نسخه چاپی

امام(ره) و كلید توازن قدرت در جهان

سید مصطفی میرسلیم

اختصاصی- 15 خرداد نقطۀ عطفی در تاریخ 100 سالۀ اخیر است.در فروردین سال 40 آیت‌الله بروجردی و در اسفند سال 40 آیت الله کاشانی فوت کردند. در سراسر کشور مجالس با شکوه ترحیم برگزار شد. پس از براندازی 28 مرداد 8 سال کشور در دست استبداد بود. شاه همۀ مخالفان را سرکوب کرده بود و صدای کسی در نمی‌آمد.
اما برگزاری مراسم ترحیم دو شخصیت روحانی فرصت مناسبی برای  اثبات اعتبار روحانیت در جامعه سیاسی ما تلقی شد.
2- امام خمینی رحمت الله علیه متکی بر این قدرت سیاسی در اندازۀ رهبری روحانی و سیاسی ظاهر شد. شاه که در زمان حیات آیت الله بروجردی برخی کارها را نمی‌توانست انجام دهد ، پس از ایشان بنا را بر اجرای آنها گذاشت! اصلاحات شاه تحت عنوان انقلاب سفید با لایحۀ انجمنهای ولایتی و ایالتی کلید خورد؛ همه می‌دانیم شاه در آنجا دو کار کرد؛ 1- برداشتن سوگند به قرآن و به جای آن گذاشتن «کتاب آسمانی» 2- صدور جواز ورود زنها به مجلسین.
امام این دو را بهانه قرار داد و مبارزه با شاه را آغاز کرد. لغو این لایحه اولین پیروزی امام در برابر شاه بود.
3- پس از این شکست، شاه از طرف انگلستان و آمریکا ، طرح اصلاحات را تحت عنوان انقلاب سفید کلید زد که امام با ابراز مخالفت با آن و شکست آن مواجه با حملۀ کماندوهای شاه به فیضیه شد که به حماسۀ 15 خرداد را در محرم سال 1342 انجامید. امام در 15 خرداد سه هدف را در مدّ نظر داشت:
1-    شاه
2-    آمریکا
3-    اسرائیل
ادبیات مبارزاتی امام به عنوان یک روحانی و مرجع تقلید با هیچ یک از رهبران مشروطه و نهضت ملی شباهت نداشت.
کلید واژه‌های امام در نهضت اسلامی با کلید واژه‌های هیچ یک از رهبران سیاسی یکصد سال اخیر که در نهضت مشروطه و نهضت ملی حضور داشتند شبیه نبود.
به همین دلیل اندازه، وسعت و ژرفای انقلاب اسلامی با دو نهضت قبلی کاملاً متفاوت بود.
امام رحمت الله علیه به عنوان یک مرجع تقلید ادارۀ صحنۀ سیاست و مبارزه با طاغوت را به عهده گرفت؛ او معیارهای حرفه‌ای مبارزه را در شکل بسیار معقول و فوق‌العاده انقلابی رعایت می‌کرد.
شجاعت او در برخورد با استبداد و استعمار مثال‌زدنی بود و با هیچ یک از رهبران 100 سال اخیر کمترین شباهتی نداشت.
4- پیروزی او را مغرور نکرد و شکست او را افسرده و غمگین نساخت؛ هر چقدر مبارزه با شاه و آمریکا عمیق‌تر می شد چهره او برافروخته‌تر و آماده‌تر برای ایفای وظائف تاریخی می‌شد.
پس از 15 خرداد و شکست ظاهری، وقتی از او می‌پرسند سربازان شما برای نابودی طاغوت کجاست، حکیمانه فرمود در گهواره‌ها!  او را به خاطر نطقش علیه امتیازات ویژه برای بیگانگان (کاپیتولاسیون) و به جرم دفاع از شرف و استقلال کشور به ترکیه و سپس به عراق تبعید کردند اما او 15 سال بعد مقتدرانه به کشور برگشت در حالی که همۀ ملت فریاد می‌زدند «ما همه سرباز توایم خمینی – گوش به فرمان توایم خمینی»
او، شاه و یک نظام حکومتی 2500 ساله را سرنگون کرد و بنیان یک حکومت الهی را با قدرت در حساس‌ترین نقطۀ جهان گذاشت. امروز که ما به مزار شهدای هر شهری می‌رویم تاریخ تولد عمدۀ شهدا در حدود سال 1342 است. یعنی همان که او گفت سربازان من در گهواره‌هایند!
5- امام را می‌توان به خاطر شجاعت و سیرۀ انقلابی‌اش ستایش کرد، امام را می‌توان به خاطر مقاومت در راه خداو نجات یک ملت ستود، امام را می‌توان به خاطر اعتماد به ملت و دفاع از شرف و استقلال و آزادی ملت در اندازۀ یک منجی تقدیر و ستایش کرد.
اما ارزش کار امام قدس سره وشأن تاریخی او در دو نکته است:
1-    احیای یک فلسفۀ سیاسی برای حکومت‌داری به نام «ولایت فقیه»
 2- تأسیس حکومتی با بنیانهای نیرومند که بتواند بیش از سه دهه در برابر قدرتهای جهان بایستد.
او یک مؤسس است و این نکته فوق‌العاده مهمی است. کار او نقطۀ عطف نه تنها در تاریخ ایران و اسلام بلکه در تاریخ جهان است.
به همین دلیل او توازن قوا را در جهان برهم زد و نظام دو قطبی جهان را متلاشی کرد و خبر از یک قدرت به نام اسلام داد. امروز اسلام به عنوان یک قدرت در معادلات جهان مطرح است. این قدرت را امام و رهبری و ملت ما نمایندگی می‌کنند. باید قدر این نعمت الهی را بدانیم.
6- امام رحمت الله علیه ملت ما را که زیر چکمه آمریکا و قدرتهای بزرگ بود از ذلت وابستگی به عزت و عظمت و سربلندی رساند. ایران به تعبیر نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا «کلید توازن قدرت در منطقه و جهان است»؛ امام این کلید را از دست آمریکا و قدرتهای بزرگ خارج کرد و به دست ملت داد. امروز ایران و ملت ایران متغیر اصلی در منطقه و جهان اند. این که قدرتهای بزرگ در مذاکرات هسته‌ای پیش پای نمایندگان سیاسی ما زانو زده‌اند و 10 سال است التماس می‌کنند که پیشرفت علمی نکنید برای این است که امام کشور را در مسیر پیشرفت، ترقی، رفاه، استقلال و آزادی و آزادگی قرار داد.
رهبری معظم انقلاب پس از امام سرعت پیشرفت را فوق‌العاده افزایش داد. خدا را باید به خاطر این همه نعمت شکر کرد و از این دستاوردها به نیکی پاسداری نمود.
 *عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

۱۳۹۴/۳/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...