نسخه چاپی

گردوغبار ۳ ماه در اصفهان می‌ماند

بارش باران گردوغبار بر چهره اصفهان نشست و نفس كشیدن در چاردیواری خانه هم سخت شده و مردم این استان نیازمند چاره‌اندیشی مسئولان هستند.

به گزارش نما به نقل از فارس، چند روزی می‌شود که از خشکی زاینده‌رود می‌گذرد و در پی آن دل هوای اصفهان از این خشکی رود جاری گرفت، به طوری که عصر امروز هوای اصفهان تغییر و به یکباره گردوغبار وسیعی سطح هوای اصفهان را فرا گرفت، به نحوی که موجب کاهش دید شد.

بر این اساس؛ در پی این وضعیت حاکم بر شرایط جوی، نوید حاج‌بابایی مسئول اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: پدیده گردوغبار در تابستان یک پدیده کاملاً معمولی است و این در حالی است که طی چند روز گذشته یک سامانه وزش باد بر هوای اصفهان حاکم شد که روز گذشته سازمان هواشناسی استان اصفهان طی اطلاعیه‌ای این وضعیت را به مدیریت بحران استانداری اصفهان و نیز تمامی دستگا‌ه‌های اجرایی اعلام کرد.

وی افزود: شبکه گردوخاک در قسمت‌های مرکز استان، شرق و شمال شرق از عصر روز گذشته آغاز شد و امروز هوای شهر اصفهان را فرا گرفت.

مسئول اداره پیش‌بینی هواشناسی اصفهان با بیان اینکه این شرایط گردوخاک امسال نسبت به سال گذشته بیشتر در اصفهان ادامه دارد، اضافه کرد: شرایط بادهای معمولی بین 5 تا 7 متر بر ثانیه است و این باد، گردوخاک، ریزگردها و ذرات معلق با وزشی بیش از این از ماه‌های خرداد آغاز و تا پایان تابستان ادامه دارد.

وی متذکر شد: امسال در اصفهان، اردستان، نائین و ورزنه کاهش بارش داشته‌ایم، به همین دلیل شرایط خشکسالی در این نقاط حاکم شده است که با کوچک‌ترین وزش باد خاک از سطح زمین به سرعت جدا می‌شود.

حاج‌بابایی یادآور شد: ذرات معلق به دلیل خشکسالی و کاهش رطوبت خاک به سرعت از مناطقی که همچون مناطق کویری و خشک هستند جدا و در سطح هوا پراکنده می‌شود.

وی تبیین کرد: وقتی سیستم شرایط جوی به وسیله باد مهیا می‌شود این خاک از سطح زمین بلند و در هوا معلق و چهره غبارآلودی ایجاد می‌کند.

مسئول اداره پیش‌بینی هواشناسی اصفهان با اشاره به منشا این گردوغبار یادآور شد: هرچند سامانه‌های جوی از سمت عراق و کشورهای عربی بی‌تأثیر نیستند اما گردوغبار معلق در هوای فعلی اصفهان ناشی از گردوغبار محلی است.

۱۳۹۴/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...