نسخه چاپی

حضور نظامی روسیه در شبه‌جزیره كریمه پررنگ می‌شود

نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) اعلام كرد، مسكو در پاسخ به افزایش فعالیت‌های ناتو در شرق اروپا، حضور نظامی خود در شبه‌ جزیره كریمه را تقویت می‌كند.

به گزارش نما ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتینک نوشت، الکساندر گروشکو، نماینده روسیه در ناتو روز جمعه همچنین از آمریکا خواست تا سلاح‌های هسته‌ای استقرار یافته خود در اروپا را خارج سازد.

وی تصریح کرد: طبیعتا ما نیروهای خود در شبه جزیره کریمه را افزایش خواهیم داد چراکه کشورهای ناتو فعالیت‌هایشان را در اطراف مرزهای ما افزایش داده‌اند.

وی با تاکید بر این که تقویت مواضع ارتش روسیه مطالق معاهده‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد، گفت: هیچ معاهده‌ای موجب ممنوعیت استقرار سلاح‌های ما در کریمه نمی‌شود.

این اظهارات گروشکو در حالی مطرح می‌شوند که ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو پنج‌شنبه گذشته از طرح‌های این ائتلاف به منظور افزایش فعالیت نظامی در مرزهای خود در شرق اروپا شامل گشت‌زنی‌های هوایی و دریایی بیشتر به همراه رزمایش خبر داد.

استولتنبرگ تصریح کرد: ناتو قدرتمندترین ائتلاف نظامی جهان است و ما می‌خواهیم با انطباق با شرایط همچنان ناتو را قدرتمند نگاه داریم.

گروشکو خاطرنشان کرد که ناتو با اجتناب از همکاری عملی با روسیه به خودش آسیب می‌زند. وی در پاسخ به اظهارات استولتنبرگ گفت: تا به حال ما شاهد هیچ تمایلی از جانب ناتو برای ایجاد راه‌های جدید به منظور همکاری عملی با روسیه نبوده‌ایم.

وی افزود،‌ ناتو اخیرا شماره‌های به روزرسانی شده خط تلفن مستقیم نظامی را به منظور برقراری ارتباط نظامی به مسکو داد اما هنوز اقدام به تشکیل روابط جدید نکرده است. گروشکو گفت، روسیه امیدوار است ناتو از سیاست "گسترش بی‌مهابا" دست برداشته و "عقل سلیم" را هنگام تصمیم‌گیری درباره عضویت اوکراین و گرجستان در این ائتلاف ارجحیت دهد.

وی تاکید کرد: امیدوارم که عقل سلیم در نهایت غلبه پیدا کرده و این بازی‌های سیاسی خطرناک در ارتباط با سیاست گسترش بی‌مهابا و تلاش برای استفاده از آن به عنوان اهرم کنار گذاشته شده و شرکای ما با این وضعیت از نقطه نظر تقویت امنیت اروپا که به نفع همه است رفتار کنند.

گروشکو همچنین تصریح کرد، هیچ دلیلی برای این که آمریکا سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را در اروپا حفظ کند وجود ندارد. وی با اشاره به این که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا همچنان در برخی کشورهای غیرهسته‌ای ناتو شامل بلژیک، آلمان،‌ ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر هستند، گفت: این کار بر اساس معاهده ان.پی.تی شدیدا ممنوع است. نخستین بند از این معاهده اقدام کشورهای هسته‌ای در انتقال هرگونه سلاح هسته‌ای یا دیگر بمب‌های هسته‌ای به طور مستقیم یا غیرمستقیم به یک طرف دیگر را مممنوع می‌کند. آمریکا باید این بمب‌های هسته‌ای را به خاک خود برگرداند. این باعث تقویت ثبات راهبردی و امنیت در اروپا خواهد شد.

۱۳۹۴/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...