نسخه چاپی

جامعه عربستان آماده حمله به مساجد شیعیان

یك كارشناس روابط بین الملل، كشور عربستان را در زمینه های اجتماعی، سیاسی و تبلیغاتی آماده رخ دادن حوادثی چون حمله به مسجد شیعیان این كشور دانست و گفت: تا این زمینه ها اصلاح نشود ما همواره باید منتظر چنین اقداماتی باشیم.

به گزارش نما، صباح زنگنه حمله به مسجد شیعیان در عربستان را در زمینه های اجتماعی، تبلیغاتی و سیاسی، لازم به بررسی دانست و اظهار کرد: متاسفانه در عربستان هر سه زمینه اجتماعی، رسانه ای و سیاسی برای ارتکاب جنایت هایی از این دست آماده است؛ در محیط رسانه ای، دائم رسانه ها این نوع اختلافات را دامن می زنند و مطرح می کنند و به تزریق خشونت و تنفر از سایر مولفه های اجتماعی کشورشان و منطقه می پردازند. در محیط سیاسی هم شاهد هستیم که دائما گفته ها، ملاقات، طراحی ها و برنامه ریزی های مقامات عربستان در همه سطوح دائم به دنبال فضاسازی و جهت گیری علیه مولفه های تشیع در منطقه بودند و هستند. یکی از پیامدها و نتایج طبیعی پشتیبانی های مالی هم تبلیغات رسانه ها و فضای سیاسی است که در حقیقت تجمیع اموال برای کمک به افراد افراطی و خشونت طلب است بنابراین تا زمینه های ذکر شده اصلاح نشود، ما همواره باید منتظر چنین اقداماتی باشیم. از خاطرمان نرفته که مدتی پیش حسینیه دیگری در منطقه دالوه در شرق عربستان مورد تعرض قرار گرفت و منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم شد.

او درباره تهدید داعش مبنی بر اینکه پس از این شیعیان عربستان روزهای ناامنی را خواهند داشت، گفت: داعش یک ابزار و وسیله است که در عربستان و کشورهای دیگر حضور دارد، اما این اتفاق در محیطی به وجود می آید که زمینه های فرهنگی، تبلیغاتی، سیاسی و کمک های مالی در آن فراهم تر باشد. طبیعتا نقش شهروندان سعودی در تشکیلات داعش در سوریه، عراق و داخل عربستان یا لبنان نقش پر رنگی است. این وضعیت طبعا مسوولیت دولت عربستان را در معرض محک قرار می دهد که اگر از حمایت مردم منطقه شرقیه ناتوان باشد باید به روش های دیگری خود مردم، دولت های منطقه و سازمان های بین المللی برای حمایت مردم منطقه شرقیه به مسوولیت های خود عمل کنند. مردم شرقیه هم باید برای خودشان ابزار، وسایل و روش های حمایت از خود داشته باشند، خودشان را آماده و بسیج کنند و تعلیم دهند که مانع بروز چنین وقایعی شوند. تا زمانی که دولت ناتوان از حمایت شهروندان منطقه شرقیه باشد، مسوولویت خود مردم شرقیه در حمایت از خود جایگزین آن خواهد شد. دولت ها و سازمان های بین المللی هم باید به کمک این مردم بشتابند چرا که ما در برابر یک نوع پاکسازی نژادی قرار داریم.

زنگنه درباره اعلام مرکز نظرسنجی بین المللی گالوپ و پیو مبنی بر اینکه پادشاه عربستان، دومین شخص شرور در خاورمیانه شناخته می شود، گفت: اقداماتی که در یمن انجام گرفت، بسیار شاخص بود. تجاوز و حمله به مردم کشور همسایه که علی رغم بودن اختلافات سیاسی دهها ساله، اما همواره به ساز و کارهای حل آن اختلافات و رسیدن به توافقات سیاسی مبادرت می ورزیدند. ورود عربستان به عنوان یک دولت همسایه به صورت نظامی تمام عیار که از هوا، دریا و زمین حمله های فشرده و مستمری به این مردم داشته، طبعا تصور دیگری غیر از این در اذهان عمومی مردم دنیا باقی نمی گذارد که کشوری چون اسلحه، پول و قدرت حمله به کشور ضعیف همسایه خود را دارد باید به آن حمله کند. این عمل و اقدام طبعا مردم دنیا را به این جمع بندی می رساند و تصور منفی از پادشاه عربستان خواهند داشت.


منبع: شفقنا

۱۳۹۴/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...