نسخه چاپی

ابهام گوئی تا كی ادامه دارد؟

هدف از دوپهلو صحبت كردن دولت تدبیر و امید چیست؟

عکس خبري -هدف از دوپهلو صحبت کردن دولت تدبير و اميد چيست؟

از زمان روی كار آمدن دولت تدبیر و امید دو پهلو سخن گفتن انگار به امر ثوابی تبدیل شده و بعضا دولتمردان از آن بهره می برند.

اختصاصی/به گزارش نما ،در فرهنگ لغات دوپهلو حرف زدن با تعاریفی چون  زبان‌بازی كردن، ابهام به‌كار بردن و دروغ گفتن معنا شده است و افرادی بیشتر از این نوع سخن گفتن استفاده می کنند که به دنبال جلب نظرهمه اطرافیان خود هستند. به عبارتی این منطق افراد مصلحت انديش است که آنان را وادار می کند که در بزنگاه های به زعم خود حساس و یا در معرکه‌هاي سختی که از چند سو منفعت می برند با ابهام سخن بگویند و امیدوار بمانند که به عبارتی هم خدا را داشته باشند و هم خرمارا، اینگونه سخن گفتن و عمل کردن شاید با عقل محاسبه گر آنها در منافع شخصی تا حدودی جواب دهد اما در میدان حق و باطل و در کارزار با طواغیت و فتنه گران نه تنها پاسخ نمی دهد که زمینه را نیز برای سوء استفاده دشمنان حق و حقیقت فراهم می کند چرا که در این میدان  حرف دو پهلو زدن اگر به معناي زير بيرق رفتن دشمن نباشد حداقل باعث اجابت کردن انتظار حداقلي دشمن می شود. بهمین خاطر است که مقام معظم رهبری در سال 88 و در دیدار مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و رؤسای ستادهای دهه فجر سراسر کشور بر پرهیز از دو پهلو سخن گفتن تاکید کردند.
ایشان در این دیدار خاطرنشان کردند: موضع گیری دو پهلوی خواص مطلوب نیست و خواص باید مواضع خود را شفاف بیان کنند.
معظم له همچنان تاکید کردند: دو پهلو و مبهم سخن گفتن صحیح نیست زیرا باید مشخص شود، افرادی که داخل نظام جمهوری اسلامی هستند، چه موضعی دارند.
با این اوصاف از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید دو پهلو سخن گفتن انگار به امر ثوابی تبدیل شده و بعضا دولتمردان از آن بهره می برند.

اولین بار بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست خبری ای که 24 خرداد برگزار شده بود، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه درباره از بین بردن فضای امنیتی و رفع محدودیت از چهره های سیاسی چه برنامه‌ای دارد؟ به جای آنکه با قاطعیت در این مورد اظهار نظر کنند در پاسخی ابهام برانگیز اظهار داشت: " ما در امور نباید عجله کنیم و خیلی از امور کار یک رئیس جمهور یا یک قوه نیست و کاملا امیدوارم که فضا تغییر خواهد کرد."
این در حالی است که آقای روحانی در سال 89، درباره اتفاقات روز 25 بهمن آن سال که به دعوت و تحریک سران فتنه انجام شده بود گفته بود: "حرکت 25 بهمن گروهي فريب خورده کاملاً محکوم است و قوه‌قضاييه بايد براساس وظايف ذاتي خود نسبت به اين حرکت ضدانقلابي اقدام کند."
اظهارات مبهم و سؤال‌برانگیز در همایش مبارزه با فساد، نیز زمینه سوء استفاده فراوان رسانه های غربی و ضد انقلابیون را فراهم کرد جائی که رئیس جمهور محترم گفت «اگر اطلاعات، تفنگ، پول، سرمایه، سایت، روزنامه و خبرگزاری را همه یکجا جمع کنیم ابوذر و سلمان هم فاسد می‌شوند.»
وبسایت صدای آمریکا در این باره نوشت: اگر چه روحانی در این سخنان به نهاد خاصی اشاره نکرد اما به نظر می‌رسد توصیف روحانی به سپاه پاسداران ایران اشاره داشته باشد.
وبسایت شبکه دولتی انگلیس نیز تصریح کرد کنایه‌های روحانی متوجه سپاه بوده است. بی‌بی‌سی با این مقدمه عقده‌گشایی مفصلی علیه سپاه انجام داد.
مشابه همین اتفاق در همایش کنفرانس ایران افتاد و آقای روحانی ، موضوع همه پرسی در مسائل را مطرح کردو گفت:«خوب بود سالی یک بار یا حداقل چند سالی یک بار این کار انجام می‌شد ولی الان 36 سال گذشته و این قانون عملی نشده است.»

و یا در جائی دیگر گفته بود:«نمی‌شود یک نهاد کار اقتصادی کند و مالیات ندهد اما متأسفانه تا می‌گوییم فلان نهاد هم باید مالیات بدهد می‌بینید که چه بساطی درست می‌کنند، البته این دولت واهمه‌ای ندارد و کار خود را انجام خواهد داد.»
نمونه دیگر آن در جمع مسئولان انتظامی کشور مطرح شد که رئیس جمهور تاکید داشت : پلیس موظف به اجرای اسلام نیست. بی‌خود به مخمصه فکری فرو نرویم. پلیس فقط باید قانون را اجرا کند.
در آئین افتتاح نمایشگاه کتاب نیز بر زبان رئیس جمهور همین نوع سخن گفتن جاری شد. جائی که از اعمال سلیقه در نظارت ها سخن به میان آورد.

همچنین رییس جمهور در همایش فرمانداران سراسر کشور به صندوق های رای و شفافیت اشاره کرده و گفته است: صندوق اگر می‌گذارید یک صندوق پلاستیکی شفاف باشدکه همه رأی را ببینند. معنا ندارد مقوا و چسب دور آن بزنیم. یک صندوقی باشد که همه ببینند. من رای خود را ببینم که داخل صندوق می‌افتد.
بعد از این سخنان رسانه های معاند که گویا بهانه ای تازه پیدا کردند، تیتر زدند که روحانی خواستار انتخابات سالم و شفاف در ایران شد! و به گونه ای خواستند ابهاماتی را در خصوص برگزاری انتخابات آزاد در ایران مطرح کنند.

حال پرسش این است که چرا سخنانی دو پهلو ادا می‌شود؟ گروهی در پاسخ به به این سئوال بر این عقیده اند که این گونه سخن گفتن کارکرد انتخاباتی دارد تا سبد رای شان از هر دو سو پر شود . البته امید داریم اینگونه نباشد و بزودی این ایهام‌گویی‌های مکرر در دولت «تدبیر» که تا کنون طعمه‌های مناسبی در اختیار رسانه‌های زنجیره‌ای دشمن قرار داده تا هجمه های فراوانی را علیه انقلاب اسلامی به راه اندازند به اتمام برسد.

۱۳۹۴/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...