نسخه چاپی

زنی كه تصویرش برای فیفا جنجال‌ساز شد

نخست جنجال شوخی با یك توپ‌جمع كن و سپس پخش سیمای زنی كه می‌گرید، سروصدای زیادی را به راه انداخته است. پخش زنده جام ملت‌های اروپا چندان هم "زنده" نیست. اتحادیه فوتبال اروپا فوتبال را آن طور كه خوشش می‌آید، نشان می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، ماریو بالوتلی با گل دوم خود تیم ملی آلمان و هوادارنش را مبهوت و مغموم می‌کند. شدت اندوه ژرمن‌ها به اندازه‌ایست که اشک‌ از چشم‌هایشان سرازیر می‌شود. اما آیا همه آنچه از تصاویر تلویزیونی پخش می‌شود، حقیقی است و باید آنها را باور کرد؟ آیا دریافت دو گل آن هم تا دقیقه 36 این اندازه ناراحت کننده است؟

000000.jpg

 شبکه نخست تلویزیون آلمان اعلام کرد، به دلیل پخش تصاویر غیرزنده به هنگام پخش زنده مسابقه آلمان و ایتالیا در مرحله نیمه‌نهایی یورو 2012 به اتحادیه فوتبال اروپا شکایت خواهد کرد. تصویری از چهره زنی در میان تماشاچیان که روی صورتش علامت پرچم آلمان را نقاشی کرده بود و اشک می‌ریخت، دردسرساز شده است. این زن به روزنامه "زوددویچه سایتونگ" آلمان می‌گوید، اشک‌های او به ابتدای بازی و زمانی که سرود ملی آلمان پخش می‌شد، مربوط بوده است نه زمانی که دومین گل ایتالیا وارد دروازه آلمان شد.

پخش این تصاویر واکنش اشتفن زیمون، گزارشگر ARDرا هم درپی داشت؛ چنان که در جریان گزارش بازی و پس از پخش این تصویر گفت: "هنوز برای گریه کردن بسیار زود است." یورگ شونبورن رییس تیم جام ملت‌های اروپای شبکه نخست آلمان از این‌که تصویرهای پخش شده از سوی اتحادیه فوتبال اروپا تصاویری زنده و مربوط به آن لحظه نبوده، انتقاد کرد و این موضوع را "غیر قابل قبول" خواند. او گفت، پیش از این هم درباره این رخداد با یوفا صحبت کرده ولی این اتفاق دوباره رخ داده است.

این موضوع یک بار دیگر هم رخ داده بود. زمانی که شوخی یوآخیم لوو با یک توپ جمع کن که مربوط به پیش از بازی با هلند در گروه دوم یورو 2012 بود، در جریان بازی پخش شد و تعجب بسیاری را به همراه داشت.

یوفا هم در واکنش به اعتراض و انتقادهای صورت گرفته اعلام کرد، اتحادیه فوتبال اروپا به هیچ عنوان قصد ندارد، مطابق آن‌چه معمول است، تصاویر تلویزیونی فرستاده شده از سوی شبکه‌های تلویزیونی را کنترل کند. هر چند پذیرفته است، تصویر زن گریان مربوط به هنگام پخش سرود ملی آلمان بوده و برای نمایش احساسات و هیجان تماشاگران آلمانی در این بازی پخش شده است. یوفا هرگونه اتهام درباره تقلب در پخش تصاویر را نادرست دانست و رد کرد.

کارشناسان رسانه‌ای اروپا یوفا را متهم می‌کنند، دست به سانسور شدید تصاویر تلویزیونی زده و تصاویری را که دوست دارد، پخش کرده و جلوی دیده شدن پلاکاردها با نوشته‌های اعتراضی سیاسی یا سکوهای خالی از تماشاگران در سکوها و جایگاه‌های ویژه را می‌گیرد. پروفسور یورگن شوایر از دانشگاه فلنزبورگ آلمان در این باره گفت:‌ "یوفا علاقه شدیدی به ارائه تصویری مثبت از جام ملت‌های اروپا دارد. فرستنده‌های محلی نیز چنین علاقمندی را از خود نشان می‌دهند. این تازه شروع کار است. در سطح باشگاهی هم تیم‌هایی چون منچستریونایتد تصمیم گرفته‌اند، تصاویر منتخب خود را در اختیار شبکه‌های تلویزیونی قرار دهند." او این روند را "تقلب" می‌داند.

این روند تاثیرات نامطلوبی را در پی خواهد داشت از جمله آن که بازیکن می‌تواند مدعی شود، صحنه ای که از وی پخش شده مربوط به بازی نبوده است.

۱۳۹۱/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...