نسخه چاپی

روایت سلیمی‌نمین از تخلفات جاسبی

عکس خبري -روايت سليمي‌نمين از تخلفات جاسبي

سلیمی‌نمین با بیان اینكه دانشگاه آزاد واحد آكسفورد تنها یكی از تخلفات بسیار گسترده جاسبی است، تاكید كرد: جاسبی با ایجاد نمایندگی‌های صوری در كشورهای مختلف پول‌های هنگفتی را تحت پوشش هزینه‌های آن نمایندگی‌ها از كشور خارج كرد و همانطور كه معاونت جدید مالی و اداری دانشگاه آزاد بیان كرده است، شعبه دانشگاه آزاد آكسفورد وجود خارجی ندارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، بررسی عملکرد ریاست سابق دانشگاه آزاد اسلامی همواره مورد توجه و تاکید جنبش دانشجویی بوده است و فعالان این جنبش خواستار رسیدگی به ابهامات این دوران مدیریتی بودند.

همین مطالبات دانشجویان و سایر دغدغه‌مندان آموزش عالی کشور، اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد و پس از آن تغییر رئیس این دانشگاه را درپی داشت.البته مطالبه دانشجویان در برکناری جاسبی متوقف نشد و دانشجویان بر رسیدگی به اتهامات رئیس سابق دانشگاه آزاد از سوی قوه قضائیه تاکید دارند. در راستای همین مطالبه، برای بررسی بیشتر موضوع به گفت‌وگو با عباس سلیمی‌نمین یکی از منتقدان مدیریت پیشین دانشگاه آزاد نشستیم و وی به بیان نظرات خود ر این خصوص پرداخت.سلیمی نمین در این گفت‌وگو به بیان تخلفاتی از رئیس سابق دانشگاه آزاد پرداخت و تصریح کرد که اسنادی متقنی برای اظهارات خود دارد.

عباس سلیمی‌نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران، در گفتگو با خبرنگار فارس به اتهامات جاسبی اشاره کرد و با بیان اینکه حجم قابل توجهی از تخلفات جاسبی در اسناد تحقیق و تفحص مجلس هفتم از نظام آموزش عالی کشور موجود است، اظهار داشت: بعد از آنکه مردم متوجه شدند تحقیق و تفحصی صورت می‌گیرد، امیدوار شدند که اتهامات جاسبی در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: علی‌رغم آنکه جاسبی از روند تحقیق و تفحص جلوگیری کرد، اما حجم زیادی از اتهامات وی که اسناد آن توسط مردم ارائه شده بود، ثابت شد.

سلیمی‌نمین با اشاره به اینکه از زمان تحقیق و تفحص، قوه قضائیه اراده لازم را برای رسیدگی به تخلفات آقای جاسبی از خود نشان نداده است، تصریح کرد: زمان مدیریت آقای شاهرودی بر دستگاه قضایی عدم رسیدگی به تخلفات جاسبی کاملا" مشهود بود؛ زیرا در آن زمان شخصی مثل مرتضوی در دادستانی تهران مانع از رسیدگی به تخلفات جاسبی بود.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه همه پرونده‌هایی که در مورد آقای جاسبی بود، در مراحل اولیه منع پیگرد می‌خورد، ‌تصریح کرد: چندین پرونده را بنده به صورت رسمی به دادستانی تهران تقدیم کردم، اما در مراحل اولیه منع پیگرد خورد.

سلیمی‌نمین اضافه کرد: پرونده‌های دیگری از جاسبی در دادستانی تهران وجود دارد که با سرنوشت شوم "منع پیگرد" مواجه شد.

این استاد دانشگاه در مورد دلیل عدم پیگیری پرونده‌های جاسبی در دستگاه قضا گفت: این عدم پیگیری‌ها به دلیل آن است که برخی مقامات قضایی با ترفندهای جاسبی آلوده شده بودند؛ به عنوان مثال آقای مرتضوی با مدرک تحصیلی و سایر امتیازات وارد چرخه داد و ستد شده بود و به این دلیل مسائل دانشگاه آزاد را پیگیری نمی‌کرد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به نامه خود به آقای شاهرودی در خصوص تخلقات مرتضوی، اشاره کرد و اظهار داشت: در زمینه تخلفات آقای مرتضوی برای عدم رسیدگی به پرونده‌های جاسبی نامه‌ای به آقای شاهرودی نوشتم و در آن نامه تاکید کردم که اینگونه مسائل مصداقی از رشوه‌دهی است و یک مقام قضایی عالی رتبه نباید چنین رابطه‌ای با مدیریت دانشگاه آزاد داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه آقای شاهرودی نظر من را پذیرفت، ولی اقدامی از سوی دستگاه قضا برای متوقف کردن چنین روابطی صورت نگرفت و فقط طی نامه‌ای مکتوب به من پاسخ داده شد که به مرتضوی تذکر خواهیم داد.

