نسخه چاپی

اجرای طرح ملی «خوش حجابی»

عکس خبري -اجراي طرح ملي «خوش حجابي»

طرح ملی خوش حجابی از سال ۸۷ در شهر ارومیه با جمعیتی بالغ بر هزار نفر انجام شد كه رضایت ۹۹/۴ درصد خانواده ها را به همراه داشت.


پايگاه اينترنتي بسيج در گزارشي به نقل از روزنامه جوان آورده است:طرح ملي «خوش حجابي» بعد از سربلند بيرون آمدن از عرصه هاي آزمايش در شهرهاي اروميه، ساري، كاشان، مشهد و قم، به ترتيب در شهرهاي تبريز، همدان، اراك، سمنان و تهران نيز اجرا مي شود تا كم كم به صورت سراسري درآمده و در همپوشاني با طرح مبارزه با بدحجابي و بدپوششي سر و ساماني به اوضاع حجاب و پوشش در كشور بدهد.

در اين گزارش پس از مرور روند مبارزه با بدپوششي و اهميت آن از زواياي گوناگون، از طرح «خوش حجابي» به عنوان يك مكمل به موقع ياد شده است.

در ادامه اين گزارش در تشريح اين طرح - كه از سوي مركز ريحانه النبي كه يك سازمان مردم نهاد است اجرا مي شود - آمده است: در اين طرح كه به گفته حجت الاسلام و المسلمين محمد مهدي ابراهيم پور، رئيس اين مؤسسه، در راستاي ترويج فرهنگ حجاب و عفاف و تشويق افراد با حجاب و با هدف شناسايي و حمايت از بانوان خوش حجاب، برنامه ريزي شده، از ميان دختران ۷تا۱۴ ساله در سطح شهر عضوگيري مي شود. اعضاي طرح «خوش حجابي» كارت عضويت دارند و مي توانند از برنامه هاي مركز حجاب ريحانه النبي بهره ببرند.

اين برنامه ها شامل اجراي برنامه هاي تربيتي و ديني، ارائه بسته هاي فرهنگي، مسابقات مختلف و ارائه خدمات تفريحي و استفاده از مراكز تفريحي با همكاري نهادهاي استان است. همچنين افراد عضو پس از اتمام سن ۱۴ سالگي نيز تحت حمايت اين مركز هستند و رها نمي شوند، بلكه در قالب طرحي ديگر با عنوان «نسيم عفاف» با مركز ريحانة النبي ارتباط خواهند داشت.

در عين حال حجت الاسلام ميريحيي مير فتحي، معاون اجرايي مركز ريحانه النبي نيز به «جوان» مي گويد: طرح ملي خوش حجابي از سال ۸۷ در شهر اروميه با جمعيتي بالغ بر هزار نفر انجام شد كه رضايت ۹۹/۴ درصد خانواده ها را به همراه داشت.

وي شهرهاي ساري، كاشان و اخيراً قم را از ديگر مراكز استان كه درگير طرح خوش حجابي است برمي شمارد و علاوه بر اين اجراي طرح در شهرهاي تبريز، همدان، اراك، سمنان و تهران را به عنوان مرحله بعدي اجراي طرح مي‌داند.

نكته جالب توجه در گفته هاي مير فتحي هدف طرح است. وي مي افزايد: هدف شاخص در اين طرح تثبيت حجاب در خانواد هاي مذهبي است. سعي ما در اجراي اين طرح اين است كه هر چند نتوانيم سطح رو به پائين حجاب را رو به بالا كنيم اما روند روبه پايين اين سطح را در جامعه متعادل كنيم.

البته طرح خوش حجابي منتقديني نيز دارد. عاطفه سمائي، رئيس پژوهشكده حجاب و عفاف از آن جمله است كه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي «جوان» مي گويد: تبليغ حجاب به جاي مبارزه و برخورد سلبي نگاه خوبي است اما نبايد برخورد ها نيمه كاره، ناقص، انتظامي صرف و شل كن ـ سفت كن باشد.

وي نتيجه اين نقص ها را خراب شدن ذهنيت افراد جامعه نسبت به طرح ها و نوعي پاك كردن صورت مسئله مي داند.

سمائي اظهار مي دارد: بايد آسيب شناسي كرد كه چرا در جامعه ما كميت طرح هاي حجاب و عفاف مي لنگد. طرح هايي كه كارشناسي نشده اجرايي مي شوند، تنها زخمي شده و باعث مي شود كسي جرئت ورود دوباره به آنها را نداشته باشد.

سمائي براي مبارزه اصولي با بدپوششي هماهنگي تبليغي، تقنيني، نظارتي و اجرايي را لازم مي داند: در درمان بدحجابي، نبود هماهنگي و يكدستي و نگاه منظومه وار و همچنين نبود دكترين پوشش اسلامي در سنين مختلف از مهم ترين كاستي ها است.

علاوه بر اين، توجه به عفت حواس شش گانه و تاثير آن بر نوع پوشش از ديگر مواردي است كه سمائي به آن اصرار دارد. به هر حال واضح است با وجود كارگروه هاي مختلف و متوليان رنگارنگ حجاب و عفاف، از كارهاي ابتكاري از اين دست بايد حمايت شود و به گونه اي مديريت شوند كه كاركرد خود را از دست ندهند.

۱۳۹۱/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...