نسخه چاپی

از علمدار سینمای انقلاب تقدیر شد

من یادم هست قبل از انقلاب اگر كسی كار دینی می كرد، از هنر ترد می شد، اما سلحشور ایستادگی كرد و با تمام توان پرچم خود را بالا نگاه داشت.

به گزارش نما به نقل از فارس، مراسم نکوداشت فرج‌الله سلحشور با عنوان علمدار هنر انقلاب به پاس ۳۳ سال فعالیت این فیلمساز عصر امروز سه‌شنبه ۵ خرداد ماه در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، که با حضور جمعی از سینماگران و برخی از اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد، فرج‌الله سلحشور مورد تقدیر قرار گرفت.


سیدمهدی هاشمی:کارنامه فرج الله سلحشور مقابله عینی با تهاجم فرهنگی است

در ابتدای این مراسم، سیدمهدی هاشمی، نماینده مردم تهران با اشاره به آشنایی خود با فرج‌الله سلحشور گفت: از زمانی که ساخت و ساز شهرک سریال «حضرت یوسف» آغاز شد، با فرج‌الله سلحشور آشنا شدم و این مجموعه تلویزیونی را بسیار دوست دارم. نکته قابل توجه این است که مجموعه سریال «حضرت یوسف» را به افراد مختلف از کشورهای گوناگون با ادیان مختلف هدیه دادم و بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کردم؛ چراکه شنیدم این مجموعه تلویزیونی مورد علاقه واقع شده است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: واقعیت این است که برخی فکر می کنند در مقابل تهاجم فرهنگی بجای تقابل باید تفاهم کرد، اما به نظر من چنین نیست، بلکه یکی از راه های مقابله با تهاجم فرهنگی حضور پررنگ در بخش های مختلف هنری به خصوص سینما است و خوشبختانه


صفارهرندی:فرج الله سلحشور هیچگاه از آرمان های خود پایین نیامد

در ادامه این مراسم، محمدحسین صفارهرندی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مطلب که نگاه سلحشور به سینما در طول سال های گذشته تغییر نکرده است، گفت: فرج الله سلحشور از جمله فیلمسازانی است که جهان‌بینی او طی سال های گذشته دستخوش تغییر نشده است. به اعتقاد من، فرج‌الله سلحشور از جمله هنرمندانی است که هنر را به مسجد برد و از آن سال تاکنون ۴۰ سال می گذرد و من شهادت می دهم که این فیلمساز هنوز از مسجد بیرون نیامده و مسجدی باقی مانده است.

این فعال فرهنگی افزود: نمی خواهم مانند آنچه امروز رسم شده عنوان اسطوره سینمای ایران را به سلحشور بدهم، اما این هنر است که یک نفر ۴۰ سال از یک روش و منش رفتاری تبعیت کند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت های خود گفت: فرج الله سلحشور بازی هنرمندانه‌ای در فیلم «توبه نصوح» داشته است که این هنرمندی هیچ‌گاه از تاریخ سینمای ایران پاک نمی شود. که امیدوارم راه طی شده چراغی باشد برای جوانانی که به این عرصه ورود پیدا می کنند.


شهریاربحرانی:سلحشور یک خط شکن است، خط شکنی که راه فیلمسازی قرآنی را باز کرده

شهریار بحرانی، از دوستان نزدیک فرج‌الله سلحشور که یکی از فیلمسازان سینمای ایران نیز هست، در ادامه این جلسه به روی صحنه آمد و با بیان خاطره ای از همکاری با این فیلمساز توضیح داد: بیست و چند سال پیش مشغول ساخت فیلم «حمله به اچ ۳» بودم. درآن زمان من احساس می کردم که از نزدیک شدن به ارزش های انقلاب و آنچه قهرمانان جنگ برای آن به نبرد پرداختند، ناتوانم و به بن‌بست رسیده‌ام.

وی ادامه داد: در همان دوران بود که سلحشور پیشنهاد همکاری برای ساخت «مردان آنجلس» را داد و من به عنوان تدوین‌گر در این فیلم با فرج الله همکاری کردم. این فیلمساز تنها کسی بود که به دنبال ساخت فیلم های قرآنی بود.

بحرانی در پایان صحبت هایش تصریح کرد: مرحله به مرحله ساخت فیلم «مردان آنجلس» را که جلو می‌رفتیم، به جرأت متوجه می‌شدم که سلحشور با شیرینی و بیانی کامل قصص قرآنی را در مدیوم سینما به تصویر می کشد. از همین رو معتقدم و باعث افتخار ایران اسلامی در داخل و خارج از کشور شد.

محمد حسینی، وزیر دولت دهم بازی فرج الله سلحشور در «توبه نصوح» را درخشان ارزیابی کرد و گفت: من این فیلم را در سینمایی در میدان انقلاب همراه با جوانان بسیاری دیدم. یادم هست که هنگام تماشای این فیلم آرامش محض بر سالن حاکم شده بود و بعدها تاثیراتی که «توبه نصوح» بر نسل ما گذاشته بود را با چشم خود دیدم و معتقدم این فیلم توانست تاثیر شگرفی در ایمان به معاد و روز قیامت بگذارد.

حسینی، وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد که سریال «موسی پیامبر» هر چه زودتر ساخته شود.

جهانگیر الماسی، از دیگر میهمانان حاضر در مراسم نکوداشت ۳۳ سال فعالیت هنری فرج الله سلحشور بود.


