نسخه چاپی

چالش جدی اقتصاد، موسسات فاقد مجوز است

رئیس كل بانك مركزی گفت: یكی از مشكلات درونی بانك‌‌ها موسسات فاقد مجوز است كه بانك مركزی از دو سال گذشته به جد وارد برخورد با آنها شده است.

به گزارش نما به نقل ازباشگاه خبرنگاران، "ولی‌الله سیف" رئیس کل بانک مرکزی در همایش ملی همدلی و همزبانی، رونق اقتصادی و اشتغال اظهار داشت: متأسفانه تأمین مالی در کشور به گونه‌ای است که انتظار حجم بالایی از تأمین مالی توسط سیستم بانکی ایجاد شده و سیستم بانکی پاسخگوی آن نیست. در حال حاضر تأمین مالی عمدتا از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد که موجب شده بازار پول ما از کارکرد اصلی خود خارج شود و تمرکز تأمین مالی اقتصاد در بانک‌ها فشار زیادی به این سیستم وارد کرده است.

وی در ادامه گفت: در بازار سرمایه درصد محدودی که کمتر از ۱۰ درصد است به دو بخش اوراق بدهی که پنج درصد است و اوراق سرمایه که ۹۵ درصد آن را شامل می‌شود تشکیل داده است. ما باید به سمتی برویم که اوراق بدهی را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم زیرا بانک‌ها باید به سمت تأمین مالی کوتاه مدت حرکت کند زیرا در سال ۲۰۱۲، حدود ۶۰ درصد از تأمین مالی شرکت‌ها در دنیا از طریق عرضه خصوصی و عمومی اوراق بدهی بوده است.

* بانک محور بودن مشکل اصلی سیستم بانکی

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: سیستم بانکی شامل دو مشکل فرابخشی و درون‌بخشی است که بانک محور بودن نظام بانکی و رکود بازار املاک و دارایی از جمله این مشکلات است. زیرا این بانک‌ها مطالباتی دارند که در گذشته با پوشش وثیقه ملکی صورت گرفته و در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی و نوسانات آن موجب ضرر به سیستم بانکی شده است و علاوه بر این یکی از مشکلات قفل شدن بدهی پیمانکاران از نظام بانکی که منابع نظام بانکی را قفل کرده است.

علاوه بر این مشکلات درونی این سیستم موسسات فاقد مجوز است که بانک مرکزی از دو سال گذشته به جد وارد برخورد با آنها شده است اما مشکلات در برخورد با این موسسات نیازمند نظم و جدیت است زیرا این موسسات اقتصاد ما را به چالش‌های جدی روبرو کرده است.

۱۳۹۴/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...