نسخه چاپی

زنان ایرانی چاق تر شده اند

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: براساس تحقیق و آمار چهار سال گذشته 38 درصد خانم‌ها به بیماری چاقی مبتلا بوده‌اند و این رقم در سال 93 به 57 درصد رسیده است.

به گزارش نما به نقل از فارس از شیراز، محمدهادی ایمانیه بعد از ظهر امروز در چهارمین سمینار دوروزه بین‌المللی زنان در سخنانی اظهار داشت: بیش از 20 درصد خانم‌های میان‌سال به اختلالات چربی خون، 25 درصد به فشارخون و 20 درصد به دیابت مبتلا هستند و سن مصرف دخانیات نزد آنان نیز در حال کاهش است که نیاز به توجه ویژه از سوی متولیان فرهنگی و بهداشتی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی، بی‌تحرکی، مشکلات روحی، روانی، گسترش زندگی شهری و صنعتی عوامل مهم در افت و کاهش سلامت در میان خانواده‌های ایرانی به ویژه زنان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: امیدواریم با استمرار این سمینار در سال آینده شاهد کاهش چاقی، توجه به خانواده‌محوری، احترام به فرزندان و نیز توسعه فرهنگ سلامت نزد خانم‌ها که 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند باشیم.

ایمانیه با اشاره به اینکه شعار سال جاری بهداشت جهانی ایمنی غذا از مزرعه تا سفره باید در کشور نهادینه شود، افزود: خانم‌ها که در سلامت روح و روان شهر به‌ویژه تامین غذای سالم و جلوگیری از مصرف غذای فست‌فود توسط فرزندان و تامین امنیت غذایی نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای دارند باید برای ایجاد روند بیش از پیش تلاش کنند تا شاهد جامعه‌ای پویا و سالم باشیم.

وی بیان داشت: بیش از 90 درصد خانم‌های 15 تا 24 سال حداقل روزی یک‌بار تلویزیون تماشا کرده و نیز 10 درصد در طی روز مبادرت به خواندن روزنامه می‌کنند درصورتی که استفاده از فضاهای مجازی به‌ویژه مجلات الکترونیک و ارتباطات راه را برای رسیدن به یک زندگی سالم هموار می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از راه‌اندازی 35 مرکز سلامت در راستای ارتقای بهداشت روحی و روانی آحاد جامعه در این استان خبر داد و گفت: از 8 هزار رابط سلامت 5 هزار نفر خانم در دو گروه رابطان متخصص و غیرمتخصص مردم را دعوت به حضور در این‌گونه مراکز می‌کنند.

ایمانیه اضافه کرد: اختصاص رتبه نخست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ترغیب زنان برای زایمان طبیعی و کاهش سزارین در این‌گونه مراکز و آموزش اغنایی و دکتر اجباری در سال جاری از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه در امور سلامت و بهداشت زنان بوده است.

۱۳۹۴/۲/۳۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...