نسخه چاپی

تاكید عربستان بر توافق كامل با آمریكا

وزیر خارجه عربستان در سخنانی از توافق كامل میان ریاض و واشنگتن درخصوص مسائل منطقه‌ای به ویژه بحران سوریه، یمن، عراق و لیبی خبر داد.

به گزارش نما به نوشته روزنامه الشرق‌ الاوسط چاپ لندن، عادل الجبیر ،وزیر خارجه عربستان در این اظهارات ضمن ابراز رضایت کامل از نتایج نشست سران آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید، این نشست را تاریخی و بی سابقه توصیف کرد و گفت توافق کاملی میان آمریکا و عربستان در مورد مسائل منطقه ای وجود دارد.
وی اظهار داشت که در جریان این نشست درخصوص چگونگی تحکیم روابط استراتژیک امنیتی و نظامی میان آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همچنین سه محور اصلی تقویت همکاری‌های نظامی، مبارزه با تروریسم و تعامل با چالش‌ها بحث و مذاکره شد.

الجبیر تصریح کرد: در جریان این نشست به تفاهم‌های تازه‌ای در مورد توافقنامه‌های آموزش نظامی مشترک، توسعه سامانه‌های پیشرفته کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، ارتقای سامانه دفاع موشکی و توانمندی‌های موشک‌های بالستیک، تشکیل نیروهای واکنش سریع و ارتقای توانمندی‌های آنها و همچنین امور مربوط به حمایت از کشتیرانی و مبارزه با حملات سایبری دست یافتیم.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: توافق کاملی در دیدگاه آمریکا و عربستان درخصوص منطقه،تهدیدها،چالش‌های پیش رو و ادامه هماهنگی‌های استراتژیک وجود دارد و ما به طور صریح درخصوص اوضاع سوریه ،عراق، یمن و لیبی مذاکره کردیم.

وی درخصوص بحران سوریه گفت: ما در مورد لزوم تقویت تلاش‌ها برای حمایت از مخالفان دولت سوریه، ارائه کمک‌های تسلیحاتی و آموزشی به آنها تاکید داریم و بر اهمیت فراهم کردن زمینه‌ای برای دستیابی به راهکار سیاسی بدون مشارکت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در آینده این کشور به تفاهم مشترکی دست یافتیم.

الجبیر در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بحران یمن گفت: عربستان گروه‌های یمنی را به مشارکت در نشست فردا (یکشنبه) به میزبانی ریاض فرا می‌خواند تا طرفین در جریان مذاکرات به راهکار سیاسی برای حل بحران یمن تحت نظارت سازمان ملل دست یابند.

وی عنوان داشت: ما برای حل درگیری‌ها در یمن طبق طرح کشورهای حوزه خلیج (فارس) و نتایج گفت‌وگوی ملی و قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد یمن تلاش می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در جریان نشست کمپ دیوید، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) هیچ‌گونه درخواست‌ مشخصی را به آمریکا ارائه نکردند و در خواستی نیز از طرف مقابل دریافت نکردند بلکه در جریان آن در مورد آینده روابط میان این کشورها در زمینه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی مشورت‌هایی را انجام دادند.

الجبیر با اشاره به توافق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا برای تشکیل کار گروه‌هایی برای پیگیری نتایج نشست کمپ دیوید گفت نشست بعدی سران در کمپ دیوید در سال آینده برای ارزیابی میزان تحقق دستاوردهای این نشست برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

۱۳۹۴/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...