نسخه چاپی

آتش‌سوزی درختان سبز و خشك در جنگل شلم

مدیركل منابع طبیعی و آبخیرداری استان ایلام گفت: در آتش‌سوزی جنگل شلم، دو درصد درختان سبز و 10 درصد درختان خشك دچار حریق شدند.

به گزارش نما، خیرالله آذرکردار امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: قبل از حریق روزهای گذشته در جنگل شلم در مجموع 13 حریق در ایلام به وقوع پیوسته است.

وی با تصریح بر اینکه از این تعداد حریق دو مورد در مزارع کشاورزی و 11 مورد نیز در عرصه‌های منابع طبیعی بوده که سطح آنها بین نیم و یک هکتار است، گفت: بزرگ‌ترین این حریق‌ها بیش از دو هکتار بوده و کمترین آن یک هزار مترمربع بوده است که در نخستین فرصت اطفاء شدند.

این مسئول با بیان اینکه حریق پنجشنبه هفته گذشته که در پیشانی شهر ایلام اتفاق افتاد برای همگان قابل رؤیت بود و نیروهای حفاظتی در نخستین فرصت وارد کار شدند، افزود: صعب‌العبور بودن منطقه سبب شد که نیروها به سختی خود را به ارتفاعات و محل حریق برسانند.

آذرکردار با اشاره به اینکه از دامنه کوه تا محل حریق حدودا دو ساعت پیاده‌راه بوده و نیروها به سختی با حمل تجهیزات خود را به محل حریق رساندند، گفت: وزش باد شدید در ایلام نیز به کمک آتش آمد و موجب گسترش حریق شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: با عنایت به اینکه آتش‌سوزی در ارتفاعات شلم روی داده بود پوشش گیاهی خشکیده آن به سبب فقدان امکان استفاده دام‌ها بیش از دیگر مناطق بود.

وی با اشاره به اینکه نیروهای اداره کل منابع طبیعی ایلام پس از یک ساعت تلاش نتوانستند آتش را مهار کنند، اضافه کرد: نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، دستگاهای دولتی به اطفای حریق کمک کردند.

این مسئول اضافه کرد: مردم ایلام در نخستین فرصت وارد کار شده به حدی که پس از نیم ساعت از ورود مردم تعداد نفرات بیشتر از نیاز اطفای حریق بود و امکان انتقال مردم نیز بسیار سخت بود.

آذرکردار با بیان اینکه مردم ایلام با شعور بالا و درایت لازم و دلسوزی تمام پای کار بودند که جای تقدیر و سپاسگزاری از آنان دارد، افزود: دفتر نماینده ولی فقیه در استان نیز در تماس‌های مکرری با اینجانب نسبت به رفع مشکلات کمک شایانی داشتند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: رسانه‌ها اعم از صدا و سیما و خبرگزاری‌ها نیز پای کار بوده و با اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق خود تمام تلاش خود را برای اطفای حریق به‌کار گرفتند.

معاونین استاندار ایلام، فرمانده سپاه پاسداران و شمار دیگری از مسئولان عملا وارد کار شدند و حتی بسیاری از خانم‌ها در تماس با اینجانب خواستار پیوستن به اطفاء کنندگان حریق شدند.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه تعداد نیروهای منابع طبیعی استان ایلام محدود است، تنها با کمک مردم و مسئولان توانستیم آتش‌سوزی را در نهایت تا ساعت 12 شب پنجشنبه مهار کنیم.

این مسئول با بیان اینکه روز بعد نیز آتش‌سوزی شروع شد، افزود: تا ساعت 5 عصر روز جمعه آتش‌سوزی مهار شد و اکنون نیز نیروهای منابع طبیعی تا 48 ساعت پس از آتش سوزی در محل بوده تا اگر دوباره موضوعی پیش آمد مانع سرایت آتش شوند.

آذرکردار تصریح کرد: کل سطحی که دچار حریق شده بین 80 تا 90 هکتار است، البته کل این اراضی و جنگل‌ها 100 درصد نسوخته و بخش‌هایی از آن به صورت لکه‌لکه آتش گرفته و آسیب جدی دیده است و می‌توان گفت در مجموع بین 30 تا 40 هکتار جنگل آسیب دیده و از این میزان تنها 2 درصد درختان آسیب دیده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: خشکیدگی جنگل شلم بالا بوده و این منطقه 25 درصد خشکیدگی دارد که این خشکیدگی آفتی برای جنگل‌ بوده و پوشش گیاهی خشکیده منطقه نیز سبب گستردگی آتش شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه خوشبختانه در این حریق درختان سبز آسیب ندیده و شاید حداکثر تا 2 درصد آسیب دیده‌اند و این برآورد اولیه کارشناسان منابع طبیعی استان ایلام بوده است، گفت: 10 درصد درختان خشک نیز دچار سوختگی شده است.

۱۳۹۴/۳/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...