نسخه چاپی

شرط روسیه برای موافقت با حق غنی سازی ایران

هرچند مذاكرات ایران و 1+5 در سطح مقامات عالیرتبه فعلاً متوقف شده، اما گفت و گوها در سطوح فنی و كارشناسی همچنان در جریان است. در این شرایط، اكنون دولت روسیه ضمن اظهارنظر درباره روند مذاكرات هسته ای ایران، شرط خود را برای حمایت از حق غنی سازی ایران اعلام كرده است.

هرچند مذاکرات ایران و 1+5 در سطح مقامات عالیرتبه فعلاً متوقف شده، اما گفت و گوها در سطوح فنی و کارشناسی همچنان در جریان است. در این شرایط، اکنون دولت روسیه ضمن اظهارنظر درباره روند مذاکرات هسته ای ایران، شرط خود را برای حمایت از حق غنی سازی ایران اعلام کرده است.

به گزارش «تابناک»، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز رضایت کشورش از نتایج نشست فنی استانبول، اظهار داشته در صورت موافقت ایران با کنترل کامل جامعه بین المللی بر برنامه هسته ایش، روسیه از حق غنی سازی اورانیوم توسط ایران حمایت می کند.

مذاکرات فنی میان هیئت های ایران و گروه 1+5 روز سه شنبه در استانبول برگزار شد و پس از ساعت ها بحث و تبادل نظر، طرفین در نهایت به توافق رسیدند که به زودی نشست دیگری در سطحی بالاتر، میان علی باقری، معاون شورای عالی امنیت ملی ایران و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.

روز گذشته، سخنگوی کاترین اشتون با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مذاکرات استانبول تنها بر جنبه های فنی متمرکز بوده است.

اما در واکنش به این نشست، وزیر خارجه روسیه اظهار داشته هرچند هنوز اختلافاتی میان طرفین موجود است، اما مسکو از نتایج این گفت و گوها رضایت دارد.

ریابکف همچنین در گفت و گویی در همین رابطه، به خبرگزاری «اینترفاکس» گفته: «نمی توانم بگویم به نوعی پیشرفت مهم یا قطعی دست پیدا کرده ایم»؛ اما با این حال، اشار کرده که نمی توان از شکست در این مذاکرات نیز سخن گفت. وی گفته زمینه هایی وجود دارد که می توان بر اساس آن ها، از پیشرفت مشخص صحبت کرد.

ریابکف در بخش دیگری از سخنانش به تلاش ایران برای رسمیت بخشیدن به حق خود در غنی سازی اورانیوم اشاره کرده و گفته در صورتی که ایران اجازه نظارت کامل جامعه بین المللی بر برنامه هسته ایش را بدهد، مسکو تمایل دارد از این حق ایران حمایت کند.

وی در این رابطه گفته: «حق غنی سازی اورانیوم و به رسمیت شناخته شدن این حق، باید در مقابل کنترل کامل جامعه بین المللی بر برنامه هسته ای ایران، به این کشور داده شود».

این سخنان در حالی ابراز می شود که مطابق معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان. پی. تی) هر کشوری حق دارد در چارچوب قوانین آژانس بین المللی، غنی سازی اورانیوم را در هر سطحی با مقاصد صلح آمیز انجام دهد.

ایران نیز از جمله کشورهایی است که این معاهده را امضا کرده و بازرسان آژانس نیز در حال حاضر بر تمامی مراکز غنی سازی ایران نظارت و کنترل کامل دارند.

با این اوصاف، دقیقاً مشخص نیست منظور ریابکف از «نظارت و کنترل کامل» جامعه بین المللی چیست؛ زیرا اگر منظور حرکت در چارچوب ان. پی. تی باشد که ایران هم اکنون نیز به آن پایبند است؛ اما اگر نظارت و کنترل هایی فراتر از آن مدنظر باشد، این اجازه تنها به طور داوطلبانه می تواند به آژانس داده شود و اساساً نباید تأثیری بر حق غنی سازی توسط کشورها داشته باشد.

۱۳۹۱/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...