نسخه چاپی

هر چه ایران امیدوار است خواب از چشم اسرائیل گرفته شده !

«قدرت گرفتن اسلامگرایان در منطقه خاورمیانه ایران را امیدوار می كند و اسرائیل را در تیررس قرار می دهد».

کیهان نوشت:
روزنامه وينرسايتونگ ضمن انتشار گزارشي درباره پيروزي اسلامگرايان مصر نوشت: خبر را در تهران با خوشحالي و خرسندي دريافت كردند. خبررسمي پيروزي رئيس جمهور جديد مصر محمد مرسي تازه اعلام شده بود كه وي گفت بهبود مناسبات با ايران را يكي از اولويت هاي سياست خارجي خود مي داند. به ويژه استدلال مرسي گوش ها را تيز مي كند. به گفته مرسي نزديكي بين دو كشور «توازن راهبردي موثري در منطقه ايجاد خواهد كرد.» عربستان سعودي و ديگر متحدان غربي اين حرف را به عنوان هشداري جدي مي فهمند. اينان بعد از پيروزي اسلام گرايان نگران افزايش بيشتر نفوذ ايران در منطقه هستند. در نتيجه پيام هاي تبريك هم به مرسي محتاطانه بود.
اين روزنامه اتريشي افزود: تاكنون مي شد به مصر، هرچه باشد مهمترين كشور در جهان عرب است، اطمينان كرد. اين كشور در دوران حكومت رئيس جمهور سرنگون شده حسني مبارك از سرسخت ترين مخالفان اتحاد ايران و سوريه و نيز عواملشان در نوار غزه (حماس) و در جنوب لبنان (حزب الله) بود. اما براي اخوان المسلمين، گرچه خودشان سني هستند، اميرنشين هاي طرفدار غرب خليج فارس همچون خاري در چشم بودند. اكنون اخوان المسلمين براي خود امكان اين را مي بينند كه مناسبات قوا را در منطقه از نو تعيين كنند. با از سرگيري روابط ديپلماتيك كه حكومت شيعه ايران در سال 1979 به دليل قرارداد صلح مصر با اسرائيل قطع كرده بود، اولين گام برداشته مي شود. البته نظاميان قدرتمند مصر در آينده نيز در سياست خارجي تعيين كننده خواهند بود. محتمل نيست كه آنها دنبال سياست نزديكي با ايران باشند. هرچه باشد آنها از آمريكا كمك هاي مالي به ميزان 1/3 ميليارد دلار در سال دريافت مي كند.
وينر سايتونگ خاطر نشان مي كند: در هر صورت اگر ايران و مصر به هم نزديك شوند اسرائيل در تيررس قرار مي گيرد. حكومت طرفدار ايران در حاشيه جنوبي به معناي ضعف بيشتر امنيت اسرائيل خواهد بود. نه تنها نظارت مشترك مرزي زيرسوال مي رود، همكاري ايران و مصر پيمان صلح كمپ ديويد را هم كه در زمان سلف مبارك انورسادات منعقد شد متزلزل مي كند.
والتر پوش تحليلگر موسسه علم و سياست در برلين به اين روزنامه گفته است: به اعتقاد من فشار بر اسرائيل با اتفاقات جديد بيشتر خواهد شد. براي محمد مرسي مهم است كه دامنه عمل مصر را گسترش دهد. همه اسلامگرايان سني وقتي از عربستان ناراضي هستند و مي خواهند به غرب درس عبرت بدهند، به ايران نزديك مي شوند. بعد از بهار عربي، توان اسلامگرايان بالا رفته و روند تغيير در جريان است و همين به مناسبات ايران و مصر هم اثر خواهد گذاشت.

۱۳۹۱/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...