نسخه چاپی

آن سوی فرافكنی وزیر دفاع آمریكا در تحولات رمادی

هر چند در زمان سقوط رمادی قصور آمریكا در استفاده نكردن به موقع از حملات هوایی علیه داعش در رمادی مشخص بود اما اوباما با تاكتیكی خواندن عقب نشینی ارتش عراق مانع از این شد كه بدبینی ها به قصور آمریكا چهره خود را نشان دهد.

به گزارش نما، اگر رویکرد دولت عراق و آمریکا در مرحله بعد از سقوط رمادی مرکز استان الانبار بدست داعش بررسی و مقایسه شود تفاوت رفتاری دو کشور کاملا مشخص می شود . در حالیکه شواهد موجود نشان می دهد که دولت عراق به تحرکات گسترده‌ای برای بازپس گیری رمادی دست زده است و نیروهای ارتشی و مردمی این کشور هر روز خود را به رمادی نزدیک می کنند اما در مقابل تحرک و اقدام عملی از سوی آمریکا دیده نشد و برعکس آشتون کارتر وزیر دفاع این کشور در مصاحبه خود با شبکه سی ان ان ضمن سرپوش گذاشتن بر نقش و قصور دولت متبوع خود در قبال داعش ، مسئولیت سقوط رمادی را متوجه ارتش عراق کرد و از این طریق فشار روانی و روحی جدیدی را بر دولت و ارتش عراق وارد کرد و در عین حال باعث طرح این شائبه شد که گویا آمریکا اهداف جدیدی در سر دارد و در صدد زمینه سازی برای تغییر راهبرد نظامی خود در عراق است.
تحرکات و تلاش های دولت و ارتش عراق برای بازپس گیری رمادی

اخبار رسیده از میادین درگیری حاکی از این است که نیروهای ارتشی و مردمی عراق نه تنها توانستند جلوی پیشروی های جدید داعش را سد کنند بلکه با آغاز ضد حملات جدید به پیشروی های جدیدی دست یافته اند .در این راستا نیروهای ارتش عراق و داوطلبان بسیج مردمی توانستند حملات گروه تروریستی داعش را در دو منطقه الرشاد و البوخلیفه واقع در شرق الکرمه را خنثی و دفع کنند.

همچنین نیروهای عراقی حمله اعضای داعش را در منطقه الخسفة در الحدیثه واقع در غرب الرمادی خنثی کردند. علاوه بر این نیروهای امنیتی عراقی دو حمله انتحاری را در مناطق الکرمه و النعیمیة در شرق فلوجه خنثی کردند و چهار مجری عملیات انتحاری را قبل از رسیدن به محل استقرار نیروهای عراقی ناکام گذاشتند . 6 عامل انتحاری نیز حین مقابله نیروهای عراقی با داعش در پایگاه عین الاسد در شمال غربی الرمادی ناکام ماندند .

همزمان با دفع حملات داعش ،ارتش عراق و داوطلبان بسیج مردمی مناطق دشتات و الحفار شرق ناحیه السعدیه واقع در استان دیاله را آزاد کردند. آنها همچنین موفق شدند منطقه العنکور در جنوب شهر الرمادی را از لوث وجود داعش پاک کردند. در همین حال نیروهای مردمی عراق از آغاز عملیات دوم «لبیک یا رسول الله» در شمال تکریت و حرکت به سمت الرمادی خبر دادند.

همچنین نیروی هوایی عراق نیز در روزهای اخیر علیرغم کمبودهای موجود کوشیده است خلاء ناشی از همراه نشدن نیروی هوایی آمریکا با ارتش عراق در جنگ علیه داعش را تا حدودی پُر کند و عملکرد امیدوار کننده ای از خود به جای بگذارد که از جمله آن می توان به عملکرد آن در بیجی و حصیبه و برخی مناطق اطراف حبانیه اشاره کرد که بسیار سریع بود.

از طرف دیگر با توجه به اینکه بخشی از ناتوانی های اخیر ارتش عراق به کمبود تسلیحات و تجهیزات جنگی آنها مربوط می شود و آمریکا از تامین تسلیحات مورد نیاز دولت عراق سرباز زده است لذا دولت و ارتش عراق به تلاش ها و رایزنی های جدیدی برای تامین تسلیحات مورد نیاز خود از سایر کشورها دست زده است و در این راستا اعلام شده است که وزارت دفاع عراق چهل و دو موشک انداز ضدزره روسی را که با لیزر هدایت می شود و نیز پنجاه دستگاه زره پوش مقاومت در برابر انواع موشک و بمب را تحویل خواهد گرفت. این زره پوش که ظرفیت چهارده نیرو را دارد برای ماموریت های نفوذ به عمق مناطق دشمن و نیز مین روبی استفاده می شود. طبق اعلام وزارت دفاع عراق ،بغداد نخستین کشوری در جهان است که این نوع تسلیحات را از روسیه دریافت می کند. پیش از این نیز عراق 130 دستگاه تانک ساخت روسیه را تحویل گرفت.

