نسخه چاپی

چرا كاندیداهای ریاست جمهوری آمریكا مناظره می‌كنند؟

امروزه بیشتر كشورهای دنیا به خصوص دموكراسی‌های در حال ظهور بخشی از فرآیند انتخابات خود را به مناظرات انتخاباتی اختصاص می‌دهند، این مناظرات از برنامه‌های مناظراتی آمریكا در شبكه‌های تلویزیونی در سراسر دنیا نشأت می‌گیرد.

به گزارش نما، مجله پولتیکو در جدیدترین شماره خود به نحوه انتخابات کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا برای حضور در مناظرات انتخاباتی می‌پردازد. با وجود اینکه در حال حاضر آمریکایی‌ها در انتظار برگزاری مناظرات تلویزیونی کاندیدای ریاست جمهوری هستند، اغلب سردرگمی هایی در خصوص نحوه برگزاری این مناظرات هر چهار سال یک بار وجود دارد. جیمز گلاسمن نویسنده مجله پولتیکو شیوه کاندیدای ریاست جمهوری در مناظرات انتخاباتی که تحت حمایت کمیسیون مناظرات ریاست جمهوری برگزار می شود را زیر سوال می برد. این کمیسیون از سال ۱۹۸۷ تمامی مناظرات اتخاباتی کاندیدای ریاست جمهوری و معاونان آنها را حمایت و برگزار کرده است. با توجه به این مسئله نحوه برگزاری این مناظرات و همچنین مسائل کلیدی دیگر در مناظرات کاندیدای ریاست جمهوری در این مطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است؛ نامزدهای انتخاباتی از لحاظ قانونی الزامی برای حضور در مناظرات ندارند؛ در واقع بعد از مناظره تاریخی کندی و نیکسون در سال ۱۹۶۰ در انتخابات سال ۱۹۶۴، ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ مناظره انتخاباتی برگزار نشد. در نهایت در انتخابات سال ۱۹۷۶، ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ مناظرات انتخاباتی برگزار شد ولی در این میان شک و ابهامات زیادی برای برگزاری این مناظرات وجود داشت. به همین دلیل براساس دو بررسی رسمی پیشنهاد شد که مذاکرات توسط نهادی که در هیچ فعالیت انتخاباتی دیگر درگیری ندارد حمایت شود. این مسئله منجر به شکل گیری کمیسیون بی طرف نظارت بر مناظرات انتخاباتی شد. از سال ۱۹۸۸ این کمیسیون که CPD نام دارد به عنوان یک نهاد بی طرف عمل کرده و کاندیدای اصلی ریاست جمهوری را بدون بحث حاشیه ای برای انتخاب آنها به پای میز مناظره کشانده است.

۱) توانایی این کمیسیون برای حمایت مالی یک مناظره انتخاباتی به صورت بی طرف قائده و اساس خاصی دارد. در درجه کمیسیون نظارت بر مناظرات انتخاباتی هیچ کمکی را از دولت و یا حزب خاص، کمیته سیاسی خاص و یا کاندیدای ریاست جمهوری نمی پذیرد و بودجه آن خصوصی است. از سوی دیگر کمک های که به این سازمان می‌شود به هیچ وجه روی فرآیند انتخاب تأثیر نمی گذارد و توسط هیچ حزبی کنترل یا حمایت نمی شود. این کمیسیون همچنین هیچ کاندیدا و حزبی تأیید و حمایت نکرده و علیه هیچ حزبی موضع گیری نمی کند.

۲) نکته دوم این است که کمیسیون نظارت بر انتخابات توسط هیأت مدیره ۱۷ نفره از مدیران قدرتمند و مستقل اداره می شود. هیأت مدیره CPD متشکل از مدیرانی است که سال ها تجربه فعالیت حرفه ای و آکادمیک در تجارت و کسب و کار، قانون، دولت، روزنامه نگاری و فعالیت های بشردوستانه دارند. هر کدام از این مدیران به طور جدی به اصلی بی طرفی اعتقاد دارند و به اصول کاری خود متعهد هستند.

۳) این کمیسیون در تلاش است تا ارزش های آموزشی مناظرات انتخاباتی را بالا ببرد. از سال ۱۹۶۶ به جای استفاده از یک پنل دست و پاگیر، بهره مندی از زمان را به حداکثر رساند و فرآیند برنامه را تعدیل کرد تا تمرکز کاندیدا به موضوع اصلی برنامه به اوج خود برسد. این فرمت به افرادی که هنوز تصمیم نگرفته اند که به کدام کاندیدا رأی بدهند اجازه می دهد تا بتواند سؤال های خود را با کاندیدا در میان بگذارند. در این نوع جدید مدت زمان بسیار محدود کاندیدا برای پاسخ به پرسش های متعدد با زمان طولانی تری برای بررسی و پرداختن به اساسی ترین مسائل جایگزین شده است.

