نسخه چاپی

تاملی بر مذاكره نابرابر

در عرف جهانی مفهوم مذاكره در ادبیات انسانی مساوی است با خاتمه نزاع و میدان داری و جایگزینی قلم و منطق.

به گزارش نما عباس پناهی در روزنامه رسالت نوشت:در شرایطی که نظام اسلامی توانسته است در بحث مذاکرات هسته ای از بحران هیاهوی سیاسی منطقه ای با صلابت و عزت عبور کند و با وجود هجمه های تبلیغاتی و شانتاژهای سیاسی دنیای غرب، صلح آمیز بودن موقعیت هسته ای خود را برای چندمین بار اعلام بدارد اما درعین حال پیچ های صعب دست ساز آمریکایی ها مانع از روند منطقی موضوع مذاکره شده است.
مسئولین مختلف دولت آمریکا همچنان به تناقض گفتاری خود ادامه می دهند. آنها با چندگانه گویی و تناقضات خود، درست است که حد خود را از یک انسان عاقل متعادل فروکاسته اند لیکن با وقاحت از آشکارا بیان کردن اینگونه مواضع هم هیچگونه ابایی ندارند. به راستی با این اوصاف به آمریکا و متحدانش در بحث مذاکرات هسته ای می توان اعتماد کرد؟
در عرف جهانی مفهوم مذاکره در ادبیات انسانی مساوی است با خاتمه نزاع و میدان داری و جایگزینی قلم و منطق. از طرفی آمریکائی ها دم از مذاکره با تیم هسته ای ایران می زنند و از طرف دیگر چه در محافل خود و چه در جمع صهیونیست ها که واقع می شوند دائم از عدم رفع تحریم ها و اما و اگرها سخن به میان می آورند و با اشاره به گزینه های تخیلی و پوشالی روی میزشان همچنان به تهدیدات غیر انسانی علیه نظام جمهوری اسلامی و این ملت شریف ادامه داده و شدت می بخشند لذا همانگونه که امام خامنه ای فرمودند؛ آمریکایی ها غیر قابل اعتمادند.
دولت آمریکا در ماجراجویی های منطقه ای با حمایت آشکار از دولت سعودی در حمله به یمن و سرکوب انقلابیون آن کشور چه پیامی به سیاست خارجه جمهوری اسلامی می دهند؟
ما این علائم را از دشمن دیده ایم و می بینیم و به کرات بی رحمانه ترین تهاجمات علیه حزب اله لبنان و مردم بی دفاع غزه و حال هم تعرض به مردم بی دفاع یمن در معرض دید مردم جهان قرار گرفته است. پس فراموش نشود که همه اینها کدهایی است که به جمهوری اسلامی ایران می دهند شاید می خواهند به زعم خود یکی از آن گزینه ها را به رخ بکشند بنابراین آنها مذاکره شان عین مخاصمه است.
سید عباس عراقچی در پاسخ به گفته جان کری مبنی بر اینکه "بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران تا ابد ادامه خواهد داشت" گفت این چیز عجیبی نیست زیرا از جمله تعهدات کشورها به NPT همین توافق برای بازرسی است، اما او نگفت که حق بازرسی از آن کیست آژانس یا دولت آمریکا؟ لذا لازم است تیم هسته ای و مذاکره کننده ایران پاسخ یاوه گویی های دشمن را حداقل با زبان دیپلماسی بدهد نه اینکه تایید کند.
پروسه اعتماد سازی که حرف تکراری طرف غربی است تا به کجا و تا به کی باید ادامه داشته باشد؟ و ما به چه قیمت باید کنار یک میز با آنها بنشینیم و لبخند بزنیم؟
به اعتقاد برخی از کارشناسان و صاحب نظران، بهتر است مسئولین دیپلماسی کشور روند این مذاکره نابرابر را قیچی کرده و ادامه این مسیر را منوط به تعهد و التزام عملی و اخلاقی به روند عادلانه مذاکره از طرف مقابل کنند. و جمهوری اسلامی باید ادامه این پروسه را مشروط کند به صداقت گفتاری و رفتاری طرف غربی خود. چرا که از نظر مردم ایران آمریکایی ها هنوز راستی آزمایی نشده اند و هیچ اعتمادی به آنها نیست. لذا ادامه مذاکرات باید متوقف شود.
نکته قابل تامل دیگر اینکه طرفین آمریکایی و اروپایی ما ضمن مذاکرات ، درصدد تحکیم و تثبیت اسرائیل غاصب اند و صیانت از آن را برخود فرض می دانند و کری هم آن را نتیجه قابل قبول و لازم الاجرا می داند، و آنها می خواهند با اعمال خواسته هایشان مبنی بر صیانت از اسرائیل ، مواضع ضد اسرائیلی امام خمینی (ره) را از گردونه ی سیاست جمهوری اسلامی خارج کنند و این در حالی است که دیپلمات های ما همچنان با آنها پشت یک میز به مذاکره ادامه می دهند و می گویند ما در حال تنظیم جزئیات پیش نویس توافق هستیم.
با توجه به اینکه حربه تهدید ایران به گزینه نظامی و اینکه مقامات آمریکایی هراز گاهی آن را تکرار میکنند حربه از کار افتاده ای است، نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به دنبال توافق عادلانه با ایران و شناسایی حق هسته‌ای آن نبوده و نیستند. لذا به نظر می‌رسد، دستگاه دیپلماسی کشورمان باید پاسخ این گستاخی‌ها و زیاده‌خواهی‌های طرف آمریکایی را یک‌بار برای همیشه و با صراحت و قاطعیت بدهد تا شبهاتی که برخی بر این مذاکرات دارند، از اذهان عمومی پاک شود.

۱۳۹۴/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...