نسخه چاپی

وقتی مرسی نتانیاهو را تحقیر كرد

عکس خبري -وقتي مرسي نتانياهو را تحقير کرد

روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت كه محمد مرسی رئیس جمهوری منتخب مصر تنها دو روز بعد از تصدی پست خود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر مغرور رژیم صهیونیستی را تحقیر كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه القدس العربی در سرمقاله امروز خود نوشت: مسئولان اسرائیلی از ترس بروز تغییری رادیکالی در موضع مصر درقبال معاهده سازش کمپ دیوید و روابط امنیتی با تل آویو از زمان پیروزی مرسی نامزد گروه اخوان المسلمون مصر در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، دستهای خود را روی سینه‌های خود گذاشته‌اند.

این روزنامه افزود: به نظر می رسد نگرانی های اسرائیل به جا باشد زیرا این نگرانی ها عملا در کمتر از دو روز پس از پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری و سه بار سوگند یاد کردن وی نمایان گشت. بارزترین سوگند ریاست جمهوری مرسی در جمع مردم در میدان التحریر قاهره بود.

القدس العربی نوشت: مطبوعات اسرائیل روز گذشته فاش کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواستار گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور منتخب مصر برای تبریک پیروزی وی در انتخابات و سخن گفتن با او شده است اما مرسی انجام مکالمه با نتانیاهو را رد کرد.رئیس جمهوری منتخب مصر همچنین میانجیگری آمریکا در این زمینه را نیز رد کرد.

به نوشته القدس العربی، این برخورد مرسی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی درحالی صورت گرفت که نتانیاهو به غرور و قلدری مشهور است و برخورد او با مسئولان مصری متکبرانه بوده است که آخرین این مسئولان حسنی مبارک رئیس جمهوری مخلوع مصر بود. نتانیاهو مجبور بود که غرور خود را فرو ببرد و به ارسال نامه ای کتبی به رئیس جمهوری جدید مصر اکتفا کرده و در آن ابراز امیدواری کند که از معاهده سازش کمپ دیوید محافظت شود و همکاری بین آنها یعنی مصر و اسرائیل در همه زمینه ها ادامه یابد.

این روزنامه افزود: این موضعگیری های رئیس جمهوری جدید مصر منعکس کننده سرآغاز تغییری راهبردی و فراگیر در "مصر جدید" درقبال پرونده درگیری اعراب و اسرائیل بعد از گذشت حدود 40 سال از صلح سردی است که به نفع اسرائیل و امنیت و ثبات آن برقرار شد.

به نوشته روزنامه القدس العربی، مرسی گفتگو با نتانیاهو را رد کرد زیرا وی منتخب مردم مصر و فردی سالم است که قدرت خود را از 90 میلیون مصری و نهاد نظامی قوی و میراثی تمدنی می گیرد که ریشه در بیش از هشت هزار سال دارد درحالی که نتانیاهو ریاست کابینه رژیم (جعلی) صهیونیستی را برعهده دارد که از عمر آن بیش از 64 سال نمی گذرد و علت موجودیت آن تاکنون به خاطر حمایت خارجی و در وهله اول حمایت آمریکا و غرب است.

این روزنامه نوشت: ممکن است رئیس جمهوری مصر به تعدیل معاهده کمپ دیوید برای مصر اهانت آمیز است، اقدام نکرده یا فوری تصمیم به لغو آن نگیرد زیرا اولویت های زیادی دارد که باید در روزها و حتی سالهای اول ریاست خود تمرکز خود را روی آنها بگذارد که بارزترین این اولویت ها دو پرونده اقتصادی و امنیتی اما به طور قطع اهانت های اسرائیل خواه در تجاوزگری به نوار غزه یا نقض اکمیت مصر در صحرای سینا را - آنطور که در گذشته بود- هرگز نخواهد پذیرفت.

روزنامه القدس العربی افزود: کابینه اسرائیل تقریبا چهار میلیارد دلار برای تقویت حضور نظامی خود در نزدیک مرز با مصر اختصاص داده است و اگر اسرائیل درک کند که التزام به معاهده سازش مطابق شروط گذشته ادامه نخواهد یافت پیش بینی می شود که بودجه نظامی آینده اسرائیل حدود30 درصد افزایش یابد. مصر تنا کشوری در منطقه است که اسرائیل می تواند با آن موازنه راهبردی ایجاد کند.

این روزنامه تصریح کرد: مرسی در همه سخنرانی های خود و سوگند ریاست جمهوری تاکید کرد که دوره وابستگی و دنباله روی گذشته است و آزادی، بزرگی و کرامت مصر عملا با انقلاب بازگشته است و این پیام خطاب به همه اسرائیلی ها و آمریکایی ها درخصوص رد گفتگو با نتانیاهو و تعهد به آزادی عبدالرحمن زندانی در آمریکا به گوش آنها رسید و آنها محتوای روشن و واضح آن را گرفتند.

روزنامه القدس العربی درپایان سرمقاله خود نوشت: محمد مرسی که رئیس کمیته تحریم کالاهای صهیونیستی و مقاومت دربرابر عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها بود؛ نمی تواند که ارزش ها و اصول و مبانی خود صرف نظر کند و با نخست وزیری نژادپرست و قلدور نظیر نتانیاهو گفتگو کرده و تبریک او را بپذیرد.

۱۳۹۱/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...