نسخه چاپی

اگر حوزه دولتی شد مهار دولت محقق نمی‌شود

محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت: صرف تقوا نمی تواند انسان را از جاه طلبی باز دارد؛ آخرین چیزی كه از روح یك انسان خارج می شود جاه طلبی است و ممكن است فرد بسیار با تقوا هم باشند كه جاه طلبی هم داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام والمسلمین هادی مفتح، شنبه شب در نشست بررسی« قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم» گفت: سه عنوان متفاوت در بحث های قدرت، مانند صفات حاکم، شیوه های حکومت گری و مهارت قدرت بحث شود.

وی افزود: یکی از مشکلات برخی از تحلیل ها این است که بعضی از افراد نگاه سیاسی خود را صرفا به قرآن منحصر می کنند که اگر این محدودیت انجام نمی شد و به جای این به احادیث و سنت نبوی و علوی اشاره شود این بحث کاملتر می شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهارکرد: حضرت امیر(ع) و پیامبر (ص)فعالیت های گسترده ای برای مهار قدرت کارگزاران خود انجام می‌دادند که برای ما کارگشاست؛ امام علی(ع) به مالک بیان می کنند که با فضیلت ترین شهروندان را به عنوان حاکم و قاضی برگزین، افرادی که داری سعه صدر بسیاری باشند تا کثرت دعاوی آنها را خسته نکند و... حضرت وقتی این مسایل را بیان می کنند می فرمایند، قضاوت هایی که حاکم انجام می دهد را نظارت کند و ببین که چگونه قضاوت کرده است؛ زیرا ممکن است یک فرد با فضیلت و والا هم دچار مشکل شود و به استبداد و ظلم دچار شود.

محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت: آن حضرت در خصوص عماّل حکومت اسلامی هم ویژگی های بسیاری مطرح می کند و بعد در آنجا هم حضرت بیان می کند که باید این کارگزاران را کنترل و مهار کنی و با همه سختگیری هایی که حضرت در این زمینه دارند افرادی را می گماردند که اخبار والیان را به ایشان بدهند.

وی افزود: سیستم امنیتی و اطلاعاتی باید باشد که حاکم را با خبر کنند؛ اگر همین گروه هم به فساد منجر شدند چه باید کرد؟ که باید در این زمینه هم بحث های مفصلی انجام شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهارکرد: از نکات دیگر این است که صرف تقوا نمی تواند انسان را از جاه طلبی باز دارد؛ آخرین چیزی که از روح یک انسان خارج می شود جاه طلبی است و ممکن است فرد بسیار با تقوا هم باشند که جاه طلبی هم داشته باشد به همین خاطر امام راحل به شدت روی تملق دیگران از خود حساس بودند.

وی گفت: بحث مسئولیت پذیری و اینکه همه افراد جامعه در مقابل هم مسئول هستند، باید با یک مکانیزم دقیق انجام شود؛ اگر این مسئولیت پذیری وجود داشت، اما سازوکاری برای آن در نظر گرفته نشود «آنارشی» در جامعه محقق خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مفتح اظهارکرد: بحث فساد قدرت بسیار حساس است و با بحث ناهنجاری های اجتماعی تفاوت دارد و یک گروه دولتی نمی تواند به تنهایی قدرت حاکمه را مهار کند؛ پس در اینجا نه کل جامعه می تواند بدون سازوکار دولت را مهار کند و نه دولت می تواند این کار را انجام دهد.

وی افزود: یکی از افتخارات حوزه شیعه نسبت به اهل سنت همین مساله است؛ زیرا حوزه شیعه هیچگاه مواجب خود را از دولت ها نگرفته است؛ امام و رهبری همیشه بر استقلال حوزه اصرار داشتند زیرا اگر حوزه دولتی شد مهار دولت محقق نخواهد شد.

فرزند شهید مفتح خاطرنشان کرد: راهکارهایی که قرار است به عنوان راهکارهای قرآنی در موضوعات اجتماعی و سیاسی بیان شود، باید راهکارهایی باشد که نتوان در بیرون ایرادی از آن گرفت و بتواند به بهترین شکل پاسخگو باشد و اگر ما ادعایی در این زمینه داشتیم و پاسخگو نبود این تحلیل اشتباهی است که ما از قرآن داشته ایم و کامل نبوده است.

وی گفت: مشورت هم به تنهایی نمی تواند قدرت را مهار کند، زیرا حاکم مشورت می طلبد ولی کاری را انجام می دهد که خود او خواسته است؛ از دیگر روی اگر حاکم مستبد باشد مشاوران به شکلی صحبت می کنند که حاکم می پسندند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان کرد: یکی از بحث های مهم در خصوص استبداد و قانون این است که ممکن است قانونی که مستبدانه ساختار سازی شده است قانونی شدن دیکتاتوری را تضمین می کند و استمرار می بخشد.

۱۳۹۴/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...