نسخه چاپی

شهردار تهران به ناگهان حامی هنر شد

دومین یادواره شهدای جانباز اگرچه به گفته اسماعیل كوثری، توفیق حضور می طلبید، اما در هیاهوی روزمرگی های شهر گم شد و حتی شهری به وسعت تهران نیز گویی آنقدر غرق در ژست روشنفكری شد كه حتی بنر و پوسترهای گرامیداشت شهدا را نیز تاب نیاورد.

به گزارش نما به نقل از نماینده،دومین یادواره شهدای جانباز اگرچه به گفته اسماعیل کوثری، توفیق حضور می طلبید، اما در هیاهوی روزمرگی های شهر گم شد و حتی شهری به وسعت تهران نیز گویی آنقدر غرق در ژست روشنفکری شد که حتی بنر و پوسترهای گرامیداشت شهدا را نیز تاب نیاورد.

نماینده/ «امروز کار تجلیل از شهدا و حفظ یاد گرامى این عزیزان یک فریضه است» [۱] پای فریضه که به میان می آید یعنی چون نان شب واجب و اگر برای چندمین بار در کلام رهبری تاکید شود که دیگر ...

«تهران از یک طرف نماد آبادانی، صلاح، سعادت و سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر به عنوان الگو و خط‌دهنده برای شهرهای سراسر کشور، مطرح است» [۲] فریضه موکد چه باری بر دوش الگو و خط دهنده شهرهای کشور و مسئولینش می گذارد. باری که بی شک مسئولین شهری به وسعت تهران هرگز نخواهند توانست از زیر مسئولیتش شانه خالی کنند.

بیستمین روز ماه بهشتی بهار، میزبان گرامیداشت بهشتیانی بود که زمانه، حضور چند ساله و با درد و رنج در میان زمینیان را در پیشانی شان رقم زد. دومین یادواره شهدای جانباز اگرچه به گفته اسماعیل کوثری در لوای ریاست این یادواره، توفیق حضور می طلبید، اما در هیاهوی روزمرگی های شهر گم شد و حتی شهری به وسعت تهران و با مسئولیت الگو و خط دهندگی به سایر شهرها نیز گویی آنقدر غرق در ژست روشنفکری شد که حتی بنر و پوسترهای گرامیداشت شهدا را نیز تاب نیاورد.

عدم اطلاع رسانی گسترده در این زمینه را از رئیس یادواره جانبازان شهید جویا شدیم و کوثری که گویی غیرت و بزرگواری سرداری اش اجازه گلایه را نمی داد، تاکید کرد که گلایه ای ندارند و همچنین نماینده مردم تهران سعی کرد به رسم خارج نشدن از دایره انصاف، قبل از زدن جوال دوز به شهرداری، سوزنی به مجلس زند و به تلخی بازگو کرد: «در خود مجلس هم ما یکسری پوستر به روابط عمومی داده بودیم که نصب شود، که متاسفانه این کار را انجام ندادند. در سطح شهر نیز به همین ترتیب تبلیغات مربوط به این یادواره کار نشد.»

در ادامه برای شفاف سازی بیشتر، به سراغ عضو جانباز شورای شهر تهران رفتیم و دلیل به حاشیه رانده شدن یادواره جانبازان شهید را از مجتبی شاکری جویا شدیم. شاکری در گفتگو با نماینده تصریح کرد: «سازمان زیباسازی تحت عنوان «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» حدود ۱۷۰۰ اثر هنری را در قالب بنر در شهر نصب کردند. تعداد این بنرها انقدر زیاد بود که ۵۰-۶۰ بنری که با کمک خود سازمان زیباسازی برای یادواره جانبازان شهید نصب شده بود به چشم نمی آمد».

عضو شورای شهر تهران همچنین لازم به تأکید دانست که اتوبوسرانی و تاکسی رانی همکاری خوبی در این زمینه داشتند ولی حجم بنرهای نگارخانه اجازه نداد بنر یادواره جانبازان دیده شود.

