نسخه چاپی

اعلام آمادگی روسیه برای همكاری‌های نفتی و بانكی با ایران

وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حاشیه كنفرانس بین‌المللی امنیت و ثبات در منطقه شانگهای روز پنج‌شنبه با یكدیگر دیدار و گفت‌وگو كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد ظریف در این دیدار گفت: اجلاس همکاری‌های شانگهای در حوزه امنیت و ثبات منطقه‌یی، اجلاس مهمی است و پرداختن به ابعاد مختلف تهدیدات امنیتی در شرایط فعلی منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او افزود: نقش روسیه هم به‌عنوان یک همسایه بزرگ و هم به‌عنوان عضو موثر گروه کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای نقشی مهم و با ارزش است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان این که دیدار مقامات عالی و مسوولان دو کشور در سطوح مختلف در یک‌سال اخیر از رشد مطلوبی برخوردار بوده ابراز امیدواری کرد آثار این دیدارها را در تقویت همکاری‌ها بیش از پیش مشاهده کنیم.

ظریف همکاری‌های فعلی اقتصادی میان تهران و مسکو را امید بخش دانست و افزود: مطمئنا ظرفیت‌های بسیار بیش‌تری در حوزه‌های مختلف همکاری‌های بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت روابط ایران با اتحادیه اورآسیایی اعلام آمادگی کرد تا بستر لازم برای امضای یک موافقت‌نامه با این اتحادیه به‌صورت مشترک فراهم شود.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین بیان کرد که ما آمادگی داریم روی سند همکاری‌های استراتژیک بین دو کشور به‌صورت مشترک کار کنیم.

لاوروف نیز در این دیدار ضمن استقبال از روابط دو جانبه، بر توسعه روابط میان دو کشور تاکید کرد و به نقش فعال و سازنده مسکو در روند مذاکرات هسته‌ای به منظور دستیابی به یک توافق جامع و مطلوب اشاره کرد.

وزیر خارجه روسیه با استقبال از افزایش همکاری‌های ایران با اتحادیه اورآسیایی، اشاره کرد که مسکو از این ایده حمایت می‌کند.

او هم‌چنین گفت که روسیه از طرح همکاری‌های استراتژیک همه جانبه بین تهران و مسکو استقبال کرده و بر پایبندی این کشور به تمامی موافقت‌نامه‌های موجود بین دو کشور تاکید می‌کند. به‌علاوه ما آمادگی خود را برای همکاری‌های مشترک نفتی و بانکی اعلام می‌کنیم.

لاوروف هم‌چنین با ابراز تمایل و حمایت روسیه از عضویت ثابت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، اشاره کرد که روسیه نقش فعال ایران به‌عنوان کشور ناظر را مورد تقدیر قرار می‌دهد و معتقد است نقش ثابت این کشور می‌تواند سازمان شانگهای را در دستیابی به اهداف خود تقویت و حمایت کند.

در این دیدار هم‌چنین آخرین تحولات منطقه‌یی به‌ویژه تحولات سوریه و یمن مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و بر دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز و ضرورت مبارزه فوری و همه جانبه با تهدیدات مشترک گروه‌های افراط گرا، تروریستی و تکفیری تاکید شد.

۱۳۹۴/۳/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...