نسخه چاپی

امیدواری اشتون به مذاكرات ایران و 1+5

عکس خبري -اميدواري اشتون به مذاکرات ايران و 1+5

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری كرد كه ایران موضع سازنده‌ای را در مذاكرات با گروه 1+5 كه قرار است امروز (سه‌شنبه) در استانبول برگزار شود، اتخاذ كند.


به گزارش نما به نقل از نووستي کاترین اشتون رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گفت: ما امیدواریم که ایران از این فرصت استفاده کرده و آمادگی خود برای انجام اقدامات مشخصی را به نمایش بگذارد تا نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از میان برداشته شده و اطمینان به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌يی این کشور تقویت شود.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 با شرکت سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، کاترین اشتون نماینده ارشد اتحادیه اروپا در زمینه سیاست خارجی و امنیت و مدیران سیاسی گروه 1+5 در روزهای 18 و 19 ماه ژوئن در مسکو برگزار شد و طرفین در باره برگزاری دور بعدی این مذاکرات در استانبول در روز 3 ژوئیه توافق كردند.

در اين ميان، علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي ايسنا، درباره نشست كارشناسان ايران و گروه 1+5 در مسكو كه قرار است در استانبول برگزار شود، اظهار كرد: بر اساس توافقي كه در مذاكرات مسكو ميان دو طرف صورت گرفت، قرار شد نشست كارشناسي فني، حقوقي و سياسي ميان كارشناسان دو طرف در استانبول برگزار شود تا برخي جزييات فني را دو طرف با يكديگر به بحث بگذارند تا يك چارچوب كاري به دست آيد و پس از آن نتيجه به نشست معاونان و نشست اصلي ايران و 1+5 در آينده ارجاع داده شود.

وي درباره برگزاري نشست كارشناسان ايران و گروه 1+5 همزمان با آغاز تحريم‌هاي يك جانبه از سوي اتحاديه اروپا و آمريكا عليه ايران تصريح كرد: هميشه تاكيد كرده‌ام كه پرونده هسته‌يي ايران به نفع جمهوري اسلامي خاتمه خواهد يافت. 10 سال است ملت ايران اين مسير را طي مي‌كنند و هم‌چنان رو به جلو هستند. هرچند با دشواري، اما در پيشرفت فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي رو به جلو هستيم.

صالحي در پاسخ به اين‌كه شما همواره نگاهي خوش‌بينانه و توام با صبر را در بحث هسته‌يي ايران، مذاكرات مربوطه و تحريم‌هايي كه در اين رابطه عليه ايران اعمال شده است داشته‌ايد، اما ديدگاه‌هايي وجود دارد كه معتقد است مذاكرات تازه ايران و گروه 1+5 به سمت بن‌بستي ديگر حركت مي‌كند، خاطرنشان كرد: من اطمينان دارم به لطف خداوند و با شناخت و مجموعه اطلاعاتي كه در اختيار دارم، چاره‌اي جز حل ديپلماتيك و سياسي مساله هسته‌يي ايران نيست. شايد اين مساله با فراز و نشيب‌هايي روبرو بوده باشد، اما در مجموع معتقدم در مسير حل و فصل آن حركت مي‌كنيم و طرف مقابل هم چاره‌اي جز تفاهم با ايران ندارد، در غير اين صورت به جاي تعامل انتخاب بعدي‌ تقابل خواهد بود كه فكر نمي‌كنم هيچ عقل سليمي بعد از تحولات منطقه و اتفاقاتي كه رخ داده است به دنبال تقابل باشد.

۱۳۹۱/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...