جهانگیرالماسی:فرج الله سلحشور، مردی برخاسته از متن مردم بود که بدون ادعا در سینما کار کرد

این بازیگر در آغاز صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: . من یادم هست قبل از انقلاب اگر کسی کار دینی می کرد، از هنر ترد می شد، اما سلحشور ایستادگی کرد و با تمام توان پرچم خود را بالا نگاه داشت.


شورجه: سلحشور برای ادای نماز جماعت کات می‌داد/ ساخت سریال «موسی (ع)» یک حرکت جهانی است

جمال شورجه طی درخواستی از حاضرین در جمع که همه عاشق ولایت و انقلاب، امام و رهبر هستند تقاضا کرد: تا پس از صلوات یک حمد به نیت شفا برای فرج‌الله سلحشور قرائت کنند.

وی ادامه داد: دوست ندارم خاطره بگویم چرا که یک مثنوی می شود زمانی که برای اولین بار سلحشور را دیدم در حال ساختن سالن اصلی حوزه هنری بود و در کنار معمار و طراح این سالن خود مشغول کار بود و به اصلاح کارگری می‌کرد.

شورجه ادامه داد: سلحشور قبل از ظهور انقلاب و از مسجد کار خود را آغاز کرد و ما در آن زمان فکر می‌کردیم حوزه هنری به جایگاهی می رسد که تبدیل به مراکز هسته‌ای می‌شود و اروپا و غرب آنجا را هدف می‌گیرند البته این را نباید نادیده گرفت که در حال حاضر هم این اثرات در این سالن وجود دارد.

وی افزود: ما با حضور شما یوسفی داریم که برد جهانی دارد. بعد از ساخت سریال یوسف پیامبر (ع) سلحشور گفت: اگر بنا باشد سریال حضرت موسی (ع) را بسازم شاید ریشه صهیونیسم از بین برود و دراین مجموعه که چیزی حدود ۸۰ قسمت خواهد بود یک حرکت جهانی را شاهدخواهیم بود.

این کارگردان در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری سریال یوسف پیامبر (ع) گفت: همه ما در زمان پخش این سریال شاهد تاثیرگذاری‌های آن در بین مردم بودیم اگر توفیق ساخت زندگانی حضرت موسی (ع) را بیابیم یک حرکت جهانی را خواهیم داشت.

وی درباره حرکت فرهنگی جهانی به سرپرستی سلحشور گفت: ما چیزی حدود ۳۰ سال فیلم‌نامه نویس جوان ولایی اهل کوچه‌های انقلاب را در تبیان آموزش می‌دهیم. یکی از توفیقاتی که در سریال حضرت یوسف (ع) نصیبمان شد برکت همین مسایل بود که حرکت جهانی در بر داشت.

وی افزود: یادم است در آن زمان که سلحشور مشغول تصویربرداری یوسف پیامبر (ع) بود بسیارتاکید داشت که هنگام اذان کات دهند و نماز را به صورت جماعت مردم بخوانند.

شورجه ادامه داد: ان‌شاءالله بتوانیم در سایه امام زمان (عج) جوان‌ها را به همت جناب سلحشور تربیت کنیم و نیروهای انقلابی را حیران کنیم.

وی در پایان گفت: اگر پروژه حضرت موسی (ع) را آغاز کنیم همه جوان‌ها به عرصه کلان فرهنگی خواهند آمد که در پایان این کار خواهیم دید بسیاری از جوانان انقلابی در کنار ما رشد یافتند.

در ادامه این مراسم، آیت‌الله قرهی، استاد دانشگاه و استاد حوزه علمیه قم درباره نسبت سینما با قصص قرآنی صحبت کرد و پس از آن فرج الله سلحشور در میان تشویق حضار به روی صحنه آمد.


فرج الله سلحشور:مطمئن هستم سریال «حضرت موسی» اثری ضد صهیونیست از آب در می آید

کارگردان فیلم «مردان آنجلس» در ابتدای صحبت های خود گفت: به اعتقاد من، فیلمساز در سینمای ایران در درجه اول باید مبلغ دین اسلام باشد و تکلیفی بالاتر از این مهم ندارد.

وی ادامه داد: روزی نزد آیت الله حائری‌شیرازی رفتم و گفتم می خواهم قصه های واقعی را بسازم که ایشان در پاسخ به من گفت می دانی تفاوت قصه های واقعی و غیرواقعی چیست؟ و در جواب گفت تفاوت قصه های واقعی و غیرواقعی به اندازه تفاوت خدا با بشر است و تاکید داشت سینمای ایران، سینمایی با داستان های غیرواقعی است و باید سراغ داستان های واقعی برویم.

سلحشور درباره دلایل ساخته نشدن سریال «حضرت موسی» گفت: فیلمنامه سریال «حضرت موسی» آماده شده است. من سه سال در مجلس و نزد ارگان های مختلف رفته ام، ، چون اگر این مجموعه تلویزیونی ساخته شود، مطمئن هستم که

کارگردان فیلم «یوسف پیامبر» ادامه داد: واقعیت این است که هر آنچه من دارم از قرآن و اهل بیت(ع) است.

پس از پایان صحبت های فرج الله سلحشور، مراسم تقدیر از این فیلمساز به جا آورده شد و لوح های تقدیر از سوی سازمان بسیج هنرمندان کشور، حوزه هنری، سازمان فرهنگی اوج و معاونت فرهنگی- هنری شهرداری، به این فیلمساز اهدا شد.

محمد احسانی، محمدعلی رامین، حمید رسایی، جمال شورجه، محمدحسین صفارهرندی، محمد حسینی، محسن علی اکبری، جهانگیر الماسی و... از جمله میهمانان حاضردر این مراسم بودند.

۱۳۹۴/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...