امكانات كافي، نداشتن آزمايشگاه مرجع و آزمايشگا ه‌هاي با تجهيزات كامل و از اين همه مهم‌تر، نداشتن كارشناسان كافي در سازمان دامپزشكي، اين سازمان نمي‌تواند وظايف خود را به‌خوبي انجام دهد و بايد زير مجموعه وزارت بهداشت قرار بگيرد . پيشنهاد ما براي واگذاري اين سازمان كارشناسي شده است اما در عين حال صحبت‌هاي همه را خواهيم شنيد.

موافقت‌ها و مخالفت‌ها

دكتر احمد آريايي‌نژاد ديگر عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم به همشهري مي‌گويد: واگذاري سازمان دامپزشكي كشور به وزارت بهداشت، قابل دفاع است چون از اين طريق سلامت مردم بيشتر تضمين خواهد شد. البته در برابر هر تغيير ي مقاومت‌هايي هم هست اما اگر تغيير در جهت منافع مردم باشد، بايد آن را پذيرفت.

دكتر مراد هاشم زهي، عضوديگر كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم به همشهري مي‌گويد: «با شرايط فعلي گرچه بسياري از وظايف سازمان دامپزشكي كشور با سلامت مردم عجين است اما پراكندگي‌ها و نبود همكاري‌هاي بين بخشي، به سلامت مردم آسيب مي‌زند. با واگذاري سازمان دامپزشكي كشور به وزارت بهداشت، درصورت خطاي احتمالي و كوتاهي در سلامت مردم، نظارت‌ها بيشتر مي‌شود و قطعا پاسخگويي هم بيشتر.»

دكتر عبدالرحمان رستميان، نايب‌رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس اما با احتياط بيشتري در اين‌باره اظهارنظر مي‌كند و به همشهري مي‌گويد: «براي هر اقدام و تغييري، ابتدا بايد كار كارشناسي بشود و ديد چه اقدامي به نفع كشور و به نفع مردم است؟ بايد تمام حرف‌ها را شنيد و بعد تصميم گرفت.» نايب‌رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي ولي از مخالفان جدي اين واگذاري است و به همشهري مي‌گويد: «واگذاري‌ها اصلا اولويت جدي ما نيست و ادغام‌ها جز صرف وقت و هزينه، باري از مشكلات مردم بر نخواهد داشت. ما با ادغام و واگذاري‌ها بسياري از فرصت‌ها را از دست خواهيم داد.تا اينجا هم هر واگذاري و ادغامي كه انجام شده، نتيجه خوبي نداشته است.سازمان دامپزشكي كشور قدمت زياد و امكانات خوبي دارد. به‌نظر من حتي اگر امكانات كافي هم نداشته باشد مثلا از لحاظ امكانات آزمايشگاهي خوب، وزارت بهداشت مي‌تواند به آن كمك كند.

حتما سازمان دامپژشكي نيز مخالف اين ادغام است. مديركل دفتر بيماري‌هاي دامي به نوعي خواستار واگذاري بخشي از اختيارات وزارت بهداشت به اين سازمان است و به ايسنا گفته: در قانون سازمان دامپزشكي متولي نظارت بر فرآورده‌هاي خام دامي و وزارت بهداشت متولي نظارت بر فرآورده‌هاي صنايع تبديلي با منشأ دامي است. حالا با بالا رفتن درجه تب مالت، پرونده واگذاري دامپزشكي در وزارت بهداشت را باز كرده است.شايد هم آن سوي ماجرا اتفاق بيفتد و بخشي از اختيارات وزارت بهداشت به اين سازمان واگذار شود، هر چه هست اوضاع فعلي باعث شده كه هنگام بروز مشكلات نهاد‌هاي مسئول تنها همديگر را متهم كنند.وجود يك مسئول، خوشبختي مواجه شدن با يك پاسخگو را هم خواهد داشت.

وزارت بهداشت: ما مجوز نمي‌دهيم

محمد مهدي گويا، مدير اداره بيماري‌هاي واگير دار وزارت بهداشت با تكذيب صدور مجوز براي مغازه‌هاي فروش لبنيات فله گفت: «ما بارها به مردم هشدارداده‌ايم كه شير غيرپاستوريزه مصرف نكنند چرا كه سلامت آنها را تهديد مي‌كند. وزارت بهداشت براي حفظ سلامت، قوانين بسيار سخت‌گيرانه‌اي دارد و بدون ضابطه به هيچ محصول غذايي، مجوز نمي‌دهد.» رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و داروي كشور هم گفت:«طبق قوانين و ضوابطي كه در قانون بر عهده سازمان غذا و دارو گذاشته شده نظارت بر فرآورده‌هاي غذايي برعهده ماست و البته اين نظارت، شامل تمام محصولاتي مي‌شود كه بسته بندي و فرآوري شده، هستند.»

۱۳۹۴/۲/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...