نسخه چاپی

سریال دنباله‌دار حذف رسانه‌های منتقد در پاستور

تیم رسانه‌ای دولت كه محدودیت حضور برخی رسانه‌های غیر دولتی را در برنامه‌های حسن روحانی كلید زده است، این رسانه‌ها را از سفرهای استانی رئیس‌جمهور و سفر اخیر وی به غرب استان تهران حذف كرد.

به گزارش نما، تیم رسانه‌ای دولت که محدودیت حضور برخی رسانه‌های غیر دولتی را در برنامه‌های حسن روحانی کلید زده است، این رسانه‌ها را از سفرهای استانی رئیس‌جمهور و سفر اخیر وی به غرب استان تهران حذف کرد.

دفتر رئیس‌جمهور که محدودیت حضور گروه خبری برخی رسانه‌های غیر دولتی را از ماه‌های گذشته در برنامه‌های رئیس‌جمهور کلید زده بود، در آخرین اقدام خودبه همراه چند خبرگزاری غیر دولتی دیگر را از برنامه سفر استانی رئیس جمهور به شیراز و آذربایجان شرقی و تهران حذف کرد.

بی تردید "رسانه" از مهم ترین ابزارهای افکارسازی در عصر ارتباطات و اطلاعات است که سایه بسیط خود را بر تمام وجوه زندگی شهروندان هزاره سوم استیلا داده است.

امروزه بسیاری از دولت‌ها از ابزار قدرت‌مند رسانه به عنوان پلی برای ارتباط با توده مردم و آگاه‌سازی افکار عمومی از برنامه‌ها و فعالیت‌هایشان استفاده می کنند و در این مسیر حتی از ظرفیت رسانه‌های منتقد نیز غافل نمی شوند.

حذف کامل رسانه‌های منتقد از برنامه‌های روحانی/ انتقاد کنید، حذف می‌شوید

طی چند ماه اخیر و درست زمانی که رئیس جمهور تاکید دارد که دولت از نقد و منتقدان استقبال می کند رویکرد دوگانه تیم رسانه‌ای دولت یازدهم و حذف رسانه های منتقد برای پوشش برنامه‌های رئیس جمهور به رویه‌ای ثابت در دولت تدبیر و امید تبدیل شده است.

تیم رسانه ای دولت در برنامه های چند ماه اخیر روحانی بدون هیچ توضیح خاصی برای دعوت از رسانه‌ها، گزینشی عمل کرده و چند رسانه دیگر را برای پوشش برنامه‌های ریاست جمهوری دعوت نکرده است؛ در آخرین مورد نیز خبرگزاری فارس و سایر رسانه‌های منتقد، برای پوشش هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران دعوت نشده و تنها رسانه های دولتی و همسو با دولت در برنامه های حسن روحانی حضور یافتند.

روحانی: انتقاد به نفع ماست؛ بگذاریم جامعه باز و آزاد باشد/ نباید از نقد بهراسیم

این ددر حالی است که حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دولت خود را دولت "پاسخگو" معرفی کرد و همین موضوع بارقه امید را در دل اصحاب رسانه پدید آورد که دولت تدبیر و امید حامی جریان آزاد اطلاع‌رسانی خواهد بود.

پس از شکل گیری و استقرار دولت روحانی اما این امید خیلی زود رنگ باخت؛ هنگامی که معلوم شد همراهان روحانی ترجیح می دهند به جای تعامل با رسانه‌ها از شبکه‌های اجتماعی همچون "فیس بوک" برای اطلاع‌رسانی - آن هم محدود و سلیقه‌ای استفاده کنند.

رئیس جمهور در اولین نشست سراسری استانداران دولت یازدهم گفت: "انتقاد به نفع ماست؛ بگذاریم جامعه باز و آزاد باشد... نباید از نقد بهراسیم و ناراحت شویم بلکه باید آزاد بگذاریم تا هر کسی نقد کند؛ به ویژه اگر سالم، سازنده و دلسوزانه باشد، بهترین کمک برای ماست. حتی اگر اهداف دیگری هم پشت نقد پنهان باشد، این دولت آن را به راحتی تحمل می‌ کند و در عمل نشان خواهد داد آستانه تحمل بالایی خواهد داشت".

