نسخه چاپی

نام قرض الحسنه ای كه خرید و فروش ملك می كرد، فاش شد

معاون نظارتی بانك مركزی اشاره به تخلفات یك صندوق قرض‌الحسنه گفت:سرمایه‌گذاری سپرده‌ها در بانك و اخذ سود 20 درصد، خرید ملك و اخذ سود و كارمزد به صورت یكجا و مسدود كردن بخشی از تسهیلات از جمله تخلفات این صندوق است.

ابراهیم درویشی با اشاره به تخلفات صندوق قرض‌الحسنه جوانان خیّر مرند اظهار داشت: این صندوق تخلفات متعددی داشته که یکی از آنها این است که سپرده‌های قرض‌الحسنه جمع‌آوری شده را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و سود 20 درصدی حاصله را برای خود صندوق و صاحبان آن در نظر می‌گیرد.

وی افزود: در صورتی که این صندوق باید وجوهی را که مردم سپرده‌گذاری کرده‌اند را به افراد متقاضی تسهیلات قرض‌الحسنه بدهد و طبق قانون این اقدام آنها تخلف محسوب می‌شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه با توقف این روند،، صندوق با مشکل نقدینگی مواجه خواهد شد، گفت: تا زمانی که روند ورود سپرده به این صندوق ادامه داشته باشد، مشکلی در پاسخ به تقاصاها چندان به وجود نمی‌آید اما اگر میزان ورود سپرده جدید به آن کاهش یابد این صندوق با مشکل نقدینگی شدیدی مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: با بروز این مشکل اگر افراد برای دریافت سپرده‌های خود مراجعه کنند، صندوق نمی‌تواند به این تقاضاها پاسخ دهد و پدیده کمبود نقدینگی منجر به بحران برای صندوق جوانان خیر و سپرده‌گذاران آن خواهد شد.

درویشی تاکید کرد: این اقدام صندوق، براساس فتوای مراجع تقلید در حکم ربا است؛ این صندوق بخشی از منابع را برای خرید ملک استفاده کرده است.

وی افزود: یکی دیگر از تخلفات صندوق جوانان خیّر، اخذ سود و کارمزد به صورت یکجا از مشتری در همان ابتدای پرداخت تسهیلات است؛ به عنوان مثال اگر سود یا کارمزد 4 درصد باشد با این روش به 7 درصد می‌رسد و در صورتی که سود مبالغ مسدود شده را هم به آن اضافه کنیم در مجموع حدود 17 درصد سود عاید این صندوق که صندوق قرض‌الحسنه است، می‌شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه مردم نباید در این صندوق سپرده‌گذاری نکنند، گفت: زنگ خطر برای این صندوق به صدا در آمده و به مردم توصیه می‌کنیم که فریب تبلیغات اینگونه مؤسسات و صندوق‌ها را نخورند.

۱۳۹۱/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...