نسخه چاپی

تزریق خون اشتباه بیمار را به شوك برد

مدیر برنامه ملی خون‌های نادر ایران گفت: جوان ۲۳ ساله اصفهانی كه دچار حادثه سوختگی شدید شده بود به دلیل دارا بودن گروه خونی نادر پس از تزریق خون،دچار شوك شد كه با بررسی انجام شده مشخص شد خون وی جزو یك در ۲هزار نمونه خون نادر است.

به گزارش نما، مصطفی مقدم گفت: بیمار 23 ساله اصفهانی در روزهای اخیر دچار سوختگی شدید شده و حدود 13 کیسه خون به وی تزریق شد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه به دلیل نادر بودن گروه خونی این بیمار، واحدهای خونی که به وی تزریق شد با سیستم ایمنی بدن بیمار همخوانی نداشت و مانند عمل پیوند اعضا که بافت جدیدی وارد بدن می‌شود، بدن شروع به واکنش کرد و بیمار دچار شوک شد.

مدیر برنامه ملی خون‌های نادر ایران گفت: 360 گروه خونی وجود دارد بنابراین نمی‌توان در ابتدای کار تمام گروههای خونی بیماران را آزمایش کرد هم سخت است و هم زمانبر، به همین دلیل معمولاً 4 گروه اصلی آزمایش می‌شود.

مقدم ادامه داد: عوارض ناشی از تزریق گروه خونی ناسازگار تب کردن، شوکه شدن بدن و ساخت پروتئین هایی علیه بافت جدید است به همین دلیل این بیمار 23 ساله علاوه بر عوارض ناشی از سوختگی دچار کم خونی شدید هم شد.

وی افزود: به همین دلیل به شدت گروههای خونی دیگر را آزمایش کرده و به دلیل سختی کار دو مرکز در تهران نیز نمونه‌های خونی را دریافت کردند تا پس از تشخیص گروه خونی، 5گروه خونی e منفی، d منفی، k منفی، Sمنفی و دافی منفی به بیمار تزریق شد و هموگلوبین بیمار از شاختص 5 به 8.5 افزایش یافت.

مدیر برنامه ملی خون‌های نادر ایران با اشاره به شناسایی 13 گروه خونی بسیار نادر در کشور، گفت: گروه خونی این بیمار جزو نمونه‌های نادر از یک در هزار یا یک در دو هزار است که در شرایط اورژانسی رسیدگی به وضعیت بیمار را سخت می‌کند. در هر صورت با تزریق و شناسایی به موقع گروه خونی، بیمار از نظر کمبود خون نجات پیدا کرد.

۱۳۹۴/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...