نسخه چاپی

جنتی: خیام جایگاه ویژه‌ای در تاریخ دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خیام جایگاه ویژه‌ای در تاریخ ایران دارد كه فراموش شدنی نیست.

به گزارش نما به نقل از فارس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خیام جایگاه ویژه‌ای در تاریخ ایران دارد که فراموش شدنی نیست.

علی جنتی صبح امروز در مراسم بزرگداشت خیام که در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: از اینکه در این مراسم حضور پیدا کرده‌ام بسیار خرسندم و حضور در این شهر برای هر یک از مسئولان افتخار بزرگی است.

وی با بیان اینکه نیشابور مهد فرهنگ و هنر است، افزود: در محضر اساتید و هنرمندان این شهر از خیام صحبت کردن بسیار سخت است و خیام جایگاه ویژه‌ای در تاریخ ایران دارد که فراموش شدنی نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در شرایط فعلی دسترسی به اطلاعات، منابع و اخبار برای همه آسان شده و دشواری‌های پیرامون این موضوع نیز برطرف شده است.

جنتی با بیان اینکه الزامات استفاده از فضای مجازی در جامعه امروز بیشتر می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر دانش‌آموزان و جوانان می‌توانند به آخرین دستاوردهای علمی با استفاده از فضای مجازی دست پیدا کنند اما متاسفانه سازوکار و نظارت مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: هم‌اکنون ثبت‌نام در موسسات غیرقانونی و خریداری محصولات جعلی در کشور باب شده است که این موضوع به فرهنگ و هنر کشور ضربه می‌زند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در ایران کمتر شهری پیدا می‌شود که به این اندازه دانشمند، هنرمند، عارف و فقیه داشته باشد، اظهار کرد: شهر نیشابور با چنین عزتی می‌تواند به مهد فرهنگ و هنر ایران تبدیل شود.

جنتی تاکید کرد: نیشابور زادگاه نخستین مدارس اسلامی است و مرکز تربیت بسیاری از پیشوایان علم و دین نیز بوده و علمای بزرگ در طول تاریخ نیشابور را مهد علم و ادب اسلامی یاد کرده‌اند.

وی افزود: نیشابور نگین ایران است و خیام همانند ستاره‌ای بر دل این شهر می‌درخشد؛ خیام یک شاعر، فیلسوف ژرف‌اندیش و ریاضیدان، ستاره‌شناس، طبیب و موسیقیدان ارزشمند بوده و امروز جایگاه علمی خیام در دنیا و ایران ثابت شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: خیام با تعداد محدود رباعی‌هایی که از خود به جا گذاشته توانسته شهرت جهانی پیدا کند که این موضوع به دلیل تفکر و بیان عمیق خیام است.

جنتی تصریح کرد: اندیشه خیام هیچگاه در مورد خوشگذرانی و هدردادن زندگی نبوده بلکه خیام به گذران عمر در کنار شادی اشاره می‌کند.

وی گفت: گاه‌شماری که خیام در زمان سلجوقیان پس از 18 سال در اصفهان تنظیم کرد نمونه‌ای بی‌نظیر در جهان است و از این تقویم به عنوان یکی از دقیق‌ترین تقویم‌های تاریخ یاد می‌شود و طبقه‌بندی معادلات علمی خیام در ریاضیات و جبر نشان‌دهنده تفکر عمیق اوست که در کنار آن به موضوعاتی همچون موسیقی و شعر پرداخته شده و از وی شخصیتی ارزشمند ساخته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید در شهرستان نیشابور مرکزی مناسب برای فعالیت‌های علمی و فرهنگی در حوزه معرفی شخصیت‌های فرهیخته این شهرستان راه‌اندازی شود.

جنتی اظهار کرد: اسا‌سنامه بنیاد علمی و فرهنگی خیام باید با توجه به ظرفیت‌های شهرستان نوشته شود تا این موسسه هرچه سریع‌تر در وزارت ارشاد به ثبت برسد.

وی با بیان اینکه نیشابور آمار بالایی در حوزه مطالعه در کشور دارد و می‌تواند سال آینده به عنوان پایتخت کتاب کشور انتخاب شود، گفت: سال گذشته 72 هزار جلد کتاب در کشور به چاپ رسید که این آمار برای وزرات ارشاد آماری راضی کننده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: دولت در حوزه اختصاص منابع عمرانی با مشکلات زیادی روبه‌رو است ولی مجموعه دولت به انجام کارهای فرهنگی اعتقاد دارد و مسائل فرهنگی را هیچگاه به دلیل نبود اعتبارات مالی عقب نمی‌اندازد.

۱۳۹۴/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...