سلیمی‌نمین همچنین با انتقاد از تداوم بی ارادگی در دستگاه قضایی برای پیگیری تخلفات جاسبی ، گفت:‌ متاسفانه با وجود تغییراتی که در دادستانی تهران انجام شد، ولی همچنان اراده چندانی برای پیگیری تخلفات مدیریت غیرقانونی سابق دانشگاه آزاد وجود ندارد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه علت عدم پیگیری پرونده‌های جاسبی را در دستگاه قضایی نمی‌‌دانم، اظهار داشت:‌ در مجموع می‌توانم حدس بزنم، بحثی که در مورد مرتضوی مطرح شده است محدود به دادستانی تهران نمی‌شود، بلکه بعضی ها مانند آقای رازینی هم به این وادی رفته اند.

وی افزود: چنین روابطی که وجود دارد، به عنوان روابط داد و ستدی با مدیریت سابق دانشگاه آزاد تلقی می‌شود.

سلیمی‌نمین با اشاره به کنار گذاشتن جاسبی از مدیریت دانشگاه آزاد تصریح کرد: این کار که با پیگیری‌های مردم صورت گرفت یک گام به جلو محسوب می‌شود، اما قطعا انتظارات جامعه در این زمینه بسیار فراتر است؛ زیرا ما در نظام اسلامی هستیم و نظام اسلامی به ما اجازه نمی‌دهد، کسی که تخلفات عدیده دارد همچنان در مناصب مهم و تعیین کننده به کار خود ادامه دهد و عدالت گریبان او را نگیرد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران به تغییر جاسبی به علت تخلفات انجام شده از سوی وی اشاره کرد و تصریح کرد: دستگاه قضایی باید به تخلفات جاسبی رسیدگی کند.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه دانشگاه آزاد واحد آکسفورد تنها یکی از تخلفات بسیار گسترده جاسبی است، تاکید کرد: جاسبی با ایجاد نمایندگی‌های صوری در کشورهای مختلف پول‌های هنگفتی را تحت پوشش هزینه‌های آن نمایندگی‌ها از کشور خارج کرد و همانطور که معاونت جدید مالی و اداری دانشگاه آزاد بیان کرده است، شعبه دانشگاه آزاد آکسفورد وجود خارجی ندارد.

وی افزود: من امروز می‌گویم که برخی سایر شعبات دیگر دانشگاه آزاد نیز پوششی بیشتر نبوده است و بعدها مشخص می‌شود که این شعبات وجود خارجی ندارد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران به شعبه‌ای از دانشگاه آزاد در آفریقا اشاره کرد و گفت: ریاست این شعبه به صراحت اعلام کرد که شعبه‌ای که در آفریقا ایجاد شده است پوششی بیشتر نبوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدارک مستندی در اختیار دارم که نشان می‌دهد پول‌هایی که متعلق به ملت ایران است بعد از خروج از کشور در جایی سرمایه‌گذاری شده است، اظهار داشت: اگر دستگاه قضا این اراده را برای پیگیری تخلفات جاسبی پیدا کند، قطعاً می‌تواند به نتایجی خوبی دست یابد.

وی افزود: همانطور که عرض کردم در آینده به تدریج این مسائل آشکار خواهد شد و برای دستگاه قضایی ما اصلا زیبنده نیست که پرونده‌های ریاست سابق دانشگاه آزاد رسیدگی نشود.

سلیمی نمین در ادامه به نامه‌های خود به آیت‌الله آملی لاریجانی اشاره کرد و گفت: من برای تسریع در رسیدگی به تخلفات جاسبی اعلام آمادگی کردم تا مدارکی را در مورد تخلفات دانشگاه آزاد ارائه کنم.

۱۳۹۱/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...