نسخه چاپی

سه هفته تنفس برای بررسی دقیقتر اساسنامه خانه احزاب

پیشنهاد اصولگرایان در نشست احزاب برای پرهیز از شتابزدگی تصویب شد

عکس خبري -پيشنهاد اصولگرايان در نشست احزاب براي پرهيز از شتابزدگي تصويب شد

تغییرات اساسنامه مصوب در مجمع فوق العاده باید به تأیید كمیسیون ماده 10 احزاب برسد و پس از آن ملاك عمل قرار گیرد، لذا برگزاری قانونی مجمع عمومی بلافاصله پس از تصویب تغییرات غیرممكن است.

به گزارش نما ،بعد از فراز و فرودهای بسیار؛ سرانجام اولین اقدام عملی برای احیای خانه احزاب برگزار شد. جلسه ای که اگرچه نام مجمع عمومی فوق العاده داشت، اما از کریمی اصفهانی که در جلسه رسما به این عنوان اعتراض کرد تا بسیاری دیگر که در این خصوص مصاحبه کرده بودند؛ بسیاری آن را تجمع احزاب برای بررسی موضوع خانه احزاب می دانستند.
محمد حسن غفوری فرد رئیس اسبق خانه احزاب این جلسه که در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت:‌ خانه احزاب 15 سال قبل و در سال 79 در وزارت کشور تشکیل شد و یک دوره آقای موسوی‌تبریزی و یک دوره نیز بنده مسئولیت داشتم.
وی با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته خدمات بسیاری در رابطه با خانه احزاب انجام شد، گفت: در دوره‌های قبل منشور وفاقی به تصویب رسید و یکصد حزب در مورد آن توافق کردند. فعالیت خانه احزاب باعث تلطیف فضای سیاسی کشور و کاهش تنش احزاب شده بود.
اگرچه مدیریت موقت در ابتدا ناکارآمد جلوه کرد، اما جلسه بعد از عبور از بحران هویت، توانست با اصلاح در شیوه رأی گیری حضار را متقاعد به انتخاب هیأت رئیسه ای برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نماید تا کواکبیان با 71 رأی با نائب رئیسی غفوری فرد، مأموریت بررسی اصلاحات در خصوص اساسنامه را عهده دار شود. همچنین ظفرزاده با ۶۴ رای به عنوان منشی اول، نمازی با ۴۹ رای به عنوان منشی دوم، حشمتیان با ۶۴ رای ناظر اول و نقیبی با ۴۰ رای به عنوان ناظر دوم انتخاب شدند.
خبرنگار فارس در گزارش از این جلسه نوشته است: دبیر کل با سابقه‌ترین حزب سیاسی ایران معتقد است جلسه امروز مجمع عمومی خانه احزاب بدون پیش‌بینی‌های لازم برگزار شده چراکه تشکیل مجمع عمومی خانه احزاب مقدماتی دارد که درست انجام نشده است.
محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در حاشیه مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده خانه احزاب اظهار داشت: ما جلسه امروز با گردهمایی احزاب تلقی می‌کنیم. ما مجمعی را قبول داریم که تمام مقدمات تشکیل آن براساس آئین‌نامه‌های قبلی شکل گرفته باشد.
حبیبی در عین حال گفت: با توجه به اینکه هیات رئیسه موقت متوجه نحوه نادرست رای‌گیری شدند و روال آن را تغییر دادند ما بر اساس این تغییر و برای کمک به تشکیل تشکل احزاب و به منظور دفاع از تحزب، جمع ما در اواسط جلسه تغییر نظر داد و در رای گیری شرکت کرد.
اما پس از تنفسی کوتاه برای نماز و نهار، جلسه به ریاست کواکبیان آغاز شد تا طبق برنامه ریزی وزارت کشور، تغییر اساسنامه را به ثمر برساند و با فاصله ای کوتاه مجمع عمومی را برگزار نماید. اما سرانجام خواسته حزب مؤتلفه اسلامی و برخی دیگر از احزاب محقق گردید. این حزب معتقد بود که اقدام شتابزده برای تغییر اساسنامه نمی تواند اعتمادآفرین باشد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه پیشتر به نمانیوز گفته بود: تغییر شتابزده اساسنامه خانه احزاب ممکن است خود موجب اختلافات جدید شود و چنین تغییری مستلزم صرف زمان مکفی برای کسب نظرات اعضا و بررسی چگونگی حل و فصل مفاد اختلافی است.
محمد مهدی اسلامی خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه یکسان انگاری وزن یک حزب 3 نفره تازه تأسیس که هیچ عضوگیری نداشته است با احزاب فراگیر در هنگام اخذ رأی، از جمله مفاد تنش زایی بوده است که در صورت تغییر آن در مجمع عمومی فوق العاده، نمی تواند بدون طی مراحل قانونی ملاک قرار گیرد و مستلزم تدبیر بیشتری است.
وی یادآور شد: عدم اصلاح مفاد موجود در اساسنامه نیز منجر به تکرار لشکرکشی با احزاب فاقد هویت حزبی برای بهره برداری خاص از خانه احزاب خواهد شد.
اسلامی تصریح کرده بود تغییرات اساسنامه مصوب در مجمع فوق العاده باید به تأیید کمیسیون ماده 10 احزاب برسد و پس از آن ملاک عمل قرار گیرد، لذا برگزاری قانونی مجمع عمومی بلافاصله پس از تصویب تغییرات غیرممکن است.
انتقادات مطرح شده منجر به آن شد که در جلسه امروز بعدازظهر، برای بررسی مدقانه پیشنهادات درباره اصلاح اساسنامه سه هفته مهلت تعیین شود و ادامه بررسی تغییرات اساسنامه به 21 خرداد موکول گردد. همچنین تصویب شد پیشنهادات حداکثر تا 10 خرداد ارائه گردد.
از جمله پیشنهادات موجود، تغییر نام خانه احزاب به باشگاه احزاب، مکانیسم چرخشی ریاست، سهمیه بندی عضویت در شورای مرکزی میان اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین و از همه مهمتر بررسی معیارها برای داشتن حق رأی احزاب است.
منبع:روزنامه الکترونیکی شما

۱۳۹۴/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...