نسخه چاپی

آمریكا تضمین كرده بود الرمادی به دست داعش نمی‌افتد

روزنامه دیلی تلگراف نوشت هادی العامری معتقد است آمریكایی ها نمی توانند الرمادی را از دست داعش خارج كنند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم ریچارد اسپنسر نوشت هادی العامری، قدرتمندترین رهبر شبه نظامیان عراق بر خلاف نظر سران سیاسی این کشور گفت نیروهای عراقی تلاش نمی کنند به سرعت شهر الرمادی را از دولت اسلامی عراق و شام (داعش) پس بگیرند.

وی در مصاحبه ای اختصاصی با دیلی تلگراف تاکید کرد سقوط الرمادی موجب نمی شود که وی راهبرد بلند مدت خود را برای شکست داعش تغییر دهد.

عامری رهبر گروه حشد الشعبی ( بسیج مردمی عراق) است. این گروه ائتلافی از شبه نظامیانی است که از زمان سقوط ارتش این کشور تاکنون در حال جنگ با داعش در خارج از مناطق کردنشین است.

وی گفت این طرز تفکر که باید به سرعت در الرمادی ضد حمله صورت بگیرد همانطور که نخست وزیر و دیگر سران این کشور نیز قول آن را داده اند،‌ خنده دار است.

عامری افزود:‌«هر کس که بگوید می توانیم الرمادی را بدون این عملیاتی که در حال انجام است باز پس بگیریم، دروغگو است.»

ناتوانی در بازپس گیری الانبار برای آمریکا که در جنگ نیروهای عراقی و داعش بر سر این شهر پوشش هوایی ایجاد کرده بود یک فاجعه سیاسی بود. مقامات عراقی گفتند آمریکایی ها بر این مسئله پافشاری کرده بودند که وظیفه دفاع از الرمادی را به جای سپردن به گروه حشد الشعبی که از شبه نظامیان شیعه متحد با ایران تشکیل شده است به قبایل سنی محلی، ارتش و ائتلاف به رهبری آمریکا واگذار شود.

آمریکایی ها نگران بودند که اگر به این شبه نظامیان اجازه بازپس گیری یک منطقه سنی داده شود خطر انتقام جویی های قومی و افزایش حمایت از داعش که یک گروه برتری طلب سنی است بیشتر خواهد شد.

اما راهبرد آمریکا شکست خود و این شکست موجب تقویت گروه حشد الشعبی شد و عامری نیز به سرعت تبدیل به یکی از قدرتمندترین افراد در عراق شد.

برخلاف ارتش عراق، حشد الشعبی پیروزی هایی در مقابل داعش داشته است از جمله بازپس گیری شهرهای کلیدی در شمال بغداد مانند ضلوعیه و تکریت.

عامری در بیان مشکلاتی که موجب سقوط الرمادی شد هیچ تردیدی به خود راه نداد و گفت: «آمریکایی ها گفتند که نباید اجازه داده شود گروه حشد الشعبی وارد الانبار شود و تضمین کردند که الرمادی به دست داعش نمی افتد.»

رهبر گروه حشد الشعبی افزود: «ما نمی خواهیم خون جوانانمان برای کسانی که می گویند ما را نمی خواهند ریخته شود. این درسی برای آنها بود و باید بدانند که نمی توانند الرمادی را نجات بدهند و آمریکایی ها هم نمی توانند الرمادی را نجات بدهند. اکنون می دانند که به جز نیروهای حشد الشعبی هیچ نیروی دیگری نمی تواند الرمادی را نجات دهد.»

بنابراین گزارش، عامری پس از چند سال که در دوران حکومت صدام در ایران در تبعید به سر برد، رئیس سازمان بدر عراق شد. وی در جنگ ایران و عراق در دهه هشتاد در حمایت از ایران جنگید و ارتباط نزدیکی با تهران و به خصوص قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب ایران دارد و وی را برادر قاسم می خواند. راهبرد سلیمانی و عامری در مقایسه با سیاست آمریکا که با قدرت هوایی خود از ارتش ضعیف و قبایل سنی عراق حمایت می کند، موفق تر بوده است.

۱۳۹۴/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...