نسخه چاپی

مصری:

در شرایط كنونی، سفر به حج عمره پذیرفتن ذلت است

نماینده كردزبان منتخب مردم كرمانشاه، گفت: ملت ایران با توجه به اهانت بزرگ عربستان به حرمت ایرانیان، به درستی دریافتند كه كرامت خود را فدای یك عمل مستحب نكنند.

به گزارش نما به نقل از فرجام، اوایل سال جدید شمسی و همزمان با هیاهوی مردم برای رسیدن فصل بهار، خبر تعرض مأموران فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی، کام مردم کشورمان را تلخ کرد. این جریان، حرکت اعتراضی مردم و مسئولین کشور را رقم زد و به تحریم حج و درنهایت لغو عمره مفرده انجامید.

بسیاری از مسلمانان کشور، پس از این اهانت عربستان، با تمام حسرتی که برای زیارت خانه خدا داشتند، به تصمیم عمومی جامعه ایرانی مبنی بر لغو مدت دار عمره مفرده سر تعظیم فرو آوردند و سفر خود را کنسل و بلیط‌های خود را پاره کردند.

اما اخیراً خبر سفر برخی هموطنان کشورمان از طریق آنکارا به عربستان، تعجب بسیاری از مردم را برانگیخته و این سؤال را پیش آورده که: «چگونه می توانید به حج بروید درحالیکه عفت ملی شما خدشه دار شده است؟»

کشور عربستان نه تنها هنوز به‌صورت رسمی عذرخواهی نکرده بلکه در عمل هم برخورد مناسبی با خاطیان صورت نداده است، اما با وجود تحریم حج از سوی برخی مراجع عظام تقلید، عده ‌ای به بهانه یک عمل مستحبی، ارزش و شأن خود را زیر پا می‌گذارند و از علمای دینی هم پیشی می‌گیرند و راهی حج می‌شوند.

در همین رابطه، عبدالرضا مصری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرجام، گفت: قاعدتاً کسانی‌که در این شرایط به حج عمره می‌روند ذلت‌ها را پذیرفته‌اند و شخصیت‌خود را پایین آورده‌اند. اگرچه طبق قانون اساسی محدودیتی برای سفر مردم به حج نداریم؛ اما عموم مردم و مسئولین خواستار لغو عمره در این شرایط هستند.

نماینده کردزبان منتخب مردم کرمانشاه، با اشاره به اینکه ارزش نهادن بر کرامت انسانی در اعلاترین درجات قانونی کشور قرار دارد گفت: طبق آموزه‌های اسلامی، عزت و کرامت انسانی اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی در اصل سوم قانون اساسی در کنار اصول پنچگانه دینی، یک بند به نام «کرامت انسانی» افزوده شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، افزود: ملت ایران با توجه به اهانت بزرگ عربستان به حرمت ایرانیان، به درستی دریافتند که کرامت خود را فدای یک عمل مستحب نکنند.

مصری تصریح کرد: اگر مجدداً اتفاق ناخوشایندی برای زائران ایرانی در عربستان به وجود آید، کسانی مقصر هستند که خودشان اکنون فضای تحریم را می‌شکنند.

این نماینده با بیان اینکه برخورد قانونی با عمره‌گذاران رخ نخواهد داد، افزود: اگرچه طبق قانون، مانعی برای حج عمره ایرانیان وجود ندارد؛ اما تحریم عمره یک تصمیم کشوری بود و به درخواست مردم برای مدتی لغو شده است و باید به این تصمیم احترام بگذاریم.

۱۳۹۴/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...