نسخه چاپی

ادامه ماجرای دم خروس و قسم در گرانی‌ها

در حالی ‌كه دولت با دادن وعده ارزانی در روزهای آینده، از در اختیار گذاشتن نهاده‌های تولیدی به اندازه كافی در اختیار تولیدكنندگان سخن می‌گوید، تولید كنندگان گلایه دارند كه دولت وعده‌های خود را عملی نمی‌كند و امیدی به وعده‌های دولت نیست. در این میان، سردرگمی مردم میان وعده‌های دولت و واقعیت جاری، روزمره شده است.

در حالی ‌که دولت با دادن وعده ارزانی در روزهای آینده، از در اختیار گذاشتن نهاده‌های تولیدی به اندازه کافی در اختیار تولیدکنندگان سخن می‌گوید، تولید کنندگان گلایه دارند که دولت وعده‌های خود را عملی نمی‌کند و امیدی به وعده‌های دولت نیست. در این میان، سردرگمی مردم میان وعده‌های دولت و واقعیت جاری، روزمره شده است.

به گزارش «تابناک»، گویا قرار نیست داستان شیر و مرغ به این راحتی‌ها پایان یابد. دولت و مسئولین ذیربط در وزارت صنعت و معدن و تجارت وعده ارزانی می‌دهند و از تأمین نهاده‌های تولیدی به اندازه کافی سخن می‌گویند؛ اما تولید کنندگان این وعده را طبل تو خالی می‌دانند و واقعیت جاری مردم را سردرگم کرده است.

دم خروس دولت

دیروز سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به تأمین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم و تخصیص اعتبارات به این امر، در روزهای آینده، شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

حسن رادمرد با بیان اینکه در بحث تأمین نهاده‌های تولیدات دامداری‌ها، کارهای خوبی انجام شده است و هیچ مشکل و کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت، اشاره کرده: هم‌اکنون ۵۰ درصد از بهای محصولات لبنیاتی به قیمت اسفند سال گذشته برگشته و به میزان کافی نهاده در اختیار دامداری‌ها و مرغداری‌ها قرار گرفته است.

وی همچنین اذعان کرده که تصمیم گرفته شده، کشتارگاه‌ها بهای مرغ را عمده‌ای کیلویی چهار هزار و چهارصد تومان به عمده فروشی‌ها عرضه کنند و آنها نیز مرغ را کیلویی چهار هزار و هفتصد تومان در اختیار مصرف کنندگان گذارند.

قسم حضرت عباس تولید کنندگان

اما از سوی دیگر، پس از تفاهم‌نامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحادیه سراسر دامداران، مبنی بر تحویل نهاده ارزان به دامداران و فروش شیر خام به بهای ۷۵۰ تومان توسط آن‌ها، سیروس روستا، رئیس اتحادیه سراسری دامداران گفت: نگرانی تولید کنندگان از اجرا نکردن تعهدات دولت است.

وی تأکید کرد، دولت در تفاهم‌نامه پیشین خود با اتحادیه دامداران نیز به تعهدات خود رفتار نکرده است.

وی افزود: به رغم اینکه دامداران به تعهد خود رفتار کرده و شیر ۶۳۰ تومانی عرضه کردند، دولت تنها به ۱۰تا ۲۰ درصد تعهداتش عمل کرد و دامداران به این دلیل متضرر شدند.

همچنین وی با گلایه از عملکرد وزارت صنعت و معدن و تجارت اشاره کرده است، به رغم اینکه پول نهاده‌ها را پیشاپیش گرفته‌اند، از تحویل خبری نیست و دامداران نگران این هستند که سرنوشت تفاهم‌نامه جدید هم به سرنوشت گذشته دچار شود.

واقعیت سردرگم بازار

این در حالی است که به تازگی قیمت گذاری محصولات لبنی و مرغ در بازار معضلاتی را برای مصرف کنندگان درست کرده است و اخبار متفاوت و بعضاً ضد و نقیضی در این زمینه منتشر می‌شود.

چندی پیش، بحث بر سر قیمت شیر به آنجا رسید که گفته شد، شیر در بازار دو نرخی عرضه خواهد شد. پس از مدت کوتاهی، این خبر تکذیب و گفته شد که بر سر این موضوع دولت و دامداران به توافق نرسیده‌اند.

این در حالی است که پیش از آن گفته می‌شد، بهای لبنیات و شیر به قیمت اسفند بازمی‌گردد، ولی واقعیت قیمت‌ها نشان می‌دهد که هرچند قیمت‌های کنونی، کاهش داده شده، ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از قیمت اسفند ماه است.

این گزارش همچنین آورده است، درباره مرغ، بحران قیمت هفت هزار تومانی آغاز می‌شود و بعد دولت با تأکید بر تضمین نهاده‌ها، اقدام به کنترل دستوری و قیمت‌گذاری می‌کند و بهای ۴۷۰۰ تومان را برای مرغ مصوب می‌کند.

اما کشتارگاه مرغ را به بهای شش هزار تومان عرضه می‌کند و فروشندگان می‌گویند از مرغ ۴۷۰۰ تومانی خبری نیست. بعد دولت اعلام می‌کند که میانگین قیمت‌ها در بازار ۵۲۰۰ تومان است.

واقعیت این است که دخالت دستوری دولت برای تعیین قیمت به اندازه‌ای بی‌برنامه است که منجر به سردرگمی بازار و نرخ‌ها می‌شود. این امر مسلماً ناشی از تلاش دولت برای به‌کار‌گیری مسکن برای افزایش قیمت‌هاست؛ مشکلاتی که شاید دولت بر سر راه تأمین نهاده‌ها دارد، باعث می‌شود، وعده‌های دولت یکی پس از دیگری عملی نشود و در این میان، جز بی‌اعتمادی تولید کنندگان و مصرف کنندگان به سخنان مسئولان دولتی در رویارویی با وضعیت بازار، نتیجه‌ای به دست نمی‌آید.

۱۳۹۱/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...