نسخه چاپی

مك دونالد ورشكست می شود؟!

عکس خبري - مک دونالد ورشکست مي شود؟!

شركت مك‌دونالد اگر چه هنوز بزرگ‌ترین عرضه‌كننده غذاهای از پیش‌آماده (فست فود) به‌شمار می‌رود اما كارشناسان كاهش درآمد و سود این شركت غول‌آسای آمریكایی را تهدیدی برای ادامه حیات آن می‌دانند.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین، شرکت فست‌فود مک‌دونالد در سراسر جهان ۳۵ هزار شعبه‌ی فروش دارد که در آنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کار می‌کنند.

این رستوران‌های زنجیر‌ه‌ای چند ویژگی‌ دارند که شاخص‌ترین آنها تنها عرضه غذای فوری و در فضایی با دکوراسیون ساده و یک‌دست است. آنچه که کمتر مورد توجه قرار گرفته، اما همیشه انتقادبرانگیر بوده، دستمزد پایین کارکنان این شرکت آمریکایی است. حتی در واژه‌نامه استاندارد آکسفورد واژه "مک‌جاب" ثبت شده که مترادف کارهای کم‌درآمد و پست است.

نماد "امپریالیسم" یا "جهانی‌شدن"؟

وبسایت شبکه یک رادیو تلویریون آلمان (تاگس شاو) در مقاله‌ای که به مناسبت "۷۵ سالگی" تاسیس مک‌دونالد منتشر کرده، آن را یکی از نمادهای "جهانی‌شدن" نامیده است. در این مقاله همچنین آمده است: «مک‌دونالد در روسیه و چند کشور دیگر به یکی از نمادهای امپریالیسم آمریکا تبدیل شده است».

البته بر سر تاریخ تاسیس مک‌دونالد نظر واحدی وجود ندارد. ریچارد و موریس مک‌دونالد در سال ۱۹۴۰ رستورانی با نام "مک‌دونالد بار بی کیو" راه انداختند که غذاهای متنوعی عرضه می‌کرد، با پیشخدمت و سرویس‌هایی که از رستوران‌های دیگر می‌شناسیم.

در ماه مه ۱۹۵۵ اما برادران مک‌دونالد به کمک مشاورشان ری کراک سیستم "صنعتی" و غذای از پیش آماده را به‌کار بردند که در آن پیش‌خدمت وجود ندارد و فقط چیزبرگر، همبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده، کیک و نوشیدنی عرضه می‌شود.

کراک در سال ۱۹۶۱سهم برادران مک دونالد را به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از آن‌ها خریداری کرد.

نخستین شعبه آلمان مک‌دونالد در ماه دسامبر ۱۹۷۱ در شهر مونیخ افتتاح شد. امروز این شرکت آمریکایی در آلمان بیش از یک هزار و ۵۰۰ شعبه دارد که در آنها بیش از ۶۰هزار نفر به کار مشغولند.

کاهش درآمد مكددونالد

پس از سال‌ها موفقیت مالی اکنون دو سال است که مک‌دونالد با کاهش درآمد روبرو شده. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۲ میلیارد دلار اعلام شد، که نسبت به سال ۲۰۱۲ (۲۷ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار) کاهشی ۲۰ درصدی داشته است.

برخی کارشناسان معتقدند که این روند منفی ادامه خواهد داشت، مگر اینکه مک‌دونالد تغییر و تحولاتی اساسی در کیفیت محصولات خود به‌وجود بیاورد و از این طریق مشتریان بیشتری جذب کند.

به گفته این کارشناسان، در بسیاری از کشورها مردم نسبت به سال‌های گذشته توجه بیشتری به آنچه که مصرف می‌کنند نشان می‌دهند. موفقیت شرکت‌هایی که "فست فود" با کیفیت بالا عرضه می‌کنند، گواهی بر ادعای این کارشناسان است.

تنها در آلمان رستوران فست فود "هانس ایم گلوک" توانسته است در عرض پنج سال ۳۰ شعبه به‌راه بیاندازد و اکنون قصد دارد که در کشورهای دیگر نیز فعال شود.

مک‌دونالد در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای جذب مشتریان جدید کرده، اما تاکنون ناموفق بوده است.

وبسایت تاگس شاو به نقل از یوخن پینکسر، کارشناس رستوران‌داری در آلمان می‌نویسد: «امروز دیگر عرضه مواد خوراکی ارزان‌قیمت کافی نیست، زیرا علایق مردم تغییر کرده. بیشتر مشتریان مایلند که هنگام صرف غذا در رستوران‌ها با دوستان، اقوام یا همسران خود اوقات خوشی را بگذرانند.»

۱۳۹۴/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...