نسخه چاپی

افزایش رفتارهای خشونت آمیز با مصرف موادمخدر صنعتی !

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان پزشكی قانونی، احمد شجاعی صبح امروز در كنفرانس پیامدهای سوء مصرف موادمخدر و روانگردان‌ها كه به همت اداره كل پزشكی قانونی استان تهران افزود: از آنجایی كه استفاده از این مواد باعث اختلالات رفتاری از جمله پرخاشگری، رفتارهای تهاجمی، عدم درك زمان و مكان، اختلات شناختی و برانگیختگی امیال جنسی می‌شود، همواره احتمال بروز حوادث و جرایم در زمان مصرف این مواد مطرح است.

شجاعی با تاکید بر اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی رفتارهای خشونت آمیز را به دنبال دارد، گفت: رفتارهای خشونت آمیز در معتادان به مواد مخدر صنعتی در فاصله زمانی بین 6 ماه تا یکسال پس از شروع وابستگی افراد آغاز می‌شود در حالی که در معتادان به مواد مخدر سنتی این فاصله زمانی بین یک تا 3 سال پس از وابستگی شروع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میزان بروز خشونت و رفتارهای آسیب‌رسان در معتادان به مواد مخدر صنعتی با افزایش سن اعتیاد افراد به اوج خود می‌رسد در حالی که در معتادان به مواد مخدر سنتی با افت مواجه می‌شود.

به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، معتادان با سن بالای 45 سال از رفتارهای خشونت آمیز کمتری نسبت به معتادان جوان‌تر با سن زیر 45 سال برخوردارند و بیشترین بروز رفتارهای خشونت آمیز در جوانان گروه سنی 25-16 سال رخ‌ می‌دهد.

وی مواد مخدر را به دو دسته سنتی (تریاک، حشیش و کوکائین) و صنعتی (هروئین، LSD و آمفتامین ها) تقسیم کرد و گفت: مخدر به ترکیباتی گفته می‌شود که از نظر ساختمانی و علمکرد شبیه به تریاک و به صورت طبیعی یا صناعی است. همچنین مخدرهای طبیعی مانند مورفین و کدئین، مخدرهای نیمه صناعی مانند هروئین و مخدرهای صناعی مانند متادون هستند.

شجاعی ادامه داد: مواد روانگردان به مواد شیمیایی گفته می‌شود که بر روی عملکرد مغز اثر گذاشته و منجر به تغییرات رفتاری، شناختی، خلقی و همچنین درجه هوشیاری در فرد مصرف کننده شده و این مواد در ابتدا باعث افزایش تمرکز و همچنین سرخوشی در فرد مصرف کننده می‌شوند، همین امر منجر به سوء مصرف شده ‌است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور یادآور شد: در چند دهه اخیر در دنیا این دسته از ترکیبات شدیداً مورد سوء مصرف قرار گرفته‌اند، در کشورمان نیز طی چند سال اخیر مصرف آمفتامین‌ها در جوانان روند افزایشی داشته است.

وی با اشاره به اینکه شیشه با موادی ارزان قیمت و به سادگی در لابراتوارهای غیر قانونی و زیرزمینی به روشی فوق‌العاده خطرناک تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: از آنجایی که داروهای خیابانی به صورت ناخالص تهیه می‌شوند و همواره حاوی مواد افزودنی بسیار است، شناسایی این دسته از ترکیبات مورد سوء استفاده در مسمومیت‌ها و در موارد تشخیص علت مرگ بیشتر نمودار می‌شود.

به گفته شجاعی تعداد سوء مصرف‌کنندگان آمفتامین‌ها در جهان به تنهایی بیشتر از مجموع سوء مصرف‌کنندگان تریاک و کوکائین است که رشد سریع این مواد در جذب بازارهای مصرف را نشان می‌دهد و این آغاز حرکتی جدید از سوی مافیای مواد مخدر به منظور جایگزینی مواد مخدر شیمیایی و صناعی به جای مواد مخدر سنتی و طبیعی در جهان است.

وی با اشاره به افزایش 20 درصدی تعداد لابراتوراهای تولید مواد روانگردان و آمفتامین ها در سال 2008 میلادی و گرایش 30 تا 40 میلیون نفر به سوء مصرف مواد روانگردان و آمفتامین ها یادآور شد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته تعداد سوءمصرف مواد روانگردان و آمفتامین‌ها در آینده نزدیک به بیش از مجموع سوء مصرف کنندگان مشتقات تریاک و کوکائین می‌رسد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: امروزه شاخص‌های جذاب تولید و مصرف این گونه مواد شیمیایی و صنایع موجب شیوع و گسترش سریع آن در جوامع مختلف شده است.

وی گفت: بر همین اساس بیشترین تمرکز مصرف‌کنندگان محرک‌ها از نوع آمفتامین (ATS) در جهان با 72 درصد به قاره آسیا اختصاص دارد و پس از آن آمریکا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه به ترتیب با 11، 10، 6 و یک درصد قرار دارند.

شجاعی گفت: به طور میانگین 3.33 میلیون نفر در جهان طی سال 2008 میلادی حداقل یکبار اقدام به مصرف محرک‌ها از نوع آمفتامین (ATS) کرده‌اند که این رقم تقریباً برابر مجموع میانگین‌مصرف کنندگان دو گروه مواد مخدر شامل تریاک و مشتقات آن و کوکائین است.

وی به برخی از جاذبه‌های تولید و سوء مصرف محرک‌ها از نوع آمفتامین (ATS) اشاره کرد و افزود: تولید آزمایشگاهی، زیرزمینی و خانگی این ماده مخدر شیمیایی و افزایش روزافزون ناخالصی ها، موجب کاهش 50 درصدی قیمت شیشه طی یکسال اخیر در کشور شده است که بیشترین میزان کاهش قیمت را در بین انواع مواد مخدر به خود اختصاص داده است.

۱۳۹۰/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...