نسخه چاپی

تنگه هرمز در اختیار سپاه پاسداران

یك اندیشكده آمریكایی در گزارشی نوشت: اگر حمله‌ ائتلاف سعودی علیه یمن منجر به صدمه به ایران شود، آنگاه جمهوری اسلامی بی‌شك با بكارگیری هجمه تبلیغاتی سنگین واكنش‌های جدی نشان می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از فارس: اندیشکده آمریکایی «واشنگتن» در تحلیلی ضمن اشاره به مجموعه اتفاق‌های رخ داده در روزها و هفته‌های گذشته در یمن و خلیج فارس با اشاره به نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محافظت از آبراه حیاتی تنگه هرمز و خلیج فارس نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر با استقرار ناوگان پنجم دریایی در بندر لنگه مواضعش را در تنگه هرمز و آبراه‌های ورودی به خلیج فارس ارتقا داده است.

بنابر این گزارش،این منطقه محدوده‌ای بین جزایر کیش، قشم و نیز جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک و همچنین جزیره سیری است و مناطق یاد شده از سوی واحدهای دریایی سپاه پاسداران ایران محافظت می شوند.

در ادامه این تحلیل آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از 3 سال قبل دکترین نظامی خود را که راهبرد «تنبیه شدید متجاوزان» و به اصطلاح «نظارت هوشمندانه» نامیده می‌شود، اتخاذ کرده و آن‌را در آبراه دریایی 30 مایلی هرمز به اجرا گذاشته است.

بر اساس این راهبرد نیروهای سپاه ایران قادر است مانع عبور کشتی‌هایی که علیه ایران تحریم اعمال کرده یا علیه این کشور جبهه گرفته‌اند شود و بکارگیری چنین راهبردی منجر به رویارویی گسترده‌تر کشورهای خلیج فارس و آمریکا با ایران خواهد شد.

این اندیشکده در ادامه نوشت: ماجرای کشتی باربری «مرسک» نشان داد که ایران قادر است اختلال‌‌های عمده را در خلیج فارس با کمک قایق‌های کاملا مسلح تندرو، واحدهای توپخانه و زیر دریایی‌های کوچک اجرا کند.

بنابراین ممکن است آمریکا ناخواسته در نبرد بین رقبای قدیمی منطقه (ایران و عربستان سعودی) گرفتار شود پس ضرورت دارد تا خود را برای روزهایی که خلیج فارس با موقعیت غیرقابل پیش‌بینی مواجه می‌شود آماده کند تا دوباره این منطقه چهره‌ای واقعی خود را بازیابد.

اندیشکده واشنگتن در خاتمه این گزارش نوشت: لزوم اتخاذ احتیاط در منطقه و در ماجرای یمن حس می‌شود . در این میان اگر حمله‌های ائتلاف سعودی علیه یمن منجر به صدمه به ایران و یا از دست رفتن یکی از هواپیماهای خطوط هوایی این کشور شود، آنگاه ایران بی‌شک با بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی سنگین خود را آماده اقدام‌هایی که باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه خواهد شد، می‌کند.

این نخستین بار نیست که رسانه های غربی، آتش افروزی و تجاوز نظامی خود و متحدانشان را باعث بی ثباتی منطقه نمی دانند و به عکس، هرگونه دفاع ایران از خود در برابر تجاوز را باعث بی ثباتی بیشتر منطقه توصیف می کنند!

۱۳۹۴/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...