نسخه چاپی

بیسوادانی كه دكتر شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی كشور از اخذ مدرك دكترا و كارشناسی ارشد توسط كسانی خبر داد كه با اعمال سیاست‌های نهضت سوادآموزی موفق به تحصیل شدند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، علی باقرزاده در همایش اولیای بیسواد دانش‌آموزان شهرستان ساوه با اشاره به شناسایی ۳۸۰۰ نفر از کسانی که با شرکت در کلاس‌های سوادآموزی و ادامه تحصیل توانسته‌اند به مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برسند، بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۵۰ درصد از مردم از نعمت خواندن و نوشتن برخوردار بودند ولی در حال حاضر و به برکت انقلاب نرخ باسوادی در گروه سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال به ۹۵ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: به مجموعه توانایی‌هایی که به فرد کمک می‌کند یا اعتماد به نفس لازم را برای حل مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی به او می‌دهد و امکان ارتباط سازنده او با خود، خانواده و دیگران را فراهم می‌کند، سواد می‌گویند.

باقرزاده با اشاره به فواید ارتقای سطح دانش و علمی جامعه گفت: تغییر رفتار بدون تغییر نگرش و دانش اتفاق نمی‌افتد و لازمه تغییر رفتار، تغییر نگرش و لازمه تغییر نگرش، تغییر سطح دانش است.

وی با بیان اینکه افراد بیسواد و کم‌سواد در زندگی روزمره به دلیل پائین بودن سطح دانش احتمال مواجه شدن با آسیب‌های اجتماعی را دارند، افزود: این افراد در اثر ناآگاهی ممکن است خسارت‌ها و آسیب‌هایی را نیز به جامعه وارد کنند.

به گفته وی، براساس آمارهای اعلام شده هر چه سطح تحصیلات زوجین پایین‌تر بوده؛ آمار طلاق در بین آنها افزایش داشته است و از طرفی بخشی از جرایم خشن و نزاع‌ها توسط افراد بیسواد رقم می‌خورد.

وی با اشاره به تاثیر سواد در افزایش سلامت جامعه اضافه کرد: افرادی که باسواد باشند بر اثر دانش و آگاهی که کسب کرده‌اند می‌توانند خود را در مقابل بروز بسیاری از بیماری‌ها واکسینه کنند و با انجام مراقبت‌های ناشی از علم و دانشی که کسب کرده‌اند از ابتلا به بیماری‌ها نیز پیشگیری کنند.

به گفته وی هر فرد بیسوادی اگر روزانه حدود یک ساعت برای سوادآموزی وقت بگذارد ظرف مدت سه ماه می‌تواند خواندن و نوشتن را یاد بگیرد.

معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز گفت: به تمامی افرادی که در سنین بین ۱۰ تا ۴۹ سال هستند توصیه می‌کنیم که از فرصتی که دولت در قالب اعمال تشویق جهت فراگیری علم و دانش فراهم کرده استفاده کنند.

محمد بهاروند افزود: این افراد قطعا بدانند که اینگونه فرصت‌ها همیشگی نخواهد بود، پس باید از این فرصت استفاده کرد.

به گفته وی برداشتن سیاست‌های تشویقی و نیز اعمال محرومیت‌های اجتماعی کار را برای باسواد شدن سخت‌تر خواهد کرد و زحمت زیادی برای بیسوادان در پی خواهد داشت.

۱۳۹۴/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...