نسخه چاپی

وزیر نفت پس از بازگشت از وین:

ایران سهم خود را در بازار نفت به دیگران واگذار نمی‌كند

وزیر نفت با اشاره به نامه ایران به اوپك در نشست ١٦٧، گفت: برای افزایش تولید و بازگشت به بازار نیازی به مجوز نداریم و سهم خود را به دیگران واگذار نمی‌كنیم.

به گزارش نما به نقل از میزان، بیژن زنگنه امروز (شنبه) پس از بازگشت از نشست ١٦٧ سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) طی گفت وگویی درباره نتایج سفر خود، با اشاره به نامه‌ای که از سوی ایران در اختیار وزیران نفت اوپک قرار گرفت، افزود: پیش از نشست ١٦٧ نامه‌ای مبنی بر اعلام آمادگی ایران برای بازگشت به بازار جهانی بلافاصله پس از لغو تحریمها به اوپک نوشتیم که به همه وزیران این سازمان نیز تحویل شد.

وی با بیان این‌که در نامه ارسالی به اوپک عنوان کردیم که پس از لغو تحریمها ما به بازار باز می‌گردیم و شما هم باید این مسئله را در تولید خود منظور کنید، تصریح کرد: این موضوع حق ماست و برای این کار منتظر اجازه کسی نمی مانیم.

وزیر نفت تاکید کرد: ما برای افزایش تولید و بازگشت به بازار، حداقل تا سهمیه‌ای که پیش تر به طور سنتی داشتیم، نیازی به مجوز کسی نداریم.

وی درباره تحلیل خود از بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت خام بعد از لغو تحریمها، تصریح کرد: به اعتقاد من اوپک به سرعت خود را با این مسئله تطبیق می دهد و جا برای ما باز می‌شود.

زنگنه در توضیح مطلب بالا ادامه داد: منظورم از باز شدن جا برای ایران، تنها بحث فروش نیست، بلکه بیشتر از میان بردن تاثیر منفی روی قیمت هاست که این مسئله برای ما بسیار مهم است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم سهمی را که پیش از تحریمها داشتیم، به دیگران واگذار کنیم.

وزیر نفت همچنین درباره دیدارهای خود با مدیران شرکت های بزرگ نفتی در حاشیه نشست ١٦٧ و سمینار دو روزه اوپک، گفت: بیشتر شرکتها تمایل داشتند به ایران بازگردند و در پروژه های نفت و گاز کشور فعالیت کنند، ضمن این‌که درباره مدل تازه قراردادهای نفتی ایران (IPC) صحبت کردند، ما نیز زمینه‌ها و اولویت های موجود را در این باره توضیح دادیم.

وی ادامه داد: همه شرکت های نفت و گاز بین المللی منتظر لغو تحریم های ایران هستند تا بتوانند روی پروژه‌های اولویت‌دار ایران کار کنند.

دور روز پیش از برگزاری نشست ١٦٧ اوپک در وین اتریش، ششمین سمینار بین المللی اوپک (١٣ و ١٤ خردادماه) با حضور جمعی از برزگان صنعت نفت و گاز جهان در کاخ تاریخی هافبورگ اتریش برگزار شد، در روز نخست این نشست زنگنه ریاست یکی از نشستهای تخصصی این سمینار را در روز نخست را با عنوان «ثبات بازارهای جهانی نفت خام» بر عهده داشت.

وزیران نفت اوپک دیروز (جمعه، ١٥ خردادماه) در صد و شصت و هفتمین نشست عادی این سازمان بار دیگر تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای این سازمان را همچنان بدون تغییر حفظ کنند.

۱۳۹۴/۳/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...