در مجموع از قرائن و شواهد موجود چنین بر می آید که دولت و ارتش عراق عزم خود را نه برای بازپس گیری رمادی بلکه برای آزادسازی سایر مناطق تحت تصرف و اشغال داعش جزم کرده است و در این راستا در مجموع عوامل متعددی نظیر فضای سیاسی و امنیتی داخلی و خارجی و وحدت ملی در عراق در برابر جنایات داعش در الرمادی موجب تقویت انگیزه ها شده است و پیش بینی می شود عملیات الانبار بسیار کوتاه تر از جنگ های قبلی در صلاح الدین باشد.

آشکار شدن دم خروس آمریکا برای دولتمردان عراق

هر چند در زمان سقوط رمادی نیز قصور آمریکا در استفاده نکردن به موقع از حملات هوایی علیه خودروهای بمب گذاری شده داعش در رمادی مشخص بود اما اوباما با تاکتیکی خواندن عقب نشینی ارتش عراق مانع از این شد که بدبینی ها به قصور آمریکا چهره خود را نشان دهد . اما با گذشت زمان با افزایش انتقادهای داخلی از رویکرد دولت اوباما در برابر داعش (که البته عمدتا با هدف بهره برداری انتخاباتی صورت می گیرد ) اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه تلویزیونی با سی ان ان در اظهاراتی شماتت گونه انگشت اتهام را به سمت ارتش عراق نشانه رفت و آن را نداشتن اراده برای جنگ با داعش متهم کرد .

وی در این مصاحبه گفت :" آنچه رخ داد ظاهراً این بود که نظامیان عراق هیچ گونه تمایلی برای جنگیدن (در الرمادی) نشان ندادند. شمار نیروهای عراقی کمتر نبود، بلکه به مراتب بیشتر از دشمن بود. با وجود این، آنها از مبارزه دست کشیدند و از منطقه عقب نشینی کردند. این به من و بسیاری از ما (دولتمردان آمریکا) نشان می دهد که ما در زمینه اراده عراقی ها برای مبارزه با داعش و دفاع از خودشان، مشکل داریم. "

البته دولتمردان عراقی در برابر اظهارات شماتت گونه کارتر سکوت نکردند و در این راستا حیدر العبادی نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه بی بی سی در اظهاراتی دیپلماتیک گفت :"من متعجب هستم که چرا وزیر دفاع آمریکا چنین اظهاراتی را مطرح کرده است. چون وی حامی عراق بوده است. من مطمئن هستم که اطلاعات نادرستی در اختیار وی قرار داده شده است. "

در این میان محمد سلمان الغبان وزیر کشور عراق در سخنانی با اشاره به قصورهای آمریکا گفت :" میزان حمایت آمریکا از نیروهای عراقی برای شکست دادن گروه داعش کافی نیست. بمبارانهای هواپیماهای آمریکایی و پشتیبانی هوایی این کشور از نیروهای عراقی وجود دارد اما محدود است. حملات آمریکا به داعش باید بیشتر شود. آمریکا تجهیزات و امکانات کافی برای هدف قرار دادن داعش را دارد .» وزیر کشور عراق همچنین درباره کشورهای حامی داعش گفت :«آمریکا می تواند بر کشورهایی که هنوز از داعش در حوزه عضوگیری و جذب جنگجویان خارجی و نیز در حوزه مالی حمایت می کنند، فشار بیاورد."

نتیجه گیری

از آنچه که گفته شد چند نکته مشخص می شود : نخست اینکه تردید دولت عراق به صداقت آمریکا و مواضع اعلامی آن در جدیت مبارزه با داعش افزایش می یابد و به همین علت دولت بغداد سعی می کند وابستگی خود را به آمریکا و دیگر نیروهای ائتلاف کم کند و خود راسا مسئولیت مبارزه با داعش را بر عهده بگیرد . دوم اینکه در خصوص چرایی اظهارات شماتت گونه وزیر دفاع آمریکا از ارتش عراق دو احتمال مطرح است : نخست سرپوش گذاشتن بر بی مسئولیت های خود در مقابله با داعش چه در زمینه امتناع از تحویل هواپیماها و بالگردهای فروخته شده به عراق و چه عدم بمباران به موقع اهداف و مواضع داعش بخصوص در زمانی که قصد حمله و پیشروی دارند دوم زمینه سازی برای تغییر راهبرد نظامی آمریکا در عراق و خروج از لاک دفاعی گذشته .
منبع: تسنیم

۱۳۹۴/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...