قصه آنجایی پرغصه تر می شود که مطلع شدیم ۱۷۰۰ بنر نگارخانه ای به اصطلاح در وسعت و قامت شهری در خور الگو و خط دهندگی به سایر شهرها، در ابتدا آنقدر تاب و تحمل ۵۰ تبلیغ یادواره شهدا را نداشته است که تمامی بنرهای اطلاع رسانی این یادواره از سطح شهر جمع آوری شده است. به تعبیر دست اندرکاران این یادواره، ۴۰-۵۰ بنر شهدا را «تحمل» نکردند و آنقدر بغضشان در گلو شکست که نوشتند: «هنوز هستیم در مقابل چشمانمان اینگونه با ما و همسنگران شهیدمان رفتار میکنند وای به روزی که نباشیم! باور کنید تا چند سال بیشتر نیستم قدری تحمل باید...»

اگرچه بعد از انعکاس این رنجش، بنرها دوباره نصب شدند ولی به قول حسین اسرافیلی، دبیرِ جانبازِ قطع نخاعی این یادواره، که با نماینده به گفتگو نشسته بود، آب ریخته را می توان جمع کرد؟ مهم احترام و ارزش شهداست که رعایت نشد حالا صد تا بنر هم بزنند...

مدیر عامل انجمن جانبازان نخاعی در ادامه اظهار داشت: «شاید پوسترهای نگارخانه مهم تر از شهدا بودند. شاید با پیمانکارانی که پول بیشتری می دهند قرارداد می بندند. در صورتیکه ما پول نداریم و جان دادیم. بعضی ها میخواهند پولشان را بگیرند، مانعی ندارد جانبازان همه جا گذشت داشتند، اینجا هم گذشت می کنند. حدود ۲۰۰۰ تا بنر در سطح شهر نصب می شود. پیمانکاران میلیاردی با شهرداری قرارداد دارند، به دلیل اینکه برای شرکتهای اقماری خودشان پولهای میلیاردی دریافت کنند، چند تبلیغ محدود یادواره را جمع آوری می کنند.»

اسرافیلی که تأکید داشت مسئله حفظ ارزشهاست؛ در خصوص اتفاق رخ داده اظهار داشت: «سازمان زیباسازی با ما خوب همکاری کرد ولی نمی دانم ناگهان چه شد که بنرها از سطح شهر جمع شدند. اینکه بخشنامه یا طرحی بوده که باید همه بنرها به علت نگارخانه جمع می شده را نمی دانم. اگر بخشنامه یا طرحی بوده که باید به علت «نگارخانه» تمامی بنرها جمع شود، تا جایی که من اطلاع دارم مربوط به بنرهای تجاری است. شهدا مگر تجاری هستند؟ طبق مصوبه ۱۵درصد بنرها در سطح شهر باید فرهنگی باشد. گرامیداشت یاد شهدا فرهنگی نیست!؟ جانبازانی که مقام رهبری در موردشان می گوید همه از جنگ فارغ شده ایم ولی این جانبازان هستند که تا پایان عمر در جنگند. جانبازانی روزی هزار بار شهید می شوند، فرهنگی نیستند؟ کدام کشوری با کشته گان جنگی و جانبازانش اینگونه برخورد و بی احترامی می کند؟»

مدیر عامل انجمن جانبازان نخاعی اشاره داشت که در پاسخشان گفته می شود قالیباف که خیلی «پشتیبان خانواده جانبازان و شهدا» است و تصریح کرد: «مگر ما گفتیم ایشان به شخصه به ما بی احترامی کردند. شاید ایشان اصلاً از این رویه خبر نداشته باشند. ایشان زحمات خودشان را می کشند ولی چرا دیگرانی از شهرداری اینگونه برخورد می کنند. ما اگر قالیباف را ببینیم به ایشان خواهیم گفت چه اتفاقاتی در سطح این شهر رخ می دهد...»

