نسخه چاپی

دلایل شكست اجلاس بازنگری در ان‌پی‌تی

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ،در مورد دلایل شكست اجلاس بازنگری در ان‌پی‌تی گفت: یك عضو غیر ان‌پی‌تی باعث شكست اجلاس بازنگری در ان‌پی‌تی شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، رضا نجفی، نماینده ایران درآژانس بین المللی انرژی اتمی که با برنامه "رویداد" رادیو گفت‌وگو سخن می‌گفت در مورد تشکر نخست وزیر اسراییل از آمریکا به خاطر به شکست کشاندن اجلاس بازنگری در ان‌پی‌تی، اظهار کرد: اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی هر ۵ سال یک بار برگزار می‌شود و وظیفه‌اش بررسی عملکرد معاهده ان‌پی‌تی است و توصیه‌هایی نیز برای هرچه بهتر اجرا شدن این معاهده ارائه می‌شود.

وی با اشاره به سه محور کاری اجلاس بازنگری در ان‌پی‌تی از جمله خلع سلاح، استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای و عدم اشاعه، ‌ گفت: از سال ۹۵ موضوع خاورمیانه نیز یکی از دستورکارهای این اجلاس بوده است و امسال نیز این موضوع مورد. از جمله عدم الحاق رژیم صهیونیستی به این معاهده و برنامه‌های مخفیانه این رژیم در ارتباط با دستیابی به سلاح هسته‌ای مورد توجه قرار گرفت.

نجفی ادامه داد:در همین راستا مصر پیشنهاد داده بود تا در یک سال آینده کنفرانسی با موضوع عاری کردن منطقه از سلاح هسته‌ای کشتار جمعی برگزار شود و در پیش‌نویس پیشنهادی تأکید شده بود که رژیم صهیونیستی باید به ان‌پی‌تی بپیوندد و فعالیت هسته‌ای خود را زیر نظر آژانس ادامه دهد. اما انگلیس، ‌ کانادا و آمریکا با این سند موافقت نکردند و باعث به شکست کشاندن این کنفرانس شدند.

وی افزود: در واقع برای اولین بار یک عضو غیر ان‌پی‌تی باعث شکست کنفرانس ان‌پی‌تی شد. و براساس اخباری که منتشر شده نمایندگان رژیم صهیونیستی در حاشیه این کنفرانس حضور داشتند و از کشورهای غربی می‌خواستند که به این پیشنهاد رأی مثبت ندهند و آمریکا نیز به خواست رژیم صهیونیستی مانع تصویب این سند شد.

هنوز درباره زمان دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس به توافق نرسیده ایم

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد روند مذاکره با آژانس، ادامه داد: ما مذاکراتمان با آژانس جدای مذاکراتمان با گروه ۱+۵ است. در آبان ماه سال گذشته توافقی با آژانس امضا کردیم که بر اساس آن گام به گام اقداماتی مشخص کنیم و به پیش برویم. ۱۸ گام تاکنون تعریف شده و در حال حاضر دو گام باقی مانده و اختلاف بین طرفین این است که چگونه این دو گام را حل کنند.

نجفی تصریح کرد: در این ارتباط جلسه‌ای در تهران برگزار شد و به نسبت پیشرفت های خوبی حاصل شد. قرار بود که جلسه دیگری برگزار شود ولی هنوز درمورد زمان برگزاری جلسه به توافق نرسیده‌ایم.

وی به در پیش بودن جلسه شورای حکام اشاره کرد و گفت: قرار است دبیرکل آژانس گزارشی از تحولات رخ داده ارائه دهد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با بیان این‌که در بحث راستی‌آزمایی که در مذاکرات مطرح است آژانس یک کار صرفاً تکنیکی و فنی انجام می‌دهد و قضاوت بر عهده آژانس نیست، تصریح کرد : مثلاً آژانس می‌گوید ایران این تعداد سانتریفیوژ را طبق توافق دارد و این مقدار را برچیده است و چنین گزارشی می‌دهد و بعد از این موضوع طرف مقابل مذاکرات باید به تعهدات خود در برابر ایران عمل کند.

نجفی ادامه داد: بحث دیگر این است که آژانس اعلام کند که هیچ فعالیت اعلام نشده ای در ایران وجود ندارد که این مربوط به اجرای پروتکل در درازمدت است و اگر ایران پروتکل الحاقی را امضا کند چند سال طول می‌کشد تا به این نقطه برسیم و این مربوط به توافق و رفع تحریم‌ها نیست. بلکه مربوط به آینده است.

وی در مورد روند نگارش توافقنامه جامع بین ایران و گروه ۱+۵ نیز تصریح کرد: نوشتن نکات فنی، دقیق، ریز و زمان‌بر است و تیم مذاکره کننده ما سعی می‌کند که به صورت دقیق و با در نظر گرفتن خطوط قرمز به نگارش متن ادامه دهد و تلاش طرفین بر این است که در موعد مقرر این موضوع تمام شود. حال این اتفاق بیفتد یا نه باید منتظرآینده بود.

۱۳۹۴/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...