نسخه چاپی

موفقیت ۹۰ درصدی پلیس سایبری در كشف جرایم

وزیر كشور گفت: پلیس سایبری با تلاش همه‌جانبه موفق شده ۹۰ درصد جرایم سایبری را كشف كند كه این مهم موجب تقویت امنیت شهروندان و ارتقای رضایتمندی مردم شده است.

به گزارش نما، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در همایش بین‌المللی «جرایم سایبری در دنیای بهم پیوسته» با توجه به اهمیت کنترل فضای سایبری، گفت: جایگاه پلیس سایبری در مرکز ملی فضای مجازی کشور، نهاد قانونگذاری، قوه قضاییه، وزارت کشور و وزارت ارتباطات موجب شده که پلیس سایبری در فرآیند اتخاذ استراتژی‌های سایبری نقش تاثیرگذار داشته باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تصویب قانون مبارزه با جرایم سایبری، زمینه امنیت فضا را فراهم کرده و با تشکیل مرکز ملی فضای سایبری کشور، همچنین ایجاد و راه‌اندازی مرکزی فوریت‌های سایبری و تاسیس پلیس سایبری در ساختار پلیس کشور جهت نهادینه کردن قانون مصوب اقدام کرده است.

وزیر کشور در ادامه گفت: توسعه زیرساخت‌های فنی موجب شده که به رغم وجود ۴۶ میلیون کاربر اینترنتی در مقایسه با سایر کشورها، جرایم نسبتاً پایینی را در حوزه جرایم سایبری در کشور شاهد باشیم.

رحمانی‌فضلی با اعلام اینکه امروزه توسعه روزافزون فضای سایبر و استفاده از فناوری‌های نوین و تکنولوژی نسل جدید در جهان موجب وابستگی زندگی مردم به این فضا شده است، افزود: در هزاره سوم به عنوان نسل تکنولوژی، اطلاعات بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و تعاملات در حوزه اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و حاکمیتی کشورها در تمامی سطوح از جمله افراد، موسسات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در فضای سایبری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی زیرساخت‌ها و سازمان‌های حیاتی و حساس کشور یا خود بخشی از فضای سایبری است یا از طریق این فضا، کنترل و مدیریت می‌شود و در حال حاضر عمده فعالیت رسانه‌ای و مبادلات مالی نیز به سبب سهولت دسترسی و سرعت انتقال اطلاعات از طریق فضای سایبری شکل مي‌گیرد.

وزیر کشور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید به تامین بخش قابل توجهی از درآمدهای مالی و معنوی شهروندان در کشورها از طریق فضای سایبری اقدام می‌کند، گفت: سهم درآمدهای حاصل از کسب و کار در فضای سایبر در تولید ناخالص ملی کشور بسیار چشمگیر بوده است و در ارزیابی‌های جدید سهم بهره‌مندی کشورها از فضای سایبر در حوزه‌های مختلف به عنوان شاخص مهمی در تعیین میزان توسعه یافتگی کشورها محسوب می‌شود.

رحمانی‌فضلی گفت: متاسفانه به موازات آثار مثبت بهره‌مندی از مزایای این فناوری، به دلیل عدم اتخاذ تمهیدات کنترلی و نظارت موثر، شاهد افزایش بی‌رویه جرایم سایبری و پیچیده شدن جرایم مرتبط به آن و آثار زیانبارش در جامعه هستیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به آسیب‌پذیری ذاتی سایبری و روند رو به افزایش مهاجرت از دنیای سنتی به این فضا، ریسک و میزان آسیب‌پذیری سامانه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات که استفاده از آن برای تمام کشورها حیاتی شده، افزایش داشته است.

وزیر کشور همچنین به طرح‌ریزی و اجرای سازمان‌یافته جرایم سایبری در سطح دنیا و ماهیت فراملی و فرامنطقه‌ای آن اشاره کرد و گفت: این موارد موجب شده تا گروه‌های تروریستی، مافیای مواد مخدر، قاچاقچیان انسان و اسلحه، عاملان پولشویی و حتی مجرمان سنتی نیز با استخدام افراد متخصص و با استفاده از فضای سایبر، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت:‌ دولت‌ها بایستی به منظور کاهش تهدیدات ناشی از فعالیت‌های مجرمانه سایبری، تمهیدات لازم را در راستای تقویت امنیت فضای سایبری و توسعه اقدامات نظارتی و کنترلی اتخاذ کنند و گام‌های جدی را در راستای نهادینه کردن ثبات و امنیت در فضای سایبری بردارند.

وی در پایان با تشکر از مسئولین سازمان اینترپل و سازمان‌های همکار برای تشکیل مجتمع جهانی اینترپل برای نوآوری در کشور سنگاپور، گفت: تعامل و همکاری مناسب مقامات کشورها و بخصوص کشور سنگاپور با راه‌اندازی این مجمع، بسیار مهم و تاثیرگذار بوده است و امیدواریم با همکاری همه‌جانبه کشورهای عضو، شاهد کاهش چشمگیر جرایم سایبری در منطقه باشیم.

۱۳۹۴/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...