نسخه چاپی

تكالیف بر زمین مانده مجلس و دولت

محمد كاظم انبارلویی

"حوادت واقعه " تعبيري است از معصوم (ع)كه به ما رسيده است و آن به معناي " پديده هاي نو" ، " مسائل تازه " ، " موضوعات جديد" و" امور مستحدثه" است . اين وظيفه " فقه " است كه به استناد مباني علمي و اجتهادي تكليف مسائل جديد و پديده هاي تازه را روشن كند.
امروز ما در حوزه اقتصاد بادهها مسئله نو روبه رو هستيم .
امروز سرمايه داري غرب دچار ركود و بحران است .
امروز سرمايه داري غرب بادهها سئوال بي پاسخ روبه روست .
سئوالاتي كه محصول سقوط در دره " تكاثر" ، " حرص " و " طمع" بي پايان است. آنها بعيد است از اين بحران جان سالم به در برند . لذا اكنون مشغول صدورآن به ديگر كشورها هستند.
خداوند امكانات زندگي را در اين جهان در ميان مردمان تقسيم كرده است و براي همگان سهمي قرارداده است اما عده اي بي رحمانه اين تقسيم را به هم زده اند امروز شكاف غني و فقير ، جنوب و شمال آن قدر زياد شده است كه پديداري جنبش هاي سياسي و اجتماعي اجتناب ناپذير است .
جنبش ضد سرمايه داري در غرب يك جنبش اصيل و مردمي است و با هدف گيري جامعه يك درصدي ثروتمندان، غيريت گفتمان خود را سامان داده است .
مسئله سرمايه داري را بايد مورد تفقه قرار داد تا مسير غلطي را كه آنها رفته اند ما طي نكنيم.
امام حسن عسكري (ع) مي فرمايد : ثروتمندان توشه فقيران را
مي دزدند.
اين سرقت امروزه از طريق غفلت دولتها از مسئله " تورم " و كاهش ارزش پول ملي صورت مي گيرد
***
علماي بزرگوار ما در حوزه ها و دانشمندان اقتصادي ما در دانشگاهها بايد با " تفقه " و مطالعه درست در مسائل اقتصادي پاسخي براي مشكلات اقتصادي پيدا كنند.
دولت نيز بايد وقتي دانش كارشناسانش پاسخگوي حل اين معضلات نيست دست كمك به سمت حوزه و دانشگاه دراز كند و از آن مدد جويد .
امسال سال جهاد اقتصادي است . ما از يك سو گرفتار تحريمهاي اقتصادي هستيم و شرارت اتحاديه اروپا و آمريكا را عليه اقتصاد كشور دفع مي‌كنيم و از سويي گرفتار جمعي هستيم در داخل كه به جز سود خود از منظر " طمع " و " حرص " هيچ تدبير اقتصادي ندارند .
كار خطرناكي كه در داخل و خارج سامان يافته تا با قيمت " ارز" و
" طلا" بازي كنند يك موضوع اقتصادي جدي است كه اين روزها دارد رنگ سياسي به خود مي گيرد. دولت به عنوان كسي كه بيشترين حجم "طلا" و " ارز" را در اختيار دارد نبايد در اين دام بيفتد . "حرص" و "طمع" حاكم بر اين بازي اقتصادي خطرناك بازيگران اين حوزه اقتصادي را تحريك مي‌كند كه تصميمات نادرست بگيرند. شايد دولت با افزايش نرخ طلا و ارز بتواند بسياري از مشكلات ناشي از كمبود نقدينگي خود را حل كند و چاله چوله هاي پرداخت هاي خود را در شب عيد سامان دهد اما در حوزه هاي ديگر مشكلاتي پديد خواهد آورد كه سالها دامنگير اقتصاد كشور خواهد بود.
اينكه قيمت ارز چقدر است ، يك پاسخ علمي و كارشناسي با مباني رياضي درست دارد . كساني كه در اين وادي حرفي براي گفتن دارند بايد ديدگاه اجتهادي خود را بيان كنند و از مباني استدلالي خود در يك محفل علمي و كارشناسي دفاع كنند تا تصميم گيران در دولت و مجلس بر آن مبنا عمل نمايند . هرگونه ارزش گذاري بر مبناي جهل و يا خداي نكرده بر اساس "حرص" و "طمع" نوعي دزدي از جيب فقرا و تنگدستان به نفع اغنيا و ثروتمندان است .
ما در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري شاهد شورش " اشرافيت " و " ثروتمندان " بر "‌جمهوريت نظام " بوديم . نبايد دولت بر خاسته از راي محرومين و مستضعفان كاري كند كه انتقامي كه " اشراف" نتوانستند در حوزه سياست از مردم بگيرند در حوزه اقتصاد آن را عملياتي كنند
رئيس دولت ، مسئولان اقتصادي و سخنگوي اقتصادي دولت بايد پاسخگوي رفتار و تصميمات خود در حوزه اقتصاد باشند.
دولت در شوراي پول و اعتبار تكاليف بر زمين مانده اي بر اساس قانون برنامه پنجم دارد . چرا به آن تكاليف عمل نمي كند؟
دولت در تدوين و تنظيم بودجه سال 91 و اجراي درست بودجه در سال 90 تكاليف تعريف شده اي دارد . چرا به آن عمل
نمي كند؟
مجلس نيز در امر نظارت بر حسن اجراي بودجه و تصميمات اقتصادي وظايف كليدي دارد كه اين وظايف محدود به پرسش و سئوال از مسئولان اقتصادي و استيضاح نيست .
مجلس يك محكمه مالي و محاسباتي به نام ديوان محاسبات دارد كه در آنجا سخن از حكم و مجازات متخلفين است . همه اجزاي نظام در حوزه تقنين و اجرا بايد در سرجاي خود باشند تا رويدادهاي تلخي همچون ركورد تاريخي قيمت " ارز" و
" طلا" پديد نيايد.دولت و مجلس در قضيه هدفمندي يارانه ها مهارت خود را در كنترل تورم و اجراي يك طرح ملي به خوبي نشان دادند . بايد اين مهارت به كارگرفته شود تا دشمن را در اهداف اقتصادي ناكام گذاشت. اميدواريم مسئولان در دولت و مجلس با صبوري مشكلات اقتصادي را پشت سر بگذارند تا در آستانه انتخابات يك آرامش نسبي بر بازار و قيمت ها حاكم باشد .

۱۳۹۰/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...