وی همچنین با یادآوری اینکه شهدا و جانبازان هرچه داشتند بی هیچ چشمداشتی در طبق اخلاص نهادند و تأکید بر اینکه به واقع هیچ ادعا و توقعی ندارند تصریح کرد: «واقعاً چند تا بنر در سطح شهر به کجای این شهر بزرگ بر میخورد؟ وقتی می بینید که روی بنر مراسمی برای تکریم جانباز شهید است که بعد از ۳۰ سال تحمل درد و رنج به شهادت رسیده است و مراسم تاریخ هم دارد، به چه حقی بنر از روی پل برداشته می شود و تصویری بی ارزش جایگزین می شود؟ جایگاه حفظ ارزش ها کجاست؟»

اسرافیلی در نهایت ضمن اشاره به شهادت یکی از جانبازان قطع نخاع گردنی در روز قبل از همایش تأکید کرد: «صحبت ما بر سر چند بنر و پوستر نیست. حرف بر سر حفظ ارزش هاست. اگر ما بخواهیم بگوییم در این زمینه بسیار حرف داریم. ولی سعی می کنیم حرف هایمان را با خودمان ببریم. چند سال دیگر ما را تحمل کنند خواهیم رفت. ولی ظاهراً عده ای تحمل ندارند...»

شهردار تهران به ناگهان حامی هنر شد!

نگارخانه ای که صحبت بر سر آنست و به وسعت شهری که قرار است به الگو و خط دهنده شهرهای سراسر کشور باشد، روزنامه نیویورک تایمز را هم به واکنش وا داشت و ضمن تقدیر از ژست روشنفکری آن، دلیلی بر متهم نمودن اقدامات سیاسی شهرداری شد. به گونه ای که در این خصوص طی گزارشی با عنوان «شهردار تهران به ناگهان حامی هنر شد» نوشت: «محمدباقر قالیباف شهردار تهران به عنوان خلبانی بازنشسته و بازنده دو انتخابات ریاست جمهوری شناخته می شود. در هفته ای که گذشت، او لقبی جدید به خود اضافه کرد: "حامی هنر". قالیباف دستور داد که تصویر اثار هنری مشهور از جمله اثار هنرمندان غربی بر روی بیلبوردهای تهران قرار گیرد. تقریبا در طول یک نیمه شب، تمامی بیلبوردهای تهران که منبع درامد محسوب می شوند دست از تبلیغ محصولات کره ای و سودهای بانکی برداشتند و جای خود را به اثار هنری دادند...

برخی تحلیلگران معتقدند انگیزه اصلی شهردار برای تبدیل شدن ناگهانی به یک حامی هنر، سیاسی است. همانگونه که در آمریکا جناح های سیاسی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آماده می کنند، قالیباف هم با وجود دو بار شکست خوردن در انتخابات یکی از سیاستمداران باهوش و بلندپرواز شناخته می شود.به گفته تحلیلگران با توجه به آنکه احتمال دارد توافق هسته ای این تابستان به امضا رسد و احتمالا روابط ایران و آمریکا بهبود یابد، شهردار در صدد برآمده است تا موقعیت خود را به عنوان مردی برای تمام فصول تحکیم کند.»

نگارخانه ای با رنگ و بوی عبث!

در خصوص این نگارخانه که به اصطلاح به وسعت شهری که قرار است به الگو و خط دهنده شهرهای سراسر کشور باشد و این روزها محل مانور شهرداری است و اقداماتی از این دست که حواشی را به همراه دارد با مجتبی شاکری به گفتگو نشستیم. شاکری در گفتگو با نماینده، تصریح کرد که از منتقدین این طرح است و در جلسه شورا نیز این موضوع را مطرح کرده که «ما موضوعی به نام آثار هنری برجسته داخل کشور و دنیا را به بنرهایی تبدیل کرده ایم که در بزرگراه شاید زمان عبور آنها از چشم، به ۲ ثانیه هم نمی رسد! اثر هنری نیازمند تفکر و تأمل است، تا درک شود. به همین دلیل در فضاهای ویژه و با نورپردازی های خاص و تعداد محدود آثار هنری به نمایش در می­ آیند. نه اینکه با سرعت از مقابل چشم در حد حداکثر دو ثانیه عبور شود و هنوز آن تصویر در ذهن شکل نگرفته تصویرهای بعدی به کرات مشاهده شود. این یعنی یک کار عبث!»

شاکری در ادامه اظهار داشت که از سازمان زیباسازی خواستار ارائه گزارش هزینه این اقدام و اینکه اگر این اقدام را به یک پیمانکار خصوصی می دادند چقدر هزینه می شد، شده است.

