نسخه چاپی

روسیه هم باید به ایران بمب اتم بدهد

باید كشور ثالث دیگری به مانند روسیه و یا حتی چین وارد معامله بمب اتم با ایران شده و سلاح هسته ای كه در حال حاضر جهان مهمترین عامل بازدارنده از تجاوز طرف مقابل و ضامن امنیت كشورها است را برای حفظ توازن منطقه ای در اختیار ایران بگذارند.

به گزارش نما ، آرمان پرس نوشت : در شرایطی که اختلافات سیاسی دو کشور ایران و عربستان در شش ماه گذشته به بالاترین سطح خود در طول چند دهه گذشته رسیده است روز گذشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار مقاله ای تاکید کرد که اسرائیل برای برقراری توازن در سطح منطقه باید بمب اتم در اختیار عربستان سعودی قرار دهد .
این روزنامه نوشت که اگر ایران مقررات توافق خود با کشورهای ابرقدرت را نقض کند و تصمیم به دستیابی به تسلیحات هسته ای بگیرد، اسراییل باید بر خلاف خط مشی رایج خود واکنش نشان دهد.

روزنامه هاآرتص در این مقاله تحلیلی تصریح می کند : اسراییل نباید به تهدید خود مبنی بر انجام حمله کم تاثیر به برنامه هسته ای ایران ادامه دهد بلکه باید هشدار دهد که ایران را تحت فشار قرار خواهد داد و اجازه نخواهد داد تا در خلیج فارس، ایران تسلیحات هسته ای را در انحصار خود بگیرد و به عربستان در دستیابی به سلاح هسته ای کمک خواهد کرد.

نکته اصلی طرح موجود آن است که ایرانیان متقاعد شوند که بهتر است از دستیابی به تسلیحات هسته ای امتناع ورزند و در مقابل بسته تشویقی از جمله تقویت اقتصاد ایران در اختیارشان قرار داده شود. درست است که تهدید اسراییل و آمریکا مبنی بر انجام عملیات نظامی علیه ایران همچنان دراوج خود بسر می برد اما در میزان اعتبار نظامی و سیاسی چنین تهدیدی شک و تردید وجود دارد.

این روزنامه به سران اسراییل توصیه می کند که ما به عنوان ناظر در کمیته پیگیری معاهده منع گسترش سلاح هسته ای که برای بررسی طرح های این معاهده در نیویورک گرد هم آمده است، می توانیم بگوییم که به ایران اجازه احتکار هسته ای به صورت تک قطبی (و یا به صورت دوقطبی همانطور که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران می گوید) نمی دهیم بلکه در گسترش آن سهیم خواهیم بود و به عربستان نیز کمک خواهیم کرد تا به توازن برسد. از این رو ایران باید بار دیگر به فواید تلاشهای خود بیندیشد. ایران در مقابل یک گزینه جدید قرار خواهد گرفت. تمام آن تلاشهای صورت گرفته، فایده ای نخواهد داشت زیرا ایران در میان کشورهای منطقه، تنها عضو باشگاه هسته ای منطقه نخواهد بود.اگر سلاح هسته ای منع نشود، پس باید گسترش یابد.

باید توجه داشت که این روزنامه شیوه پیشنهادی خود را بر اساس استراتژای توازن منطقه ای تسلیحات اتمی استوار کرده است چرا که بر فرض تصورات این روزنامه در زمان شوروی سابق نیز برای حفظ قدرت خود مقابل آمریکا به بمب اتم دست پیدا کرد و چین هم برای دستیابی به همین توازن در مقابل شوروی به سمت تولید سلاح هسته ای رفت . از سوی دیگر هندوستان برای مقابله با چین به بمب اتم دست پیدا کرد و پاکستان هم برای حفظ موقعیت ژئوپلتیک خود به فناوری تولید این بمب تلاش کرد و موفق شد .

در اروپا هم فرانسه برای توازن خود مقابل انگلیس که با همکاری آمریکا توانسته بود به بمب اتم دست پیدا کند به سراغ بمب اتمی رفت . در منطقه غرب آسیا اسرائیل تنها رژیم اسرائیل است که علنا به داشتن بمب اتم اعتراف می کند و خود این مقاله روزنامه هارتص هم که خواستار اعطای بمب هسته ای از سوی اسرائیل به عربستان سعودی شده است دلیل روشنی برای این اعتراف علنی است.

حالا اما با آماده کردن زمینه های روانی به بهانه واهی دسترسی ایران به تسلیحات اتمی، اسرائیل خود را آماده همکاری اتمی در سطح تسلیحات با عربستان می کند و قطعا این مجوزی خواهد شد که دیگر بازیگران اصلی منطقه همچون ترکیه و مصر هم خواهان به خدمت گرفتن بمب اتم خواهند شد.

اما مطرح کردن موضوع اعطای بمب اتمی به عربستان از سوی اسرائیل به بهانه اتمی شدن ایران، به نظر می رسد مقدمه ای باشد برای روزهای آتی که عربستان نیز به بهانه های واهی دیگری در جهت پاسبانی از منطقه و صیانت از مرزهای خود حتی قبل از اتمی شدن ایران، از اسرائیل درخواست سلاح هسته ای بکند و اسرائیل هم که از هم اکنون آمادگی خود را برای تسلیح کردن عربستان تا حد بمب اتم اعلام کرده سریعا موافقت و اقدامات لازم برای اتمی کردن عربستان را در دستور کار خود قرار دهد.

در شرایطی که ایران بارها اعلام کرده است که به هیچ وجه بر مبنای فتوای امام خامنه ای به سمت ساخت بمب اتمی نخواهد رفت اما تسلیح اتمی عربستان سعودی از سوی اسرائیل برای آمادگی مقابله به ایران به خصوص از سمت خلیج فارس این ضرورت را ایجاب می کند که کشور ثالث دیگری به مانند روسیه و یا حتی چین وارد معامله بمب اتم با ایران شده و سلاح هسته ای که در حال حاضر جهان مهمترین عامل بازدارنده از تجاوز طرف مقابل است را برای حفظ همین موازنه منطقه ای که پیشتر مطرح شد در اختیار ایران بگذارند .

روسیه باید بداند که تسلیح عربستان به معنی تهدید همه منافع روسیه در منطقه مهم غرب آسیا به شمار می رود و از سویی ایران به عنوان قدرت اول منطقه باید از توازن لازم دفاعی برای مقابله با کشوری مانند عربستان اتمی برخوردار باشد که در ضمن حفظ بازدارندگی های منطقه ای در موقع لزوم، مقابله به مثل یا به فرموده امام خامنه ای "تقابل سطح به سطح" انجام دهد . در سال جاری موضوع تحویل سپر موشکی اس 300 از سوی روسیه به ایران را می توان اصلی ترین همکاری دفاعی موثر دو کشور بر شمرد که این همکاری می تواند تا سطح خرید سلاح اتمی نیز پیش برود .

۱۳۹۴/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...