نسخه چاپی

پیش لرزه های بسته شدن"هرمز"

نگرانی از بسته شدن احتمالی تنگه هرمز و تاثیر گذاری سریع آن بر قیمت جهانی نفت مهمترین خبری بود كه مورد توجه رسانه های خارجی در روز سه شنبه قرار گرفت.

به گزارش مهر، روز گذشته یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی دو فوریتی برای مسدود کردن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم های غرب خبر داد. بدنبال آن رسانه های خارجی در گزارشهای امروز خود به این واقعیت که تنها انتشار خبر مطرح شدن طرح بستن تنگه هرمز در مجلس شورای اسلامی ایران موجب افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی شده است اشاره کردند.

میامی هرالد:
با بسته شدن مسیر دریایی ایران بهای نفت افزایش می یابد

این روزنامه آمریکایی از افزایش بهای نفت در روز سه شنبه تحت تاثیر اقدام تهدید آمیز ایران در مورد تنگه هرمز خبر داد و نوشت: این اقدام می تواند پاسخ احتمالی ایران به تحریمهای نفتی باشد.

رویترز کانادا:

با افزایش تنشها از سوی ایران بهای نفت به ۱۰۱ دلار نزدیک شد

به گزارش این خبرگزاری، بهای نفت امروز سه شنبه و پس از سه هفته از مرز ۱۰۰ دلار گذشت، اتفاقی که نگرانی سرمایه گذاران و تامین کنندگان نفت جهان را در مورد آینده این منبع مهم انرژی به دنبال داشت.

تلگراف:

آمریکا نیروهای ویژه دریایی خود را در خلیج فارس تقویت می کند

این روزنامه انگلیسی به نقل از مقامات آمریکایی از افزایش توان نظامی این کشور در سواحل جنوبی ایران به منظور جلوگیری از بسته شدن احتمالی تنگه هرمز خبر داد. به نوشته تلگراف، آمریکا با اعزام جنگنده های F-۲۲ و ایجاد پایگاههای آبی-خاکی اقدام به تقویت نظامیان خود در این منطقه می کند.



میل اند گاردین:

تحرکات نظامی جدید آمریکا در خلیج فارس

این روزنامه چاپ آفریقای جنوبی با اشاره به اعزام تجهیزات و یگانهای نظامی بیشتر به خلیج فارس از سوی ایالات متحده، هدف از این اقدام را باز نگاه داشتن تنگه استراتژیک خلیج فارس می داند. بر این اساس "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا در عین حال به نقش مهم مذاکرات دیپلماتیک برای حل مسئله هسته ای ایران می اندیشد.

وال استریت ژورنال:

افزایش بهای نفت در نتیجه تنش با ایران

این روزنامه اقتصادی آمریکا از افزایش حدود ۵ درصدی بهای نفت خام در روز سه شنبه به دلیل نگرانی های موجود در مورد ایران خبر داده و نوشته است در حالی که روز دوشنبه بهای نفت ۱.۴ درصد کاهش داشت اما به دنبال نگرانی مجدد در مورد احتمال بسته شدن تنگه هرمز، بهای نفت بار دیگر روند نزولی گرفت.

سان فرانسیسکو کرونیکل:

نفت خام تحت تاثیر نگرانی های مرتبط با ایران؛ بهای نفت خام برنت از ۱۰۰ دلار گذشت

این روزنامه نیز با بررسی وضعیت امروز بازار نفت نیویورک از افزایش قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی خبر داد. به نوشته این روزنامه آمریکایی، رزمایش موشکی ایران در این بحبوحه، حامل پیامی جدی برای غرب است.

تایم:

آیا خلیج فارس به محل آتش بازی تبدیل می شود؟

پایگاه اینترتی این مجله آمریکایی با اشاره به انجام رزمایش موشکی ایران و اقدام آمریکا در تقویت حضور نظامی خود در خلیج فارس این سوال را مطرح می کند که آیا در این شرایط منطقه به محلی برای درگیری نظامی تبدیل می شود؟

بلومبرگ:

اقدام ایران موجب افزایش بهای نفت می شود

پایگاه خبری این شبکه آمریکایی با اشاره به همزمانی تحریم بانکی و نفتی ایران از سوی اروپا و اجرای رزمایش موشکی در ایران بر تاثیر منفی این اتفاقات بر بهای جهانی نفت تاکید دارد. این شبکه در مصاحبه با کارشناسان اقتصادی درباره تشدید شرایط فعلی هشدار می دهد. بر این اساس در بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت برای تحویل در ماه آگوست بین ۳.۶۱ تا ۴.۳ دلار افزایش داشته که از ۱۱ ژوئن تا کنون بی سابقه بوده است.
گفتنی است طرح مسدود کردن تنگه هرمز دارای یک ماده واحده است که مطابق آن دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است تا بر اساس حق حاکمیت خود از عبور نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم‌کننده ایران، نفت حمل می‌کنند، جلوگیری کند. بر این اساس هدف از تهیه این طرح پاسخ به تحریم های ظالمانه نفتی غرب علیه ایران بوده و اعمال حق حاکمیت در آب‌های داخلی و ساحلی ایران، حداقل اقدام است.

۱۳۹۱/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...