نسخه چاپی

پشت پرده دست و پا زدن اصلاح طلبان برای احیای خانه احزاب چیست؟

عکس خبري -پشت پرده دست و پا زدن اصلاح طلبان براي احياي خانه احزاب چيست؟

اصلاح طلبان كه می دیدند با این رویه قانونی، خواسته هایشان تامین نمی شود بر آن شدند تا با سیطره كامل بر خانه احزاب اهداف خود را محقق كنند. اولین قدم نیز در این راه دستیابی تمام و كمال به هیات رئیسه بود.

اختصاصی-به گزارش نما ،انگار اصلاح طلبان در پی آنند تا از هر طریقی که می شود بر انتخابات مجلس شورای اسلامی که در ماه آخر امسال برگزاری می شود تاثیر بگذارند. یک روز نشست با معاون رئیس جمهور و با استفاده از امکانات بیت المال می گذارند و خروجی آن می شود تلاش علنی برای دست یافتن به صندلی های مجلس و روز دیگر با حضور اعضای احزاب منحله ، حزب جدید راه می اندازند تا همان راهی را بروند که گذشتگانشان رفته اند.
آخرین پرده آنها نیز راه اندازی مجدد خانه منحله احزاب است که با حکم قانونی رای به تعطیلی اش داده شد.
 سال 79 بود که دولت اصلاحات برای تحقق وعده های سیاسی خود اقدام به پایه گذاری خانه احزاب کرد. در آن برهه احزاب اصولگرا هر چند امیدی به تغییر رویه در دولت نداشتند اما با حسن نیت به این نهاد مدنی نگریستند و بنا را براین گذاشتند که دولت اصلاحات قصد دارد تا با رویکردی جدید، انحصار برخی احزاب طرفدار دولت را از فضای حاکم سیاسی کشور رفع کند پس با رویی گشاده در تاسیس و راه اندازی این خانه شرکت کردند تا شاید محلی باشد جهت تضارب آرا و هم‌اندیشی میان احزاب و گروه‌های سیاسی که نتیجه آن خدمت بهتر به مردم جامعه و گسترش آرمانهای انقلاب اسلامی شود. اما هر چه که گذشت شرایط تغییر نکرد و بعد از مدتی خانه احزاب شد محلی برای تامین خواسته های سیاسی اصلاح طلبان. در همان زمان تلاشهایی از سوی اصولگرایان صورت گرفت تا این تشکل بر روی ریل واقعی اش حرکت کند اما با عدم همراهی احزاب اصلاح طلبان، خانه احزاب رسما ً از هویت تعریف شده خود خارج شد لذا اصولگرایان از آن کناره گرفتند تا اینکه دولت نهم به دلیل عدم تمدید پروانه صدور آنرا منحل کرد.
نگاهی به اتفاقات افتاده در خانه احزاب طی آن سالها خود نشاندهنده انحصار گرائی های اصلاح طلبان است. پس از آنکه طی یک روال قانونی و منطقی انتخابات دور اول و دوم خانه احزاب برگزار شد از طیفهای مختلف سیاسی اعم از اصولگرایان و اصلاح طلبان در هیات رئیسه این تشکل سیاسی حضور یافتند اما از دور سوم ورق برگشت. اصلاح طلبان که می دیدند با این رویه قانونی، خواسته هایشان تامین نمی شود بر آن شدند تا با سیطره کامل بر خانه احزاب اهداف خود را محقق کنند. اولین قدم نیز در این راه دستیابی تمام و کمال به هیات رئیسه بود پس با راه اندازی احزاب دو یا سه نفره و به قولی فولکس واگنی و در مرحله بعد عضویت آنها در خانه احزاب راه را برای تسلط خود باز کردند. در توضیح این رویه اسدالله بادامچیان عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی می گوید:" حزب‌های هفت، هشت و 10 نفره که نه حوزه حزبی، نه ساختار حزبی و نه دفتر دارند مثلا 30 حزب را تشکیل می‌دهند و بعد اینها به جای 10 حزبی که از هر جهت دارای ساختار و سوابق هستند، رای می‌دهند. "
اینگونه تحرکات در گذشته سبب شد تا  اصولگرایان با راه اندازی مجدد خانه احزاب با رویه گذشته مخالفت کنند. اصولگرایان تاکید دارند اگر وزارت کشور اصرار دارد تا این تشکل مدنی کارش را از  سربگیرد باید تغییر رویه دهد. در همین راستا کوهکن با اشاره به پیشنهاد جبهه پیروان خط امام و رهبری برای اداره بهتر خانه احزاب، گفت: ما پیشنهاد کرده ایم که خانه احزاب به صورت یک باشگاه با مدیریت و مشارکت فکری اداره شود، و از آن حالت قبلی که بر مبنای رای گیری بود خارج شود.
مسئول ستاد انتخابات جبهه پیروان ادامه داد: در ساختار جدید خانه احزاب، باید دو سه جریان شاخص سیاسی با معرفی افرادی توانمند این مجموعه را به صورت توافقی و با چیدمان مشخص اداره کنند.
با این اوصاف باید دید همانگونه که دولتمردان یازدهم می گویند در پی  گشایش فضای سیاسی، فعالیت آزادانه تشکل‌های صنفی و سیاسی و حمایت از تحزب هستند که اگر اینگونه است باید به نظرات سایر احزاب هم در تشکیل خانه احزاب توجه کنند و اگر نه در پی فعالیت سیاسی هستند به قول حمیدرضا ترقی بروند برای خود خانه احزاب درست کنند.
نویسنده: مهدی ده مرده

۱۳۹۴/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...