نسخه چاپی

20 درصد كودكان عراقی به مدرسه نمی‌روند

صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارش مشترك خود با وزارت آموزش و پرورش عراق در مورد شرایط سخت معیشی و آموزشی كودكان این كشور هشدار داده است.

به گزارش نما، به نقل از خبرگزاری آناتولی، گزارش یونیسف نشان می دهد که بیش از 20 درصد کودکان مناطق مختلف عراق به خاطر جنگ میان دولت عراق و عناصر مسلح گروهک تروریستی داعش از رفتن به مدرسه محروم مانده اند.

این گزارش که با همکاری یونیسف و وزارت آموزش و پرورش بغداد، وزارت آموزش و پرورش اقلیم شمال عراق و وزارت برنامه ریزی انجام شده، نشان می دهد بالغ بر 20 درصد کودکان عراق یعنی یک میلیون و 185 هزار و 33 کودک عراقی به مدرسه نمی روند.

«ایکم جاجنا» مدیر برنامه یونیسف در عراق ضمن ارائه این گزارش در یک کنفرانس مطبوعاتی در هتل بابل واقع در مرکز بغداد گفت: نتایج این گزارش به مثابه زنگ خطری است و نسبت به وقوع فاجعه در زمینه آموزش در آینده هشدار می دهد.

وی افزود: در ده سال آینده بیش از 20 درصد شهروندان عراقی بی سواد خواهند بود، از این رو وزارت آموزش و پرورش عراق باید به دنبال راه حل و ایجاد مراکز و مدارسی برای از بین بردن پدیده بی سوادی در سراسر عراق باشد تا بتواند این پدیده را در کشور کنترل کنند.

طبق این گزارش اکثر کودکانی که از مدارس جا مانده اند، در دوران ابتدایی هستند و تعداد آنها به 777 هزار کودک می رسد. گزارش مذکور می افزاید: سه چهارم کودکان این دوره یعنی حدود 80 درصد خارج از مدارس و مهد کودک هاست هستند. بر این اساس 485 هزار کودک بین 6 تا 11 ساله و 650 هزار کودک 12 تا 14 از خدمات آموزشی بی بهره اند.

طبق این گزارش میانگین دانش آموزان دختر 12 تا 14 ساله که از مدرسه جا مانده اند دو برابر دانش آموزان پسر هستند؛ به طوری میزان دانش آموزان دختر 35 درصد و دانش آموزان پسر 16.4 درصد است.

منابع عراقی می گویند شمار آوارگان جنگی عراق از 3 میلیون نفر تجاوز کرده و بیشتر آنها کودکانی هستند که به خاطر ترک محل سکونت خود و شرایط سختی معیشی مجبور به ترک تحصیل شده اند.


منبع: مهر

۱۳۹۴/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...