نسخه چاپی

واشنگتن تایمز: آمریكا دیگر قدرت 10 سال قبل را ندارد

«سیاست خارجی آمریكا دچار فقر و نارسایی شدید است».

روزنامه واشنگتن تایمز در تحلیلی خاطرنشان کرد: باراک اوباما در سیاست خارجی خود دچار فقر است. او ادعا می کند هیلاری کلینتون جزء وزرای امور خارجه کارآمد در آمریکا بوده است؛ اما در تمام این مدت، روسیه برای تصاحب شرق اوکراین، پکن برای احداث باندهای پرواز موقت و اعلام حاکمیت خود بر خطوط کشتیرانی بین المللی در دریای جنوب چین و ایران برای داشتن توانمندی هسته ای، نقشه کشیدند.

این روزنامه نوشت: منصفانه نیست اگر عملکرد اوباما در سیاست خارجی را با موفقیت های دوران ریاست جمهوری ریگان یا جرج بوش پدر، مانند فروپاشی شوروی سابق یا استقبال چین از نظام سرمایه داری غرب، مقایسه کنیم. در آن سالها اقتصاد آمریکا بحران اقتصادی را پشت سر گذاشت، اما توانست به نرخ رشد اقتصادی سالانه 3/1 درصد برسد. آن زمان کارها ساده تر بود. روسیه و چین به مراتب ضعیف تر بودند و برای مدرن شدن به فناوری غرب نیاز داشتند؛ کشورهای خاورمیانه را نیز رژیم هایی اداره می کردند که بیشتر بر مرزها و امنیت داخلی خود تسلط داشتند.

مهم تر اینکه، بخش زیادی از قوانین حاکم بر اقتصاد دنیا را سازمان هایی وضع می کردند که آمریکا بر آنها مسلط بود و برخی از همین سازمان ها بودند که بعداً با یکدیگر ادغام شده و سازمان تجارت جهانی را به وجود آوردند.

واشنگتن تایمز می افزاید: آمریکا به لحاظ نیروی نظامی متعارف، تقریبا قدرت مطلق محسوب می شد؛ و چه بخواهیم یا نه، قدرت نظامی مناقشه ها را با قطعیت بیشتری در مقایسه با احکام و قوانین بین المللی، به سود صاحبان این قدرت فیصله می دهد. جهانی شدن نیز حفظ برتری اقتصاد آمریکا و پیشبرد منافع امنیتی این کشور را دشوارتر کرده است؛ اما رؤسای جمهور اخیر آمریکا مرتکب اشتباهات بزرگی شده اند.

پیتر موریسی در این تحلیل تاکید می کند: چینی ها با پایین نگه داشتن عمدی ارزش یوان، واداشتن شرکت های آمریکایی به تولید داخل چین برای دسترسی داشتن به بازارهای این کشور و نهایتا ایجاد مازاد عظیم در تجارت دو جانبه شرکت های آمریکایی را به شدت مایوس کرده اند. روسیه نیز علاوه بر صادرات نفت و گاز به اروپا، نیروهای مسلح خود را مدرن کرد و به همکاری با آلمانی ها روی آورد. اکنون برلین حاضر نیست برای حمایت از اوکراین، بازار روسیه را رها کند و حتی اوباما را مجاب کرده است که تجهیز ارتش اوکراین به سلاح، عامل بر هم زننده ثبات خواهد بود. دیگر کشورهای آسیایی، از جمله کره جنوبی که شریک آمریکا در پیمان تجارت آزاد به شمار می رود، همان سیاست ارزی چین را در پیش گرفته اند؛ در معاملات نیز رقابت پذیری آمریکا در عرصه بین المللی و رشد این کشور به شکل دائم فلج شده است.

از سال 2000 میلادی تاکنون، رشد اقتصادی سالانه آمریکا رقم ناچیز 1/8 درصد بوده است.

یکی از بزرگترین چالش های رئیس جمهور آینده آمریکا این است که بودجه را برای حفظ اقتدار نیروی دریایی فراهم کند تا این نیرو ضمن حضور در دریای مدیترانه و خلیج فارس، بتواند امنیت اقیانوس آرام را تامین کند.

۱۳۹۴/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...