نسخه چاپی

علت مسمومیت زائران عربستانی مشهد

مسمومیت تعداد ۳۶ زائر خارجی تبعه كشور عربستان در مشهد مقدس كه در طی روز های گذشته با شایعات فراوانی همراه بود با اظهار نظر رییس كمیسیون امنیت ملی مبنی بر شناسایی علت مسمومیت پایان یافت.

به گزارش نما به نقل از افكار، مقارن ساعت ۶ بامداد يكشنبه مورخ ۱۷ خرداد تعدادي از زائران خارجي از اتباع كشورعربستان كه در قالب تور سياحتي زيارتي به مشهد سفر كرده بودند با علائم مسموميت از جمله تهوع، سرگيجه، افت فشارخون و افت هوشياري به بيمارستان امام رضا(ع) مراجعه كردند.

با وجود تلاش كادر درماني اين بيمارستان براي رفع مسموميت و بازگشت به وضعيت عمومي افراد مسموم شده اما متاسفانه به دليل شدت مسموميت ۴ كودك جان خود را بر اثر اين حادثه در مشهد از دست دادند.

در پي وقوع اين عارضه چهار كودك سه تا چهارده ساله زائر به دليل وضعيت جسماني ضعيف جان خود را از دست دادند كه سه تن از اين كودكان در بيمارستان امام رضا(ع) و يك كودك ديگر نيز در بيمارستان موسي ابن جعفر(ع) فوت كردند.

فوت زائران غير ايراني و تبعه كشور عربستان و افزايش تعداد مسموم شدگان بسياري از رسانه هاي معاند را بر آن داشت تا از اين اتفاق ساده معادله اي مجهول در اذهان عمومي ايجاد كنند.

با وجود اينكه رسانه هاي خراسان رضوي در همان ساعات نخست در خصوص اطلاع رساني درباره اين حادثه شفاف سازي را سرلوحه كار خود قرار دادند اما رسانه هاي بيگانه در فضاي مجازي سعي كردند تا با دامن زدن به اين موضوع مسموميت اين افراد را تعمدي نشان داده و آن را به تيرگي روابط بين ايران و عربستان ربط دهند.

زائران خارجي دچار مسموميت

تيرگي روابط عربستان و ايران و مسموميت تعدادي از زائران در مشهد مقدس به دستاويز برخي از رسانه ها براي سمپاشي در فضاي رسانه اي تبديل شد تا ذهن بسياري از مخاطبان را در پي اين حادثه مسموم كنند.

واكنش دادستان مشهد

انتشار خبر مسموميت عمدي زائران خارجي و تبعه عربستان در نخستين ساعات اوليه اين حادثه دادستان عمومي و انقلاب مشهد مقدس را بر آن داشت تا نسبت به اين موضوع موضع گرفته و تحقيقات ويژه اي را در دستور كار قرار دهد.

غلامعلي صادقي در اين رابطه به رسانه ها گفت: اين زائران در قالب كارواني از عربستان در يكي از هتل‌هاي مشهد اقامت داشتند و تاكنون مدركي دال بر تعمد در مسموميت اين افراد به دست نيامده است.

سمپاشي در هتل عامل مسموميت زائران

در همين حال رئيس اتحاديه هتلداران خراسان رضوي بيان كرد: استفاده از سم غيرمجاز براي مبارزه با حشرات توسط مديريت هتل منجر به اين حادثه شده است.

محمد قانعي بيان كرد: مديريت اين هتل كه در راستاي مبارزه با حشرات موذي نسبت به سمپاشي اتاق هاي زائران اقدام كرده بود به دليل بهره گيري از سموم غير مجاز موجب اين حادثه غير قابل تصور شد.

وي با بيان اينكه سمپاشي امري معمول براي دفع و از بين حشرات در منازل و يا اقامتگاه هاي عمومي است بيان كرد: متاسفانه سمپاشي در اين هتل با استفاده از سموم غير مجاز و بدون نظر كارشناسي صورت گرفته است.

وي بيان كرد: به دليل امنيت بيشتر و با توجه به خطاي صورت گرفته در حال حاضر اين هتل در مشهد تعطيل شده است.

زائران متوفي در جوار حرم رضوي دفن مي شوند

فوت ۴ زائر غير ايراني به دليل مسموميت ناشي از سموم دفع حشرات در يكي از هتل آپارتمان هاي مشهد و همچنين شايعات منتشره موجب شد تا رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با حضور در مشهد مقدس ضمن بازديد و عيادت از حادثه ديدگان اين موضوع را از نزديك در دست بررسي قرار دهد.

علاء الدين بروجردي روز دوشنبه با حضور در بيمارستان امام رضا(ع) و عيادت زائران بستري شده ضمن ابراز همدردي با آنها از نزديك روند ارايه خدمات به آنها را بررسي و مورد واكاوي قرار داد.

وي در حاشيه بازديد از حادثه ديدگان و افراد بستري بيان كرد: استفاده از سموم به صورت غير اصولي و خارج از استاندارد هاي وزارت بهداشت، براي دفع حشرات موجب مسموميت زائران غيرايراني و منجر به فوت چهار كودك و نوجوان به علت مقاومت كمتر بدني آنها شده است.

وي ابراز كرد: با توجه به تمايل خانواده هاي افراد فوت شده مبني بر دفن عزيزانشان در جوار مضجع شريف رضوي دارند لذا مراحل قانوني اين خواسته در حال پيگيري است

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...