عضو شورای شهر در ادامه اشاره کرده که برخی از این آثار با کیفیتی بسیار بد و برخی نیز کاملا بی مفهوم و از مکاتبی کاملا ناشناس و نامفهوم انتخاب شده اند. و تأکید کرد: «اگر این موارد هم رعایت می شد. ایجاد یک گالری آثار هنری در بزرگراه هیچ کمکی به فهم هنری و ارتقای ذائقه هنری مردم نمی کرد. این تعداد بنر تحت عنوانی چون نگارخانه ای به وسعت یک شهر خطا و بدون اثر بخشی است.»

شاکری همچنین عنوان داشت «حالا که امکان نصب حجم بالای بنر را داریم می توانیم از این امکان برای ایجاد مفهوم سازی و انتقال ارزشها و مباحثی چون کارآمدی نظام، پیشرفت، فواید دانش هسته ای و تذکرات رهبری و جنایات شکل گرفته در یمن و ... استفاده کنیم و در قالب گسترده ۱۷۰۰ بنر نصب و موجی را در جامعه ایجاد کنیم»

وی همچنین در ادامه انتقاداتش نسبت به شهرداری اظهار داشت: «شهرداری تهران کاری را در خصوص تملیک خانه شخصیت ها انجام داده است. قاعدتاً باید در این خانه ها کاربردی پژوهشی، مطالعاتی، آموزشی و ... تعریف شود. در حال حاضراین خانه ها مسکوت مانده است به این معنا که تملیک شده، افرادی به عنوان نگهبان در آنجا هستند، تعمیر و نگهداری آنها هزینه بر بوده است ولی با این حال هنوز استفاده ای از آنها نمی شود و این به نوعی معطل گذاشتن بیت المال است. این درحالی ست که خیلی از گروه های آموزشی و پژوهشی به دنبال مکانی برای فعالیت هستند.»

شاکری در پاسخ به این سوال که چرا این روزها شاهد اقدامات حاشیه ساز شهرداری از جمله انتصابات پرحاشیه، اظهارات جنجالی و ... هستیم، تأکید کرد: «به نظرم بخش های مختلف شهرداری خبرسازی هایی متفاوت دارند. برخی از بخش ها چون مترو خوب پیش می روند و برخی از بخش ها چون ساخت و سازهای بی رویه، به عنوان مثال در بحث پاساژ علاءالدین، هتل اسپیناس و اطلس پلازا که در اراضی عباس آباد به بخش خصوصی واگذار شده است، حاشیه ساز عمل می کنند.

عضو شورای شهر تهران در نهایت تأکید کرد: «اقدامات خوب را باید تقدیر و اقداماتی که نقصی بر آن وارد است باید محکوم شوند.»

*

«امروز کار تجلیل از شهدا و حفظ یاد گرامى این عزیزان یک فریضه است» پای فریضه که به میام می آید یعنی چون نان شب واجب و اگر برای چندمین بار در کلام رهبری تاکید شود که دیگر ... جانبازانی که رنجیدند، فریضه ای که رعایت نشد و تأکید رهبری بر اینکه «کشور امروز خوشبختانه درگیر جنگ نظامى نیست امّا درگیر جنگ سیاسى است، درگیر جنگ اقتصادى است، درگیر جنگ امنیّتى است و بالاتر از همه درگیر جنگ فرهنگى است؛ یعنی یک جنگ است. یعنى این را اگر کسى نداند، آن‌وقت خواب خواهد ماند؛ اگر کسى نداند خواب خواهد ماند. همین‌قدر که ندانید دشمن در صدد حمله است و این حمله از کجا است و چگونه است، باید مطمئن باشید شکست می خورید» [۳]

راستی نکند زمانی بیدار شویم و ببینیم خواب مانده ایم ...









پی نوشت:

[۱] بیانات در دیدار اعضاى ستاد کنگره‌ى بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان۱۴/۲/۹۴

[۲] دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رهبر انقلاب۲۳/۱۰/۹۲



[۳] بیانات در دیدار اعضاى ستاد کنگره‌ى بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان۱۴/۲/۹۴


۱۳۹۴/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...