دعوت گزینشی از رسانه‌های منتقد آن هم بلافاصله پس از انتشار اخبار و گزارش های انتقادی،‌ کم تحمل بودن تیم رسانه ای دولت در برابر انتقادات را نشان می‌دهد.

البته مسئولان رسانه‌ای دولت همواره در پاسخ به انتقادات به دلیل عدم دعوت از رسانه‌های منتقد محدودیت فضا را بهانه می‌کنند!

حذف رسانه‌های منتقد به سفر استانی رئیس جمهور هم کشیده شد

طی روزهای گذشته همین روند به سفرهای استانی دولت نیز سرایت کرد و در سفر استانی فارس و تبریز تنها از رسانه های همسو برای پوشش رسانه‌ای سفر رئیس‌جمهور دعوت شد.

بدون شک این رفتار دولت نشان می‌دهد که تیم رسانه‌ای رئیس جمهور برنامه‌ای جدی برای بها دهی به رسانه های همسو و عدم توجه به رسانه‌های منتقد دارد.

رویکرد دولت یازدهم نسبت به رسانه شاید یکی از پیچیده ترین موضوعاتی باشد که برخی زوایای آن تاکنون روشن نشده است.

در همین راستا و در جریان شانزدهمین و هفدهمین سفر استانی رئیس جمهور به استان های فارس و آذربایجان‌شرقی با دستور رئیس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس جمهور و مسئول مستقیم دعوت از خبرنگاران اسامی خبرنگاران و عکاسان فارس از برنامه‌های ریاست جمهوری حذف شد.

پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد با وجود صدور کارت برای عکاس فارس و موافقت مسئولان استان آذربایجان شرقی اما به دلیل فشارهای تیم رسانه‌ای دولت از ارائه این کارت خودداری شده است.

رفتارهای تبعیض‌آمیز تیم رسانه‌ای دولت با رسانه‌های منتقد در حالی صورت می‌گیرد که این رسانه‌ها تنها به دلیل وظیفه حساس خود در عرصه اطلاع‌رسانی به جامعه، اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌ می‌کنند؛ انجام وظیفه‌ای که گویی به مذاق برخی همراهان رئیس دولت یازدهم خوش نیامده است.

رویکرد انقباضی و حذف رسانه‌های منتقد، موضوعی است که شاید شخص رئیس‌جمهور نیز چندان رضایتی نسبت به آن نداشته باشد اما غفلت از آن پاشنه آشیلی برای دولت راستگویان خواهد بود.

در سال‌های اخیر مشکلی که دولت‌ها با آن روبه‌رو بوده‌اند، همراهی افرادی است که به شعارهای دولت اعتقادی ندارند و حذف بدون دلیل اسامی خبرنگاران در استان فارس و تبریز با فشارهای تیم رسانه‌ای دولت این موضوع را بیشتر روشن می‌کند که امیدواریم رئیس جمهور به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که تیم رسانه‌ای وی اعتدال را در عمل به معنی حذف، ترجمه نکنند.

اما این آخر ماجرا نبود در سفر استانی بعدی روحانی که امروز سه شنبه به غرب استان تهران صورت گرفت تیم رسانه ای دولت طی اقدامی غلی‌رغم موافقت استانداری تهران برای حضور خبرنگاری برای پوشش سفر مربوطه اما نهاد ریاست جمهوری طی اقدامی مسبوق به سابقه اسامی خبرنگاران و چند رسانه منتقد دیگر را برای سفر استانی حسن روحانی به غرب استان تهران حذف کرد.

تداوم چنین رویکردی مضرات جبران ناپذیری در افکار عمومی دارد و بی تردید نداشتن راهبرد و ساختار مشخص رسانه‌ای در دولت و ایجاد محدودیت در این عرصه، در درازمدت آسیب زاست و دولت تدبیر و امید باید هر چه سریع‌تر کلید تدبیر را برای ساماندهی فعالیت‌های خود در این حوزه بچرخاند.

منبع: فارس

۱۳۹۴/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...