۴) کمیسیون می تواند در مورد برنامه مناظرات انتخاباتی، مکان، فرمت و مجری برنامه تصمیم گیری کند. هیچ کمپینی حق دخالت در تصمیم گیری خبرنگاران انتخاب شده برای برنامه ریزی مناظره را نداشته و هیچ فرد یا نهادی دارای حق وتو نیست. از سوی دیگر تنها برگزار کنندگان برنامه از محتوای سؤال هایی که از کاندیدا پرسیده می شود باخبر هستند.

۵) کمیسیون مناظرات ریاست جمهوری برای تعیین فردی که به مناظره دعوت می شود از روندی غیرحزبی استفاده می کند. هر چهار سال یکبار، افرادی که برای ریاست جمهوری آمریکا کاندید می شوند براساس امتیازات خاصی طبقه بندی می شوند؛ در میان داوطلبان کاندیداتوری دهها نفر هستند که قصد ندارند با اتکا به یکی از احزاب بزرگ آمریکا کاندید شوند. به همین دلیل CPD وظیفه دارد هر سال کاندیداهای ریاست جمهوری را بدون توجه به وابستگی حزبی و وضعیت استقلالشان به برنامه دعوت کند.

کمیسیون مناظرات انتخابات ریاست جمهوری دارای معیارهای انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری بدون توجه به حزبشان است. این معیارها از یک سال قبل از انتخابات مشخص هستند و حدود چند هفته پیش از برگزاری انتخابات با توجه به معیارهای اعلام شده برای کاندیدا، به حضور در برنامه دعوت می شوند. براساس این معیارهای کمیسیون به دنبال دعوت از کاندیدایی است که اکثریت مردم آنها را به عنوان کاندیدای اصلی ریاست جمهوری به رسمیت شناخته اند. برای واجد شرایط بودن به عنوان یک ناظر ریاست جمهور و دستیابی به آرای کافی، این معیارها نیازمند حمایت حداقل ۱۵ درصد از جمعیت پنج مرکز اصلی افکارسنجی مردمی بعد از روز کارگر در ایالات متحده آمریکا است. از این قانون در سال ۱۹۸۰ نیز توسط اتحادیه زنان استفاده شد و براساس آن "جان اندرسون" توانست به عنوان یکی از کاندیدای اصلی در مناظرات شرکت کند. دقیقا براساس چنین قانونی در سال ۱۹۹۲ کمیسیون به "راس پروت" اجازه حضور در مناظرات انتخاباتی را داد. این معیارهای CPD برای انتخاب کاندیدای اصلی ریاست جمهوری توسط کمیسیون فدرال انتخابات و دادگاه‌ها تنظیم شده تا با قانون انتخابات فدرال مطابقت داشته باشد.

با این حال این نحوه انتخاب کاندیدا از برخی جهات چالش برانگیز است. برخی از افراد معتقدند این فرآیند کمیسیون مناظرات ریاست جمهوری منجر به سرخوردگی کاندیدای کمتر شناخته شده می شود؛ چرا که آنها فرصت معرفی خود و صحبت از برنامه هایشان را پیدا نمی کنند. با این حال کمیسیون تلاش می کند در این زمینه توازنی برقرار کرده و در انتخاب کاندیدا وابستگی حزبی آنها را معیار انتخابشان قرار ندهد و میزان اعتماد مردم به کاندیدا معیار انتخاب آنها به عنوان یکی از کاندیدای اصلی ریاست جمهوری باشد.

البته تاریخ نشان می دهد که کاندیدای مطرح و دارای حامی حزب های اصلی تاکنون اجازه اعمال حضور به کاندیدای غیرحزبی که توسط مردم حمایت می شود را نداده اند. CPD تلاش می کند از ایجاد یک صحنه شلوغ مناظره خودداری کند و از سوی دیگر کمیسیون نگران این است که دعوت از کاندیدای مورد حمایت مردم منجر شود رأی دهندگان فرصت شنیدن مناظرات کاندیدای بزرگ و اصلی مورد نظر خود برای انتخاب به عنوان رئیس جمهور را پیدا نکنند. همچنین کمیسیون تلاش می کند از دعوت کاندیدایی که حمایت واقعی اکثریت مردم را ندارند خودداری کند.

این کمیسیون در حال حاضر به خوبی برای سال ۲۰۱۶ برنامه ریزی کرده است؛ تاکنون ۱۶ کالج، دانشگاه و شهر درخواست میزبانی مناظرات انتخاباتی را داده اند که انتخاب هر کدام از این مراکز منجر می شود صدها دانش آموز و دانشجو در برگزاری مناظرات نقش داشته و از جنبه آموزشی آن بهره مند شوند. در حال حاضر کمیسیون مناظرات ریاست جمهوری در حال بازنگری در تمامی ابعاد مناظره مانند نحوه برگزاری و معیارهای انتخاب کاندیدا است. به زودی این کمیسیون یک فرآیند آنلاین برای افراد و سازمان های علاقمند به اعلام نظرات و دیدگاه‌های خود در برگزاری این مناظرات را اعلام می کند. در پایان بازنگری در معیارهای انتخاب کاندیدا، کمیسیون مناظرات ریاست جمهوری سال آینده با جزئیات تصمیمات نهایی خود را اعلام می‌کند

۱۳۹۴/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...